Strömbegränsa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chrille112

Strömbegränsa?

Inlägg av chrille112 »

Tjena!

Jag har länge tänkt mig bygga en robot, och idag kom jag äntligen igång. Tanken är att i slutändan ska det bli något som en gräsklipparrobot, fast troligen utan klippdelen.

Min idé var att driva hjulen med två st skruvdragare, så idag var jag och köpte en. Efter att ha öppnat upp den och testat den så mätte jag strömförbrukningen. 2,5 A! Då går motorn dock på fullt, vilket är helt onödigt. Halvfart, om inte mindre skulle räcka.

Batteriet är på 1,3 Ah, så det borde väl betyda att det räcker i cirka 30 min, visst?

Min fråga är nu: kan jag lägga ett motstånd i serie med batteriet för att begränsa strömmen? Eller hur gör jag för att begränsa strömmen till t.ex. 1A? Min första tanke var ohms lag, men det går ju inte..?

Jag har tidigare bara hållt på med enklare digitalteknik, så det är lite nytt för mig det här...

Tack på förhand!

Mvh
Chrille
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Motstånd hade väll iof funkat men är slöseri med energie!

Någon typ av pwm (pulse width modulation) hade nog varit bättre, detta innebär att man pulsar spänningen på och av i ett raskt tempo och beroende på förhållandet mellan av och på pulsen ger olika fart.

Söker du på H-brygga här på forumet borde du hitta ett par lämpliga kopplingar för att styra motorn och då får du som bonus möjligheten att backa den. Visst är det lyxigt? :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

PWM funkar utmärkt i sånna här situationer.
Här är en bra artikel om hur pwm funkar, med scheman osv http://www.cpemma.co.uk/pwm.html
Annars kan du strypa strömmen på ett enklare sätt med en transistor också
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

AndLi skrev:Motstånd hade väll iof funkat men är slöseri med energie!

Någon typ av pwm (pulse width modulation) hade nog varit bättre, detta innebär att man pulsar spänningen på och av i ett raskt tempo och beroende på förhållandet mellan av och på pulsen ger olika fart.

Söker du på H-brygga här på forumet borde du hitta ett par lämpliga kopplingar för att styra motorn och då får du som bonus möjligheten att backa den. Visst är det lyxigt? :)
Tack! :) Jag hade tänkt att använda relän (ja, gammalmodigt men det funkar :P)

Jag sökte lite, och kom fram till detta:

H-brygga: http://groups.msn.com/SvenskaRobotbygga ... PhotoID=34
Skulle funka bra. Dock så går den ju fortfarande för fullt, så då behöver jag en PWM också:

http://www.bobblick.com/techref/project ... v2pwm.html

Den såg dock väldigt avancerad ut.. Finns det ingen enklare? Dessutom behöver man ju ha en separat H-brygga.

Finns det inget annat sätt att minska strömmen på? Jag kommer att ha två batterier a 1,3 Ah. Jag hade tänkt att varje motor får ett eget batteri.
Om jag gör så att jag seriekopplar, alt parallellkopplar två motorer på ett av batterierna, kommer det då att minska strömmen?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

PWM kan du oftast ordna direkt från den microcontroller din robot säkert kommer bli utrustad med?!

Så när du väljer microcontroller så gäller det att välja en som har två PWM utgångar... Livet blir så mycket enklare då!
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Citera inte föregående inlägg. Citatet raderat av Macce.

Eftersom jag har en Basic Stamp II liggande så hade jag tänkt använda mig av den. Har den PWM-utgång? :S
Jag sökte och hittade detta, men jag vet inte om det är det du menar?
http://www.emesystems.com/BS2PWM.htm
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Kan du inte köra dem på 6 volt då? Seriekoppla motorerna...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det går inte så bra att parallellkoppla batterier. Då laddar dom ur varandra..
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Basic Stampen PWM verkar vara en mjukvaru basserad PWM.

Vilket betyder att den körs helt i mjukvaran...

Detta kan bli problem, tänk dig följande:

Först har du några rader programkod för att kolla lite saker
Sen har du lite koll på vad givarna säger om vilket håll vi ska köra
och sen kör vi först den ena motorn via PWM
och sen kör vi den andra via PWM (Nu står motor 1 still!!!!)
och så börjar vi om från början igen.

Detta leder till att motorn kommer stå still under hela tiden du inte kör PWM kommandot för givna kanalen. Detta kan vara acceptabelt, men det kan resultera i en rätt ryckig, och vajig gång av din robbot.

En hårdvaru PWM ställer du upp till de värden du vill att de två motorerna ska ha och sen tuggar de på oberoende av var restan av programmet gör.
Mycket trevligare, men nog inte helt nödvändigt i detta steg.

Måste resarvera mig för att det var ett flertal år sen jag lekte med BS2an och kan minnas fel om att PWM låser hela programet, men jag tror det inte.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Citering av föregående inlägg raderad av Macce

Aha, okej. Det är ju inte så bra med tanke på att båda motorerna måste drivas för att den ska röra sig frammåt :P

Har någon sätt nån färdig krets h-brygga kombinerad med PWM? Schemana känns lite omständiga ovan... Jag har letat på Elfa och googlat, men inte lyckats.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

chrille112: Citera inte föregående inlägg.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Okej, sorry. Brukar göra det för att man ska fatta vad jag svarar på :P Gammal ovana.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Trevligare om du lägger typ "namn," i början av svaret istället.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Macce: Okej, jag ska tänka på det

Vad tror ni om spänningsregulator då? Att köra motorn på 6V? Någon som vet ungefär hur mycket energi man förlorar i form av värme på en sån lösning?
Det känns ju som en smidig lösning annars...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Spänningsregulator är ungefär lika ineffektivt som motstånd. Istället för att skapa mekanikst arbete av all ström så bränner de halva strömmen till värme direkt i motståndet/spänningsregulatorn. Dålig idé.

Det är någon form av switchteknik som gäller om du inte ska få onödiga förluster på köpet. PWM är nämt, det är den enklaste lösningen. Annars kan man vara riktigt seriös och börja bygga step-down-omvandlare.

Men, satsa du på PWM. Bygg dig en PWM-krets som du kan styra i några steg med din Basic Stamp.
Tips: kolla på min länk i signaturen. Jag löste ditt problem en gång och skrev ner det...
Skriv svar