våglängd för ljus i solljus?
våglängd för ljus i solljus?
ska ta upp en tankenöt som jag inte kommer runt ordentligt
till ett delmoment som måste provas är kortdistans överföring med ljus , som måste klara direkt solljus
dock ej direkt på sensorn
från en vandalsäker elektronikenhet så kommer det ljuspulser, dock ej modulerat
det är lysdioder som får kraft från piezoelement
på ca en meters avstånd finns mottagaren
förhoppningsvis med ett smalbandigt optiskt filter framför sig
nu kommer kuggfrågan, vilken färg/våglängd är mest lämplig att annvända utomhus i direkt solljus?
jag gissar på ir, och kommer prova det först
men har någon andra erfarenheter så lyssnar jag gärna på dom
till ett delmoment som måste provas är kortdistans överföring med ljus , som måste klara direkt solljus
dock ej direkt på sensorn
från en vandalsäker elektronikenhet så kommer det ljuspulser, dock ej modulerat
det är lysdioder som får kraft från piezoelement
på ca en meters avstånd finns mottagaren
förhoppningsvis med ett smalbandigt optiskt filter framför sig
nu kommer kuggfrågan, vilken färg/våglängd är mest lämplig att annvända utomhus i direkt solljus?
jag gissar på ir, och kommer prova det först
men har någon andra erfarenheter så lyssnar jag gärna på dom
Re: våglängd för ljus i solljus?
905 nm är en bra våglängd. Det är en av våglängderna som vatten absorberar i atmosfären så nästan inget når marken från solen.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Solar_Spectrum.png
Tex så använder polisens laserpistoler den våglängden. Det finns mycket smalbandiga interferensfilter för den våglängden.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Solar_Spectrum.png
Tex så använder polisens laserpistoler den våglängden. Det finns mycket smalbandiga interferensfilter för den våglängden.
såg bra ut när jag kollade på länken
men det fanns inte gott om enkelt införskaffningsbara lysdioder verkar det som
ska prova lite med billiga ir och se hur pass illa solljuset ställer till det innan jag försöker hitta något i 905nm
men det fanns inte gott om enkelt införskaffningsbara lysdioder verkar det som
ska prova lite med billiga ir och se hur pass illa solljuset ställer till det innan jag försöker hitta något i 905nm
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Med tillräckligt välfokuserad stråle och mottagaren satt i botten av ett smalt rör så tror jag inte att du kommer få några problem med ljus utifrån. Höjer du ambitionsnivån och använder en lock-in-förstärkare för detektion klarar du i stort sett vad som helst.
Du skulle kunna ha flera mottagare på lite olika vinklar också, då borde du kunna ta bort enstaka reflektioner
Jag tror att du bör ha modulation om du ska få det att funka.
beklagar, ingen modulation, ingen specifik rikningkänslighet , fysiskt omöjligt, därav frågan
det ända jag kan detektera är positiv flank/flanker
det ända jag kan detektera är positiv flank/flanker
Ser ju ut på graferna som att 1375nm skulle vara en lämplig frekvens då den dämpas mycket av både CO2 och H2O och därmed är nära non-existant vid marknivå medans den borde fungera på såhär korta avstånd utan problem, Roithner har dioder både på 1300 och på 1450nm att prova.
Ha två mottagare, en mäter precis på lysdioden och en mäter utanför och kör differentiellt och kombinera detta med våglängd..
Då behöver du inte veta strålvinkeln....
Då behöver du inte veta strålvinkeln....
Har slagits lite med IR-fjärrstyrda kameror och direkt solljus dödade IR-signalerna helt. Gick inte ens på 5cm anstånd. Så det viktigaste är nog att skydda detektorn från ljuset, direkt solljus mättar typ vilken fotodiod som hellst. Håller med om att 1300-1400nm borde vara bra, fast man måste hitta bra filter till mottagaren. Jag tänkte på att använda grön laser på 532nm istället (antagligen med en lins framför så den inte blir så riktad) för det finns extremt smalbandiga filter för just 532nm som inte kostar allt för många skjortor (50$ dock). Kolla Edmund optics, de har en del filter och så. Sök på "bandpass filter". Kan ju vara lite fel prisklass dock...
Man kan ju prova med typ IR-plastfilter som man har på fjärrkontroller men utan modulation kan det nog behövas lite coolare prylar skulle jag tro.
Man kan ju prova med typ IR-plastfilter som man har på fjärrkontroller men utan modulation kan det nog behövas lite coolare prylar skulle jag tro.