4 x 10w led - Vad behöver jag mer?
4 x 10w led - Vad behöver jag mer?
Ska bygga ett slimmat backljus till min bil är det tänkt. 4st 10w LED enligt nedan
Jag är inte helt orienterad i detta ämnet så därför jag hoppas på lite hjälp här!..
Drivkort behövs vad jag förstått - varför behövs detta? VAR hittar jag rätt drivkort?
Vad behöver jag mer utöver detta? Kylning?
Hur kopplar jag ihop de här på bästa sett?
LED: (10v)
http://cgi.ebay.com/1x-10W-White-Power- ... 3cb1f86b93
altenativt..(5v)
http://cgi.ebay.com/1x-High-Power-10-Wa ... 20b4374dab
Tacksam för svar!
Jag är inte helt orienterad i detta ämnet så därför jag hoppas på lite hjälp här!..
Drivkort behövs vad jag förstått - varför behövs detta? VAR hittar jag rätt drivkort?
Vad behöver jag mer utöver detta? Kylning?
Hur kopplar jag ihop de här på bästa sett?
LED: (10v)
http://cgi.ebay.com/1x-10W-White-Power- ... 3cb1f86b93
altenativt..(5v)
http://cgi.ebay.com/1x-High-Power-10-Wa ... 20b4374dab
Tacksam för svar!
Re: 4 x 10w led - Vad behöver jag mer?
gå in på dx och kolla på drivers och ljusdioder med bra lumen per watt
ex ssc p7 eller cree xp , hm, någonting
ex ssc p7 eller cree xp , hm, någonting
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Den andra dioden går också på 10V, bara så du tänker på det.
Precis, det är ingen skillnad mellan de lysdioderna vad gäller drivspänning mer än att den ena har högre ljusstyrka än den andra 700 lumen mot 900. Det märkliga är att den med kraftigare ljus är lite billigare än den med mindre det är annars normalt alltid tvärtom.
Kylning måste de ha vet inte hur mycket utrymme det är där du skall ha de eller hur länge de skall vara igång men en billig begagnad kylfläns till en processor i en dator hade nog fungerat bra och speciellt om fläkten hade varit med och kört om det skall vara igång längre stunder. Men skall det bara vara igång lite kortare stunder som få minuter kanske så skall det inte vara några större problem även utan fläkt.
Ström och spänning från en bil är hyfsat jämn så en driver är kanske inte ett absolut krav dock är elen i en bil överlagrad med en massa störningar som i värsta fall kanske kan knäcka en lysdiod. Men det enklaste och billigaste du kan göra som drivning är att helt enkelt att använda en resistor i serie för att begränsa strömmen men det får vara en som tåler effekten och sedan får du nog även avstöra det hela lite för säkerhetsskull.
Men med backljus, menar du helt enkelt det ljuset som blir vitt när man lägger i backen som du bara vill ha slimmat? 4 x 10W leds ger mycket mer ljus än du kanske tror så det kan tom vara som en kraftig strålkastare bak istället för bara en indikation som det i så fall ju är tänkt. Om du däremot bara vill ha mycket ljus bak när du backar så är det ju förstås en annan sak. Tänkte bara så man vet vad det handlar om här.
Kylning måste de ha vet inte hur mycket utrymme det är där du skall ha de eller hur länge de skall vara igång men en billig begagnad kylfläns till en processor i en dator hade nog fungerat bra och speciellt om fläkten hade varit med och kört om det skall vara igång längre stunder. Men skall det bara vara igång lite kortare stunder som få minuter kanske så skall det inte vara några större problem även utan fläkt.
Ström och spänning från en bil är hyfsat jämn så en driver är kanske inte ett absolut krav dock är elen i en bil överlagrad med en massa störningar som i värsta fall kanske kan knäcka en lysdiod. Men det enklaste och billigaste du kan göra som drivning är att helt enkelt att använda en resistor i serie för att begränsa strömmen men det får vara en som tåler effekten och sedan får du nog även avstöra det hela lite för säkerhetsskull.
Men med backljus, menar du helt enkelt det ljuset som blir vitt när man lägger i backen som du bara vill ha slimmat? 4 x 10W leds ger mycket mer ljus än du kanske tror så det kan tom vara som en kraftig strålkastare bak istället för bara en indikation som det i så fall ju är tänkt. Om du däremot bara vill ha mycket ljus bak när du backar så är det ju förstås en annan sak. Tänkte bara så man vet vad det handlar om här.
Över 2000 lumen till backljuset? Låter inte det som lite overkill? Ett slumpexempel från google vad 2000 lumen motsvarar (visserligen med ordentlig reflektor i detta fall, men ändå):
http://www.cpfmarketplace.com/mp/showth ... 136&page=2
http://www.cpfmarketplace.com/mp/showth ... 136&page=2
tanken är att de ska lysa riktigt mycket... ist för ett 100w halogen med klumpig reflektor/lamphus. altenativt såg jag 50w med tillhörande driver på ebay för 50 dollar men de känns lite överdrivet...
skulle nog klara mig med 20w led iofs..

