styrning av kupefläkt
- SeniorLemuren
styrning av kupefläkt
hej,jag har byggt en braskamin till en båt. för att kunna ansluta den till det befintliga vattenburna värmesystemet så har jag gjort den dubbelmantlad och tänker driva hetluften genom en värmeväxlare typ bilddefrosterelement med hjälp av en styrd fläkt som håller utgående vattentemp på ca 80 grader. för det ändamålet behöver jag en styrenhet som ökar varvtalet på fläkten när vattentempen sjunker och sänker varvtalet när vattentempen går över 80 grader. fläkten är tagen från en skrotad citroen, Är det någon som kan tipsa om lämpligt schema för att bygga en sådan styrning.
Re: styrning av kupefläkt
Kan du inte bara köra vatten i dubbelmantlingen och köra en cirkulationspump?
Jag skulle tro att det kan fungera bra med en PWM-styrning som kontrolleras av en t.ex. NTC.
Det blir inte helt enkelt att få till en mycket noga temperaturstyring men den kan bli ganska bra på ett rimligt enkelt sätt och jag skulle tro att det räcker ganska långt.
Det blir inte helt enkelt att få till en mycket noga temperaturstyring men den kan bli ganska bra på ett rimligt enkelt sätt och jag skulle tro att det räcker ganska långt.
- SeniorLemuren
Meduza skrev:Kan du inte bara köra vatten i dubbelmantlingen och köra en cirkulationspump?
- SeniorLemuren
Precis vad jag vill ha. Vart hittar man bra ritningar?Icecap skrev:Jag skulle tro att det kan fungera bra med en PWM-styrning som kontrolleras av en t.ex. NTC.
Denna kanske med eventuella modifikationer. Ej testat själv dock men det ser ut att kunna funka.
En trestegs raket med 2 hastigheter
viloäge
steg1
steg2
Edit:______________________________________
Eller den här verka rätt enkel. En liten micrel-krets just för ändamålet. Kolla databladet för inkopplingsexempel.
/ Tompa
En trestegs raket med 2 hastigheter
viloäge
steg1
steg2
Edit:______________________________________
Eller den här verka rätt enkel. En liten micrel-krets just för ändamålet. Kolla databladet för inkopplingsexempel.
/ Tompa
- SeniorLemuren
ok jag hittade denna, jag tror den funkar för mina behov.Icecap skrev:Jag skulle tro att det kan fungera bra med en PWM-styrning som kontrolleras av en t.ex. NTC.
http://www.jetronic.se/DC_PWM_motor.htm
blir lite pyssligt..men intressant, vad är det för båt?
tänk på att alla plåtytor i kaminen som är i kontakt med eld/rök måste alltid vara varmare än 70 grader annars kondenserar vattnet på ytan och kletar fast sot/aska och till slut fräter det hål i plåten och värre är så rinner det ut kondensvatten från kaminen, som är frätande.
men detta kanske du redan vet.
driva hetluften genom värmeväxlaren, menar du röken?
okejj, tänkte till just, hetluften från mellanrummet i manteln....
smart idé....
trodde kaminen skulle vara vattenmantlad.....
tänk på att alla plåtytor i kaminen som är i kontakt med eld/rök måste alltid vara varmare än 70 grader annars kondenserar vattnet på ytan och kletar fast sot/aska och till slut fräter det hål i plåten och värre är så rinner det ut kondensvatten från kaminen, som är frätande.
smart idé....
varför inte låta fläkten gå på fullfart och styra tempen mha ett luftspjäll från en bil, antingen ut i fria luften eller genom vvx. för om du stänger av fläkten/luftflödet riskerar kaminen att smälta, eller ivf bli dj-ligt het.
- SeniorLemuren
Ingen risk att den smälter om luften står stilla, den är konstruerad för att tåla det. Värmeväxlaren ska sitta till vänster mellan de utstickande rören. på röret längst ner vid golvet tas förbränningsluften in. den kommer alltså att förvärmas av returluften från manteln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Båten är en 12 meters stålbåt ritad av långedrag marin som jag byggt.svanted skrev:blir lite pyssligt..men intressant, vad är det för båt?
smart idé....
- Mizzarrogh
Off topic, Kan du inte göra en samlingstråd med ditt båtprojekt? Enormt intressant att läsa om tycker jag. 

-
Jag byggde en pwm-krets till kupé-fläkten i min bil i hösas. Switchar en mos-fet med 9kHz o det fungerar alldeles utmärkt. Vanlig "step-down" lr "buck-converter" krets där du byter ut induktansen mot kupé-fläkten. Lägg till en temp-sensor och styr dutyn eftertemperaturen.