Utimpedans hjälp!! ännu en gång.
Utimpedans hjälp!! ännu en gång.
Tjenare! har fått hjälp med en länk tidigare hur jag räknar ut utimpedansen på en förstärkare.
Tanken var då att man först mätte spänningen direkt på utgången. Sedan la på ett motstånd och mätte igen. Man fick då fram spänningsfallet över utimpedansen och kunde räkna ut den i slutändan.
Nu är det bara så att det får inte jag göra för min lärare. (detta är en labuppgift).
Jag måste mäta med två olika motstånd på utgången istället för ett avbrott och ett motstånd.
Detta klurar till å slår knut i hjärnan på mig. hjälp mig. jag tänker på det halva nätterna.
Min matte har försvunnit totalt.
skickar med värden ifall det är lättare att räkna på.
8ohms motstånd...................U=932mV.................I=121mA
4ohms motstånd...................U=864mV.................I=216mA
spänningarna är mätta över motståndena (lasten). Strömmen i serie med skiten.
Där har ni en nöt att klura på istället för sudoku på kvällarna.
hare gött! jag ska fortsätta googla runt på det, hittar aldrig svar.
Tanken var då att man först mätte spänningen direkt på utgången. Sedan la på ett motstånd och mätte igen. Man fick då fram spänningsfallet över utimpedansen och kunde räkna ut den i slutändan.
Nu är det bara så att det får inte jag göra för min lärare. (detta är en labuppgift).
Jag måste mäta med två olika motstånd på utgången istället för ett avbrott och ett motstånd.
Detta klurar till å slår knut i hjärnan på mig. hjälp mig. jag tänker på det halva nätterna.
Min matte har försvunnit totalt.
skickar med värden ifall det är lättare att räkna på.
8ohms motstånd...................U=932mV.................I=121mA
4ohms motstånd...................U=864mV.................I=216mA
spänningarna är mätta över motståndena (lasten). Strömmen i serie med skiten.
Där har ni en nöt att klura på istället för sudoku på kvällarna.
hare gött! jag ska fortsätta googla runt på det, hittar aldrig svar.
Re: Utimpedans hjälp!! ännu en gång.
Har du försökt sätta upp ekvationsystemet för problemet? Om det är en skoluppgift borde det stå i läroboken...
EDIT: 8ohms mätningen verkar vara fel...
Senast redigerad av rehnmaak 27 oktober 2010, 23:57:13, redigerad totalt 1 gång.
Om det här hade varit när man själv gick i skolan så hade man helt
enkelt ritat upp en motsvararande krets och funderat lite på det.
Det är nog ganska enkelt igentligen om du tänker till lite...
enkelt ritat upp en motsvararande krets och funderat lite på det.
Det är nog ganska enkelt igentligen om du tänker till lite...
jävlar det var snabbt svarat.
Inget sånt i boken. Läste all matte förra året och har redan glömt bort det.
Det borde ju inte vara så lurigt, men det släpper ju aldrig. Hade spänningen varit lika i båda fallen hade det ju varit lätt. Man måste ju räkna ut förhållandena mellan de olika mätningarna på nåt vis. men jag vet inte hur
Inget sånt i boken. Läste all matte förra året och har redan glömt bort det.
Det borde ju inte vara så lurigt, men det släpper ju aldrig. Hade spänningen varit lika i båda fallen hade det ju varit lätt. Man måste ju räkna ut förhållandena mellan de olika mätningarna på nåt vis. men jag vet inte hur
Det blir ju bara en seriekrets med ett okänt motstånd å olika strömmar å spänningar. greppar det inte riktigt bara
rehnmaak skrev:Har du försökt sätta upp ekvationsystemet för problemet? Om det är en skoluppgift borde det stå i läroboken...
varför är 8 ohmarn fel? har ju mätt den tusen gånger i multisim.
Jag håller med tidigare tips. Börja med att rita ett kretsschema, namnge spänningarna och resistanserna. Sätt sedan upp ekvationer som beskriver t.ex. en av spänningarna.
Det är samma ström som går genom inre resistansen och lastresistansen, eftersom att resistanserna är kopplade i serie. Spänningen inuti förstärkaren (innan spänningsfallet över inre resistansen) är samma i båda fallen.
Det är samma ström som går genom inre resistansen och lastresistansen, eftersom att resistanserna är kopplade i serie. Spänningen inuti förstärkaren (innan spänningsfallet över inre resistansen) är samma i båda fallen.
ska klura en stund. har gjort det tidigare men kanske missat nåt. tack för ledtrådarna.
