Vad tycker du är det roligaste med elektronik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Ja.

Själv är jag en sån nybörjare inom ämnet att det mesta är kul och intressant! Men kan ju inte sticka under stolen med att bara se hur lödtennet smälter ihop till en anslutning ger en riktigt bra känsla :)
Användarvisningsbild
mcrj

Re: Vad tycker du är det roligaste med elektronik?

Inlägg av mcrj »

Roligast tycker jag är att få nåt trasigt att funka igen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Roligast tycker jag är att se en egendesignad krets få liv utan rök, redan första försök ;) (jaja, lite gramatikfel med det rimmar nästan iaf! ;) )
Användarvisningsbild
atmelfan

Inlägg av atmelfan »

Jag tycker att det är roligast att bygga saken och se att den fungerar :D sedan blir den nedmonterad och lensad på delar till nästa projekt :roll: .
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det finns så mycket som är kul så jag har lite svårt att välja en sak.
Fick fundera lite över olika roliga moment innan jag fick ihop två sammanfattningar:

Nr 1: Variation och improvisation.
Variation = Att bygga ett projekt med enbart diskreta kretsar, och att göra nästa med en mikrokontroller + programmering.
Eller att ena stunden göra ett stort och komplicerat projekt, och att nästa gång göra ett hur simpelt som helst.
Eller växla mellan mina intressen (snickra, programmera, laga mat, läsa psykologi, göra låtar, osv osv osv...).
Improvisation = Bygga på känsla. Man har bara bilden av hur det ska bli i huvudet och så sätter man igång och labbar och bygger.

Nr 2: När ett projekt går från "skelett" till "Aha, det blev så!"
"Skelett" = T.ex stadiet när jag byggt chassit, men innan man målat det. Eller när konstruktionen finns färdig, men på labplatta.
"Aha, det blev så!" = När jag får den fösta riktiga bilden/känslan av hur det fungerar och/eller ser ut.
Det kan vara allt från när jag ser kretskortslayouten på papper, till när projektet är klart och man tar ett kliv tillbaka och ser hur det blev.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Jag tycker det roligaste är att få räkna på en massa komponenter. Och så när man kopplar ihop det så brinner något upp för man missade ett par tiopotenser någonstans. :vissla:

Skämt å sido, det är mycket tillfredsställande när något INTE brinner upp och faktiskt gör det som vart tänkt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Roligaste för mig är att designa kretskort, har inte kommit till stadiet framkalla egna än :P
Får sitta på labbkort än så länge..
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

Det finns som andra säger mycket som är kul med elektroniken.

Liten lista utan någon speciell ordning.

* Jag kan bli fascinerad av funktionen på vissa kretsar, tex en radiosändare eller mottagare.
* Jag tycker det är kul när man tar fram något som man byggde eller moddade för många år sedan och ser hur man gjorde då och hur man antingen är väldigt nöjd med det eller ser hur man kunde gjort det bättre för att man lärt sig mera.
* Det är kul när man lär sig nya saker
* Känslan när man "routat" klart ett kretskort på datorn och känner sig nöjd med det.
* När man har etsat och borrat och lött färdigt allt på ett kretskort, och det funkar.

Jag tycker att det kan vara värt att prata om vad som är det jobbigaste med elektroniken också.

Exempel.

* När man vet vad man vill göra men inte vet hur man ska gå tillväga och inte kan formulera en vettig fråga här på EF
* När man spegelvänder ett kretskort
* När man bränner nya komponenter för att man trodde man hade koll på pinouten
* När man är helt säker på att något man kopplat upp ska funka för att man har tillochmed räknat på det och i teorin ska det funka
* "Rangliga" labbplattor som glappar
* Bränna sig på lödkolven
* När man inte hittar datablad på komponenter som man tycker att det borde finnas datablad till
* När man inte får ladda ner datablad utan att regga sig på tillverkarens sida.
* När man missar att borra några hål på kretskortet som man nyss börjat löda dit komponenter på så det blir bökigt att borra på det.

* microprocessordelen *

* När man inte förstår varför i he****E UARTen inte funkar för, fast man har kopierat exempelkoden från databladet och läst igenom sin kod flera gånger.
* När man stänger av det ända sättet man har att programmera en microprocessor (typ stänga av ISP programmering på AVR)

Det är bara när det inte funkar som man vill och man tar reda på varför som man verkligen lär sig något. Sen om man kommer ihåg det nästa gång man gör samma misstag det är en annan 5a
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vet inte om jag tycker elektronik i sig är så där jättekul

men dom sakerna man bygger har man ofta roligt med
och jag bygger oftast för att det inte går att köpa , eller att om det går att köpa så kostar dom 10-100 gånger mera än vad det kostar att bygga sakerna

det här inlägger är vet det troligaste orsaken om jag portas från forumet :eh:
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Skulle mycket till att kicka en "EF Sponsor" med över 8k inlägg ;)
Tror du vet vid det här laget hur man "beter" sig på det här forumet.. :D

En annan sak jag tycker är väldigt roligt med elektronik är att titta i andras projekttrådar och se hur de skapat sina
kort, lött dem och fått dem att fungera.. :)
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

När jag såg den här tråden först så tänkte jag genast vad grym skulle svara när han dök upp här...

"Jo, jag tycker det roligaste är att spränga elektronik i luften"... :badgrin:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Glömde en grej:
Den senaste roliga grejen med elektronik är att PIC-programmering äntligen har "lossnat" för mig.
Har dessutom kommit på orsaken till varför jag hela tiden fastnade tidigare: Jag försökte för mycket.
Ironiskt att inse det när man tidigare kämpat så...

Sedan så måste jag erkänna en sak:
Jag är egentligen inte heller så enormt intresserad av just elektronik eller datorer.
En skruvmejsel är ungefär lika intressant att stirra på..
Det först när jag använder det för att förverkliga en idé som det blir kul.
Det kuliga är för mig att *göra* något, inte själva ämnet i sig.

Av samma orsak så tycker jag att för mycket teori är tråkigt (när det inte gäller t.ex psykologi eller musik).
Jag är praktiker. Om jag läser (t.ex datablad) så är det för att lära mig det jag måste för
att få bort begränsningarna (t.ex okunskap om något) som bara är i vägen.
Just begränsningar är för övrigt det som jag tycker är minst kul. Jag vill framåt mot nya outforskade mål. :D

Och ni som gissat att det är musik och ljud som är mitt stora intresse har förstås helt rätt.
Ja, egentligen skulle jag kunna fylla ett väldigt långt inlägg med mina intressen, men det tar vi en annan gång. :D )
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

@JimmyAndersson: lite OT kanske, men skulle du kunna precisera och/eller utveckla (lite kort) det där med microprocessor programmeringen? Det känns som att det är lika för mig. Kanske är det flera som sitter i samma sits.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Elektronik möjliggör att skapa funktioner som annars inte är tillgängliga antingen pga tillgänglighet eller pris..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bachler:
Det gör jag gärna. :)
Men det blir i en separat tråd. Kanske i Mikroprocessor-delen eller möjligen Mjukvara/Litteratur.

Titta där i morgon.
(Nu är det sovdags, så jag är vid medvetande när katten börjar busa med mina fötter ..kl 6 på morgonen. :sleepy: )
Skriv svar