Skulle behöva lite hjälp med att hitta en analog eller digital trycksensor som går att använda i vatten ner till ungefär 30m djup.
Håller på att bygga en UROV och vill använda den till att veta vilket djup min robot befinner sig på.
Den skall kopplas till en Arduino Mega 2560 och helst ska den inte klara mer än 3bar så man får så bra upplösning som möjligt för mitt ändamål.
Har letat runt som en galning men eftersom jag inte är så haj på detta med sensorer så vet jag inte vilken väg som är bäst att gå, så därför tänkte jag att det säkert finns folk här som kan hjälpa mig.
Trycksensor 0-3 bar för undervattensbruk
Re: Trycksensor 0-3bar för undervattensbruk
0-3 bar = 0-300 kPa
Elfa her ett ganska bra urval av sensorer (tryck)
Kolla in:https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19623
Vet dock inte om klarar vatten.
Borde gå att ordna med en cylinder där vattnet komrimerar luften i den övre delen och som sedan påverkar givaren.
Elfa her ett ganska bra urval av sensorer (tryck)
Kolla in:https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19623
Vet dock inte om klarar vatten.
Borde gå att ordna med en cylinder där vattnet komrimerar luften i den övre delen och som sedan påverkar givaren.
Re: Trycksensor 0-3bar för undervattensbruk
Brukar inte folk använda oljetrycksgivare för bil till det ?
..Sådana avsedda för mätare alltså, inte dom vanliga som bara tänder lampan.
..Sådana avsedda för mätare alltså, inte dom vanliga som bara tänder lampan.
Re: Trycksensor 0-3 bar för undervattensbruk
dmiller: Jo jag har kikat runt bland deras sensorer men precis som du säger så vet jag inte om de är vattentåliga. En lösning kanske kunde vara nån form av blåsa som komprimerades och på så sätt satte tryck på givaren med luft. Men lutar åt att jag tar en oljetrycksgivare, som Glenn påpekar kör de flesta hemmabyggda ROV's med just en sådan.
Re: Trycksensor 0-3 bar för undervattensbruk
Helt klart det minst jobbiga!
De är troligt vis billiga också. Bara att montera från insidan...
Vad har du mer för planer för farkosten?
De är troligt vis billiga också. Bara att montera från insidan...
Vad har du mer för planer för farkosten?