DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Fått svar ang OHB900, hall-sensorn. Dem rekommenderar inte den för högrecisions applikationer. Tur man inte beställde sånna då jag va sugen förra veckan.

Fått nya 7414 nu som ska testas så snart jag hinner. Drar på tjänsteresa resten av veckan så tidigast helgen finns tid att leka ordentligt. Funderar på om jag kan flytta logiken till apparatskåpet ist för att ha den i knutpunkten i gantryt, på så vis blir det kanske mindre störningar. Men det förutsätter att signalen från de optiska givarna inte smutsas ner på vägen genom e-kedjorna där de ligger tillsammans med motorkablaget. Fortfarande mycket förundrad varför jag får sånna konstiga problem så som att schmitt triggern helt deaktiveras av störningarna medans invertern i 7414 fortfarande fungerar, skumt som attans. Håller tummarna att de nya 7414 fungerar bättre. Men tror oavsett att jag flyttar logiken till skåpet.

Tänk om jag kunde använda de brytarsystem jag byggt på så länge och som jag tycker är ganska nice om jag bara får ordning på störningarna. Inget skulle göra mig gladare.

Denna vecka har jag ju lovats lev från Solectro men vettetusan, inte hört ngt från dem på ngn vecka så vågar inte hoppas. Vore nästan skönt att inte få ngt paket på ett tag, har ingen ork numera. Jobbet suger musten ur mig för tillfället så all ledig tid går i princip till vila (inte likt mig men så är det).

Skulle egentligen beställa ännu mer godis från Solectro denna vecka (för Z-axeln) för att få det inom rimlig tid, så planen håller. Men börjar bli sugen att ta en paus i byggandet. Kanske bara köpa en spindel/VFD nu och försöka kicka igång den biten med Mach3, kylsystemet, spindelfäste osv. Har ju egentligen fullt upp med att bygga Y-axeln nu när dessa grejor kommer så ingen brådska med Z-delarna ännu.

Nu har jag fått skriva av mig lite iaf :)

Mvh Love
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Planförändringar

Då energin är lite lägre just nu, mycket på jobbet å det börjar bli mörkt och kallt här i norr nu, så har jag beslutat mig för att ta det lite lugnt med bygget ett tag. Ska ägna tid å pengar åt att uppgradera lite hemelektronik ist. MEN jag har ju en order från Solectro på ingång och jag kommer beställa en spindel och VFD inom ngn vecka nu när USD är så låg, måste ju passa på innan den vänder. Så jag har nog en hel del att bygga på närmsta tiden iaf, bör ha Y-axeln under Mach3kontroll innan utgången av november iaf trots energibrist.

Måste ge en eloge till Solectro, dem ringde mig i veckan och förklarade att Isel inte saluförde den linjärgejder jag beställt, betalat och designat runt (för Y- och Z-axlarna). Detta var ju en mindre katastrof iom att allt är designat runt denna gejder. Förklarade läget och att jag inte kan designa om och de skulle se va de kunde göra. Ett par timmar senare hade dem övertalat Isel i Tyskland att leverera dessa gejders trots att dem inte finns :) Bra jobbat Solectro, jag är då mycket nöjd med deras service!

Over and out! /L
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

jävlar vilken mardröm de vore ifall dom inte lyckades fixa fram dom, när man kommit så långt på ett bygge.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jo tack :evil:

Jag var ju noga att kolla med Solectro att alla de delar jag tänkt använda fanns att köpa innan jag skred till verket och började bygga så det kom som en liten chock när jag hörde det, tur de kunde lösa det. Blivit lovad att dem ska kunna leverera alla andra delar oxå även om Isel just bytt katalog och vissa delar utgått. Känner mig trygg med Solectro, just nu iaf ;)

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

lilla julafton

Idag har man fått inte mindre än 2 paket, från Solectro & Datorbutiken.

