Hur var det nu igen men små (10uA) strömmar på reläkontakter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Remote

Hur var det nu igen men små (10uA) strömmar på reläkontakter

Inlägg av Remote »

I en del databald är lägsta ström specat för reläkontakter och tryckknappar annars bildas något typ av isolerade skikt.

Har en applikation där jag inte kan (bör) använda halvledarreläer.
Några hjälpande kommentarer?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur var det nu igen men små (10uA) strömmar på reläkonta

Inlägg av Swech »

Det är nog bättre att tala om vad du skall göra så kan du säkert få tips

Swech
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Använd reed-reläer, kallas även tungelement. Se till att få sådana som är specade för nollström (dry cirquit). Idag är nog detta det bästa alternativet. Något riktigt bra finns väl inte längre sedan kvicksilverfuktade kontakter förbjöds.
Ett möjligt problem kan vara induktion av störning från spolen, men det går bra att filtrera strömmen till denna. Konstruktionen på kontaktelementen gör att till- frånslag blir distinkta även om reläspolen drivs med långsamma flanker.
xxargs

Inlägg av xxargs »

tungelementreäer är nog det bästa tillgängliga med rimlig prislapp som finns idag som tidigare nämt - dom är också i skyddad atmosfär, men å andra sidan tål dom inte stötströmmar ala ladda upp en stor konding vid slutning eller induktionsströmmar vid brytning då det kan svetsa sig och inte vill släppa.

Annars är det reläer som rör/hasar kontakterna i sidled vid omslag/slutning så att det skrapar upp nya kontaktytor hela tiden - dock måste dessa motioneras med jämna mellanrum då om de har stått dragna i tre år - släpper och sedan sluter sig igen så är det inte säkert att det blir bra.

Man bör titta efter metallkapslade signalreräer med glasförsegling och klassade för nollström - och räkna med att de kostar en del pengar.

som sagt kvicksilverreläer är ju borta sedan minst 20 år sedan, men det är dom som är dom bästa i dessa sammanhang...
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Jag just så heter facktermen "nollströmmar".

Anledningen att jag inte kan (tror) kan använda halvledare reläer är att jag vill vara galvaniskt skild från den kontakterade delen. Iförsig är de opto-isolerade. Men kan jag alltid ersätta ett vanligt relä med ett halvledare typ? Jag ska sluta och bryta DC.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med så låga strömmar duger halvlederreläer alldeles fint! Titta på t.ex. 37-403-14 (bara ett exempel av många)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om det bara är DC kanske bara en vanlig optokopplare kan duga? Fast med så låga strömmar får man vara uppmärksam på läckströmmen i fototransistorn.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Låga strömmar brukar ofta betyda låga spänningar och det duger inte en vanlig optokopplare till. Utan mera info är det omöjligt att säga vad som kan tänkas fungera.
xxargs

Inlägg av xxargs »

sedan beror det vad för signal man skall hantera - halvledare oavsett vad brukar alltid inför någon form av olinjeraritet - skall man hantera mickrofonspänningar och strömmar eller termolektriska spänningar så är knappast halvledarrelä den rätta valet...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det vore ju bättre om TS berättade vad det handlar om för signaler, annars blir det bara vilda gissningar.
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Applikationen är en väderstation som är placerad inomhus. Till väderstationen ansluts via kabel på ca 10m ett antal utomhusgivare för klimat inhämtning. Det är fuktsensor, tempsensor, Luxsensor (ljusstyrka) och regnsensor. Samtliga givare kan beskrivas elektriskt som resistor som varierar mellan ca 5-10k Ohm. Strömmen genom givarna är 50-500uA.

Det finns inte möjlighet att ha flera AD-omvandlare eller analog kanalmux. Givarna måste vara galvaniskt isolerade från väderstationen därav en relä-lösning är det enda alternativet. Radio är inte heller möjligt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Men , jag förstår inte - när och varför måste givarana vara galvaniskt isolerade från väderstationen? (Jag antar att du menar själva processorn med ADC när du säger väderstationen?)

Om nu alla givare hela tiden måste vara galvaniskt isolerade så vad ska du med ett relä till?
I det fallet behöver du ju en galvaniskt isolerad linjär krets som överför analoga signaler.

Eller ska dom vara galvaniskt isolerade bara ibland (när du inte använder dem / mäter ström?)
I så fall funkar väl ett mekaniskt relä bäst.

Jag har sett lösningar där en krets skickar ut en högspänningspuls från en kondensator precis när reläet slår till, vilket hindrar oxidbildningen. Det gäller bara att konstruera det så att man inte bränner ingångar med mera när pulsen kommer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har nog något kretskort med kvicksilverfuktadetungelementrelän (ahh, underbart ord) men med 48v spolar om det är av intresse
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Mellan sensorerna så måste de inte vara galvanisk skilda va?

En annan variant kan vara att sampla alla sensorer men A/D på en mcu, skicka detta över optokopplare till en annan mcu med D/A och några ingångar som väljer vilken D/A signal man ska skicka ut.
Strömförsörjningen kan lösas med hjälp av dc/dc-omvandlare..

Jag tycker problemet låter lite konstruerat, vad är grundproblemet att du vill isolera sensorerna?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

åskskydd? :)
Skriv svar