Megagröna lysdioder?
Megagröna lysdioder?
ELFA säljer LED som lyser megagrönt.
Är det deras eget påfund med den färgbeteckningen?
75-014-69
Är det deras eget påfund med den färgbeteckningen?
75-014-69
Re: Megagröna lysdioder?
Micke: var hittar du det? Jag såg ingen ref till megagrön hos kingbright
laddat ned pdf:n ?
ser ut som att de använder 'megagreen' (översatt som megagrön av Elfa) som namn på prylen eller som en slags varubenämning - det fins ju både rött och gult med samma typ av benämning.
ser ut som att de använder 'megagreen' (översatt som megagrön av Elfa) som namn på prylen eller som en slags varubenämning - det fins ju både rött och gult med samma typ av benämning.
ELFA säljer även hypergröna, vad nu skillnaden kan vara mellan mega och hyper?
normal grönt, måttligt grönt, mycket grönt, riktigt mycket grönt, "skit" grönt, mega grönt, hyper grönt och ultra grönt 
va de svar på frågan?
De är inte så att de betonar på effekten eller ljusstyrkan?

va de svar på frågan?

De är inte så att de betonar på effekten eller ljusstyrkan?
kolla istället på våglängden , bredd på spektrumet och hur mycket den lyser så är det bättre än reklamidioteras bravader
hadde några seagreen som jag tyckte var mycket gulliga i färgen
hadde några seagreen som jag tyckte var mycket gulliga i färgen
Vilken soppa.
Finns det inte turbogröna, bamsegröna, monstergröna eller varför inte
mikrogröna om man nu endast vill ha LED med lite grönt i?
Finns det inte turbogröna, bamsegröna, monstergröna eller varför inte
mikrogröna om man nu endast vill ha LED med lite grönt i?
Synd att den var megagrön, själv letar jag en supergrön, eller möjligen tokgrön..
Lite kul att bilden på elfa är en röd matt lysdiod när det dom säljer är en klar ofärgad.. visst, det står att
bilen är illustrativ, men det kännbs lite billigt.. inte likt elfa, fast man lever väl kvar i hur elfa var förr..
Lite kul att bilden på elfa är en röd matt lysdiod när det dom säljer är en klar ofärgad.. visst, det står att
bilen är illustrativ, men det kännbs lite billigt.. inte likt elfa, fast man lever väl kvar i hur elfa var förr..
Har de anpassat sig till dagens moderna ingenjörer som examineras från Chalmers och KTH?
Nyanställd i Kista: "Vi labbade med megagröna i skolan. Ska vi inte köpa in sånna, de var asballa."
Nyanställd i Kista: "Vi labbade med megagröna i skolan. Ska vi inte köpa in sånna, de var asballa."

Det finns två förhärskande typer av gröna lysdioder; dels de som har chip som bygger på samma kemi som de flesta röda och gula. Dels de som har en kemi som är samma som de flesta blåa. Föga förvånande ligger den förstnämnda gröna närmare det gula spektrumet, typ tennisbollsgrönt spektrum runt 570 nm och den senare närmare det blåa spectrumet, typ trafikljusgrönt spektrum runt 525 nm. Den förstnämnda har funnits länge och ser retro ut. Den senare kom först i samband med att den moderna blåa lysdioden upptäcktes tror jag, kring på 90-talet?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Definitionen på "megagrönt" är väl att grönheten går att skruva upp till elva?
4kTRB, Om det är på den nivån är det illa. Från en civilingenjör kan man iaf förvänta sig lite saklighet.. 

Jag tycker det är ett smart påhitt 
Jag menar såhär: Specifikationerna finns där, så för de som är intresserade av våglängder och färgspektrum och sånt så finns ju det. Men många privatkonsumenter skiter nog fullkomligt i om de är på 568 nm eller 558 nm. Vad de vill ha kanske är "en diod som lyser grönare än de där vanliga tråkiga" (många nissar verkar ju inte fatta att det heter lysdiod på svenska
), och då är ju benämningen "megagrön" en "eye catcher" så att säga.

Jag menar såhär: Specifikationerna finns där, så för de som är intresserade av våglängder och färgspektrum och sånt så finns ju det. Men många privatkonsumenter skiter nog fullkomligt i om de är på 568 nm eller 558 nm. Vad de vill ha kanske är "en diod som lyser grönare än de där vanliga tråkiga" (många nissar verkar ju inte fatta att det heter lysdiod på svenska

Grön - hmm
Grön - mm
Grön - *burp*
Grön - kanske..
Grön - ah
Grön - suck
Grön - men vafan..
MegaGrön - Perfa!
Glöm inte att det heter "En diod" och "flera diodrar", möjligen kan man säga "En dioder" också