Jag hade valt den övre LED:en på 700 Lumens. Den är välkänd och jag har inte läst något dåligt om den även om det finns de som är effektivare men också dyrare t.ex P7 och MC-E men ingen av de två kan enskilt kopplas för ett spänningsfall på 10 V, vilket är perfekt vid bilspänning med en resistor på 5 ohm/5 W. Du kopplar ihop dem parallellt med varsin resistor i serie. Kylning kan du få genom att använda bilens kaross som värmeavledare (ej plastkaross). Tänk också på att ha ett rejält avstånd mellan motstånd och leddar så att motstånden inte värmer leddarna.
Ledden i den nedre länken har jag aldrig sett förut och jag tror knappast den levererar 900 lumens vid 10 W. Ser ut som rena skiten
Ledden i den nedre länken har jag aldrig sett förut och jag tror knappast den levererar 900 lumens vid 10 W. Ser ut som rena skiten

tanken är att de ska lysa riktigt mycket
Ok, två 55W eller 35W HID så har du ljus som räcker och blir över till nästa år. Finns billigt på Ebay inkl lampor och driver om man letar lite. Köpte en 35W hid och 2 lampor för lite drygt 200:- inkl frakt och bara den ger riktigt starkt ljus.
Ok, två 55W eller 35W HID så har du ljus som räcker och blir över till nästa år. Finns billigt på Ebay inkl lampor och driver om man letar lite. Köpte en 35W hid och 2 lampor för lite drygt 200:- inkl frakt och bara den ger riktigt starkt ljus.
Neondiod: kan jag köra med endast motstånd som du nämner eller krävs alltid "drivers" för dessa LED?
Henry: Jo har tänkt i den banan tidigare och de fungera ju iofs bra.. Har 3st 55w xenon fram på bilen... men tycker om projekt o att bygga lite själv ... så varför inte testa bygga ett starkt LED backljus;)
Henry: Jo har tänkt i den banan tidigare och de fungera ju iofs bra.. Har 3st 55w xenon fram på bilen... men tycker om projekt o att bygga lite själv ... så varför inte testa bygga ett starkt LED backljus;)
Visst är det kul att testa och se hur det blir, skulle vara intressant och se resultaten sedan. 

Nej, det behövs inte alltid drivers, du kan köra med endast motstånd. Jag byggde en lampa för varselljus av tre 1 W lågkvalitets-leds i serie med ett motstånd på 10 ohm / 2 W och taskig kylning och den funkade fortfarande när jag tog bort den från bilen efter att ha kört med den i ca ett år. Och då hade jag inte varit snäll, den var t.ex. alltid tänd när bilen gick och även när jag körde med startmotorn (spänningsspikar).bjogum skrev:Neondiod: kan jag köra med endast motstånd som du nämner eller krävs alltid "drivers" för dessa LED?
Men man bör ha lite marginal när man kopplar med motstånd då strömmen kommer variera lite beroende på inspänning och leddarnas temperatur. En driver levererar alltid samma ström till leddarna oavsett. För att vara mer på den säkra sidan kan du beräkna motståndet för 14 V och 800 mA. Men för ett backljus som bara är på korta stunder behöver du inte vara så försiktig.
Vill man ha maximalt ljus och ändå bra livslängd samt effektivitet är det drivers som gäller dock.
låter bra de. skulle jag inte kunna köra zener dioder istället för resistorer (eller både och?) för att få en konstant spänning?
men problemet är väl att zener ej klara så höga effekter.. går det isåfall paralellkoppla flera av dessa?.
men problemet är väl att zener ej klara så höga effekter.. går det isåfall paralellkoppla flera av dessa?.
fast det är strömmen du vill begränsa när det gäller LED.
men problemet är väl att zener ej klara så höga effekter
Finns zeners säkerligen i 1000A klassen och mer för tex industriella ändamål och dylikt men som sagt det är strömmen som skall begränsas i detta fall inte spänningen.
Finns zeners säkerligen i 1000A klassen och mer för tex industriella ändamål och dylikt men som sagt det är strömmen som skall begränsas i detta fall inte spänningen.
okej jag kollade på elfa. men i vilket fall är det ej aktuellt när det gäller strömbegränsning. har nu beställt 10w led med motstånd och kommer testa detta! tack för all hjälp