En låda som hålls stängd med en elektromagnet...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: En låda som hålls stängd med en elektromagnet...

Inlägg av orvar-e »

Jag och sambon är bra sugna på att skaffa ett par höns, så en halvautomatisk utfodring vore ju inte helt fel.
Jag skulle nog ha gjort följande, kanske inte exakt men ändå, det brukar ju bli lite förändringar under resans gång när man bygger.

Jag skulle ha köpt en timer, veckotimer eller nått, det borde sitta en nätdel i en sådan. Den nätdelen kan man koppla förbi för att driva den med batteri när strömmen faller bort och batterieleminator när det finns nätspänning tillgälligt, dvs för det mesta. Varför batteri, jo för då funker din lilla utfodringstation oavsett om det finns tvåtjugi eller inte. Varför vecko timer, jo för då kan du ganska enkelt ha flera olika depåer som öppnas en i taget efter inställd tid. Men du kan behöva lite kringutrustning för att få det att fungera, tex shiftregister, men det kan inte var så svårt.
Och med en köpt veckotimer så får du ett lätt arbetat interface som det dessutom finns manual till, och massor av finesser. :)
Finns på jula för små pengar. Jula ...

Vidare skulle jag ha en vanlig neodynmagnet av lämplig styrka som håller upp lasten och en solinoid som trycker ner luckan så pass att magneten tappar greppet när det är dags för mat.

Eller nått helt annat, det skulle gå att göra utfodringsstationen i form av ett hjul tex en robust hink (murarhink), sedan skruvar fast lite plywood tills det blir att se ut som tårtbitar, lagom många. Hinken får sin drivning från nån torkar motor, hinken placeras på lämpligt sätt över ett trekantigt hål, lika stort som en av tårtbitarna som facken i hinken ser ut som. Så när hinken snurrar kanske 1/6 varv så rinner maten ut och det finns ändå 4 biter laddade med mat.
Allt det här går på 12volt och är avsäkrat, ofarligt för dig och ofarligt för hönorna och robust nog att fixa ett strömmavbrott på flera dagar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns någon tråd om hur jag moddar elektronisk timer från clas i sjön för batteridrift, relativt enkelt

det finns ju flera trådar om automagisk djurmatare på forumet nu
Limponen

Inlägg av Limponen »

Oj vilka anvancerade lösningar ni kommer med. Låter spännande och är säkert toppenbra på alla sätt och vis men jag tror inte jag har kompetensen som krävs. :)

Jag vill ha en enkel och snabb lösning, mest för att det är lite kul och inte för att fylla något verkligt behov. Plug & Play is the shit. :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Välkommen till Svenska Elektronikforumet, kan man krångla till det och göra en avancerad lösning så görs det mer än gärna här.

Friskluft intaget till min pannan, där har jag en magnetventil som håller upp luckan, när strömmen försvinner över spolen så tappar den greppet och luckan faller ner. Nackdelen om du ska ha så är att 99.9 % av tiden skulle du egentligen inte behöva ha ström på spolen.
Limponen

Inlägg av Limponen »

Det var ju den lösningen jag var inne på först tror jag. :)

Kan man inte göra tvärtom? Att luckan hålls stängd av en "vanlig" magnet, och när man slår på strömmen till elektromagneten så repellerar de varandra och luckan öppnas?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Vad det inte det jag beskrev i första inlägget och antydde i andra genom att säga att 99.9% av tiden är det onödigt att slösa ström?
Limponen

Inlägg av Limponen »

Jo, nu när jag googlat solenoid och neodymmagnet så inser jag att det var nog precis det du gjorde. :)
Seroster

Inlägg av Seroster »

Men en groteskt liten fjuppig DCmotor som agerar mot en rejäl skruv, sen har du ett badkar som skruven drar ut fodret ur.
Har du en timer som går en kvart om dagen eller så kan du fylla ditt foderbadkar en gång i månaden och glömma den resten av tiden.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Likt en pellets skruv och förråd ...... :)
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Det här med att magneten inte ska dra ström hela tiden, det går ju att lösa med mekanik också t ex:
flarp.JPG
(jag har nog inte riktigt fattat hur man enklast lägger in bilder här...)
Elektromagneter hittar man ju lite överallt i skrot om man vill, högtalarelement, magnetventiler i vitvaror etc.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

gOry skrev:Om du vill skulle jag kunna skrapa fram behållare som sitter i kaffeautomater som har utmatningsskruv , och även passande ac-motor, får du till en timer som kan hålla motorn i gång ett par min så kommer du få lagom mängd foder varje dag samma klockslag! behållaren är lätt att förstora!
Skriv svar