Byta batterier i UPS? [Gnistrar]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Byta batterier i UPS? [Gnistrar]

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.

Har en Ups som batterierna är tvärslut i.
Dock har jag en extra batteribank från en annan ups som är rätt så friska som jag tänkte använda.

Den nuvarande har 16st 6V 10Ah (eller vad de stod för Ah)batterier i två grupper om 8st i varje. alltså 48V
De batterierna jag har liggandes är 12V och ca dubbla Ah så då behöver jag bara 2 grupper om 4 batteri istället för att få 48V

Principen är ju densamma bara att varje batteri har olika mängd celler så det bör inte vara något problem med att byta ut till ett par andra batterier?

Några problem med urladdning och uppladdning vid bytet isf?

EDIT: Ska givetvis vara 48V och inte 24V som jag skrev.. annars stämmer inte att det är två grupper med 8st 6V batterier(tot 2x48V).
Senast redigerad av -=Fullmoon=- 29 oktober 2010, 18:33:22, redigerad totalt 2 gånger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Byta batterier i UPS?

Inlägg av danei »

Eller två grupper om två, om man vill ha samma kapacitet.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det är nog inga problem. Om det är liknande som jag har som du nämde så kan du tredubbla kapaciteten utan problem. Den laddar upp det som ingenting.

Bara spänningen är korrekt så är det lugnt.
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

danielr112 : uppladdning är inte alltid problemet.
Det kan vara så att den går för varm vid urladdning. UPSerna är oftast dimensionerade efter kapaciteten i batterierna, och om man ökar drifttiden så kan det hända att UPSen går för varm.

Det är väl kanske "worst case scenario", och om man inte ligger på full belastning så är det säkert inga problem, men det kan vara värt att ha i åtanke.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Något sätt att få reda på om det är en sådan underdimensionerad UPS?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Soap. om det är den upsen eller liknande jag har så är det inga som helst problem. Den finns med batteripack som är bra mycke större än de som sitter orginal i. Vi kör med det på jobbet b la.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Nu kan jag dra ut en 15A i stöten från ups'en så känns ju inte som den bör vara rätt okey. Men då jag bara kanske dra ut 1-2A och skulle man öka kapaciteten ett snäpp eller två så bör det inte vara något problem med urladdningen med tanka på att jag inte kommer lasta den fullt?

Det som drivs är En med-High end dator (ej skärm eller ljud) modem, router, 19" 24p Switch, cat5 extender. Så förutom datorn så bör jag lasta en 0.5A utöver datorn så en 2,5A är det väl som kommer lastas på sin höjd.

men när den isf slår över till batteridrift så är bör ju startströmmen var lite högre men något som bör vara försumbart?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag tror inte det kommer vara det minsta problem.
wrep

Inlägg av wrep »

Om du har möjlighet är det smart att du laddar alla batterierna fullt innan du kopplar ihop dem till ett paket.. annars kan enskilda batterier bli överladdade innan laddaren förstår det och slår av :)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Hmm. alla batterier var på 13V st (skilje någon enstaka 0.1V på någon) Iaf kopplar 4 st så jag får 48V hade en 52V i serie ungefär. Började ansluta ena slingan till ups'en och det blixtrade till härligt.. ljusbåge ^^ upsen är uppladdad till en 30V och batterierna är nere på en 40V. Jag kopplade givetvis ifrån så fort det blixtrade till.

Är det normalt att det blixtrar så mycket?

har en rad till att ansluta och det är ju inte så skoj om det flyger i luften.
Något fel på Ups'en?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Re: Byta batterier i UPS? [Gnistrar]

Inlägg av Oblivion »

nej det ska vara så, blixtrar alltid lite när man ansluter laddade saker till saker som drar ström. har blixtrat på alla upser jag anslutit batterier till iaf

men å andra sidan så får du ju ingen tråkig fredagskväll om det skulle smälla:P
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Förvisso inte.

Hur stor är risken att det går rent åt helvete?
Jag vet inte om Ups'en är redigt kry och att det är rätt bra gnistbildning vet de fan om jag vill vara med om.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det gnistrar ganska mycke då det är ganska hög spänning.

Men det ska bara gnistra tills dess du kopplat in den.

Är du orolig kan du ju koppla med ett motstånd först så du laddar upp ev kondingar i UPSen först.

Mina upser smäcker till rejält när ja kopplar in batteripacken. Men sedan är de lugnt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

det är alltid väldigt stora kondingar på UPS-ingången från batterierna och är dom tomma så smäller dom till ganska ordentligt vid inkoppling.

en variant är att starta upp UPS först på elnät - kolla med voltmeter att spänningsskillnaden bara är några få volt innan man kopplar in - då smäller det mindre - är man osäker kan man koppla in en bilstrålkastarglödlampa i serie (tex gammal H4 med halvljuset trasigt) glöder den till och därefter slockna så är det förmodligen inget proplem och därefter kan du prova att kortsluta lampan ben.

att ladda alla batterier parallellt kopplade till 14.0 Volt under något dygn innan inmontering är ingen dum ide så att alla ligger på samma nivå när de monteras in.

0.1 Volt skillnad mätt oanslutna i minst 24 timmar efter någon som helst inkoppling/laddning, indikerar 10% laddningsskillnader - man mäter minst i 0.01 Volt helst 0.001 Volt upplösning om man skall bedömma laddningsgrad när det gäller 12-Volts blybatterier...
Skriv svar