Lite blandat smågodis, ohyggligt kg-pris dock :)
Bild

Mina linjärgejdrar som inte finns egentligen :) samt lite annat så som 4 slädar för Y (stadigt ska det bli), en kulskruv för Y och lite mutterlister för diverse.
Bild

Bild

Bild

Till servern (ej CNC-relaterat dock) kom det totalt 5TB HDD och ett stabilt nätagg, nu ska det väl finnas plats ett tag till iaf. Här tankas det febrilt mellan diskarna, har 2,5TB att stuva om mellan dem, det tar tid. Sen ska allt byggas in i skåpet igen.
Bild

Som sagt så kommer jag kommande månad bara handla spindel och VFD till projektet, har nog att bygga med nu så avvaktar med delar för Z tills jag ser vart det barkar. Blir kul att köpa spindel iaf.

Drar på tjänsteresa i veckan för lite forskning och utveckling med kollegor i söder, tar med mig denna:
Bild

För att producera bland annat sånna här data:
Bild

Gissa va det är för ngt ;)
En hemmabyggd mycket speciell utrustning för sånna som mig (strålningsfysiker).

Over and out.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Love, tänk om man ändå hade din hobbybudget... :D Men du, att byta diskarna på en filtmatta är ajabaja :ajabaja: , tänk på ESD:n

Hur gick det med dina sensorer, blev det skillnad med nya kretsar eller har du helt släppt tanken med läsgafflar?
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

He he, de e viktigt med hobby's så man får prioritera :) Men som för alla så kommer ju familj å hem före, tur man gjort bort det mesta i hemmet redan. Efter nyår blir det dock lite strypning av "onödiga" projekt då vi ska totalrenovera badrummet till sommaren och vi vill inte belåna lgh ngt mer så det får komma ur egen kassa.

Jo jag vet, därför jag tog en bild på det, riktigt illa :) Man kan ana ESD-armbandet (en liten blå/turkos-kabel i nederkant) men den har ju mindre effekt när man håller till på en heltäckningsmatta :shock: Apropå heltäck så är det ju nice å allt MEN när luftfuktigheten sjunker under 14 % RH (lägsta jag kan mäta) på vintern så går man runt å e laddad konstant. Förra servern dödade jag pga det, å det var när den stod i ett skåp, bara man gick förbi så BSOD'ade den :) Men nu är allt uppjordat ordentligt så är inget problem längre, så länge den står på sin plats :wink: Tjejen har fått order att inte gå så nära den nu på golvet iaf å remotar in så den har det ganska bra nu med, men bara temporärt. Den ligger ju mjukt iaf :mrgreen:
2h kvar på cloningen av D: sen ska den in i skåpet igen.

Nja, det där med hominggivarna har jag nästan förträngt. Det hjälpte inte med andra gafflar, inte med schmitt triggers heller, det verkar vara störningar från motorkablaget som "dödar" schmitt triggern, fungerar med stegisarna av men då de är strömsatta så har jag ingen hysteres i systemet. Ska testa att flytta logiken till apparatskåpet å se om det blir bättre, annars går jag över på högkvalitativa mekaniska brytare som sista utväg. Mer å mer sugen på det men att hitta en högpresicionsbrytare verkar inte helt lätt.. för många att välja på å dåligt med data för repeternoggrannhet osv.

Mvh Love
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Vad har hela bygget kostat så här långt? :)
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

77'726 kr :) kommer landa över 100k troligen, men de e det värt.... hoppas jag.
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Prislappen har inte så stor betydelse om man är nöjd med resultatet.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Amen!
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Vansinnes! Den vattenkylda spindel inkl VFD jag tänkt köpa har kostat 465USD som bäst med frakt den senaste tiden men idag såg jag den fanns för 345USD så jag slog till, fett me nice! Hur billigt som helst. Ser fram emot leverans.

//L
MatsN

Inlägg av MatsN »

2,2 kw är ju rätt bra att åka med. Förutsatt att man har stabilitet i resten. Trodde dom skulle va dyrare än så.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jo de brukar ligga minst 100 USD högre så blev mäkta förvånad. Såg på svarsmailet från säljaren att det var samma säljare som säljer dem under annat namn men betydligt dyrare (lovehappyshopping), skumt. Nästan för billigt :) men många verkar ju nöjda med grejorna.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Bra deal! Med valutakurs och detta billigare priset så kommer du nog 1000-1500 billigare undan än jag gjorde! jaja, det är bara pengar... :)
Skriv svar