> EDIT: 8ohms mätningen verkar vara fel...
Varför det ?
Okänd imp = R.
R + 8 ohm ger en ström på 121 mA och 0.92 V över 8 ohms motståndet.
R + 4 ohm ger en ström på 216 mA och 0.86 V över 4 ohms motståndet.
Samma spänning driver det hela i båda fallen.
Blir ett par ekvationer att lösa ut.
Lite uppskattningar:
Om R vore stort (> 8 ohm) så skulle inte strömmen öka så mycket som den gör.
Om R vore noll ohm, så skulle strömmen dubblas, det gör det inte riktigt.
R verkar ligga någonstans i häradet 0.5 till 1 ohm eller däromkring skulle jag gissa...
Varför det ?
Okänd imp = R.
R + 8 ohm ger en ström på 121 mA och 0.92 V över 8 ohms motståndet.
R + 4 ohm ger en ström på 216 mA och 0.86 V över 4 ohms motståndet.
Samma spänning driver det hela i båda fallen.
Blir ett par ekvationer att lösa ut.
Lite uppskattningar:
Om R vore stort (> 8 ohm) så skulle inte strömmen öka så mycket som den gör.
Om R vore noll ohm, så skulle strömmen dubblas, det gör det inte riktigt.
R verkar ligga någonstans i häradet 0.5 till 1 ohm eller däromkring skulle jag gissa...
Det är inte säkert att mätningen är fel, det kan också bero på att komponenten inte har exakt 8 ohm.
I sånna fall är det ju bara att sätta de båda ekvationerna lika med varandra eftersom U är lika. och sedan bryta ut utimpedansen. 1,09 får jag den till.bearing skrev:Jag håller med tidigare tips. Börja med att rita ett kretsschema, namnge spänningarna och resistanserna. Sätt sedan upp ekvationer som beskriver t.ex. en av spänningarna.
Gjorde så när jag lämnade in labben, men det var tydligen fel. eller har jag missat något?
0,121*z+0,121*8 = 0,216*z+0,216*4
Var det svaret som var fel eller var det metoden ?
Annars så ligger ju svaret ungefär där jag uppskattade...
Annars så ligger ju svaret ungefär där jag uppskattade...
Senast redigerad av sodjan 28 oktober 2010, 00:30:33, redigerad totalt 1 gång.
metoden. om det som sägs ovan stämmer borde det ju vara sådär lätt.
har för mig att han pratade om att spänningarna U inte var lika. alltså i förstärkaren.
när jag mätte på andra viset ( först utan motstånd, sen med 8 ohm och jämförde spänningsfallet mellan dom å vise versa fick jag det till 0,53 ohm. polarna gjorde en graf av det istället och fick ut det till ca 0,5. så den metoden borde ju
stämma. synd att man inte får köra med den.
http://www.zen22142.zen.co.uk/Theory/inzoz.htm
har för mig att han pratade om att spänningarna U inte var lika. alltså i förstärkaren.
när jag mätte på andra viset ( först utan motstånd, sen med 8 ohm och jämförde spänningsfallet mellan dom å vise versa fick jag det till 0,53 ohm. polarna gjorde en graf av det istället och fick ut det till ca 0,5. så den metoden borde ju
stämma. synd att man inte får köra med den.
http://www.zen22142.zen.co.uk/Theory/inzoz.htm
>>>> R + 8 ohm ger en ström på 121 mA och 0.92 V över 8 ohms motståndet.
0.932/0.121 är 7.7ohm så ström, spänning eller resistans är fel... fast det är ju bara 4% så det kanske bara är toleransen på 8ohmaren.
Hursom så får jag det till Ri = 0.71 ohm.
U=I1*Ri+U1
U=I2*Ri+U2
I1*Ri+U1=I2*Ri+U2
0.932/0.121 är 7.7ohm så ström, spänning eller resistans är fel... fast det är ju bara 4% så det kanske bara är toleransen på 8ohmaren.
Hursom så får jag det till Ri = 0.71 ohm.
U=I1*Ri+U1
U=I2*Ri+U2
I1*Ri+U1=I2*Ri+U2
Jag tror att felet var att använda komponentvärdena i ekvationen, istället för att räkna som rehnmak gjort, alltså att utgå från mätvärdena. Komponenter har ju en generellt ganska bred tolerans. Mätutrustningen verkar ju betydligt noggrannare eftersom att mätvärdena har tre värdesiffror.