Kondensatorer till lm7805

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
älan

Kondensatorer till lm7805

Inlägg av älan »

Hur vet man vad man ska ha för kondensatorer till en lm7805 vist ska man ha en på ingången och en på utgången eller ska det vara på nåt annat sätt ? Och hur vet jag hur stora dom ska vara?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tar du en titt i dess datablad så hittar du vilka som rekommenderar. Jag kollade i ett datablad från Elfa och det rekommenderas 0.33uF på ingången och 0.1uF på utgången. Har du inte 0.33uF så kan det nog gå bra med 0.47uF eller 0.22uF.

Kondensatorn på ingången behövs bara om kretsen är långt ifrån en filterkondensator för dess matningsspänning. Kondensatorn på utgången används för att filtrera bort transienter. Så beroende på krav från dig och närheten till ett spänningsfilter för matningen så kan dom ev helt uteslutas.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

En 7805 kan börja självsvänga utan kondingar, så att utestluta dom helt är nog ingen bra ide. 100nF på både in- och utgången brukar funka bra.
jbtvservice
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Brukar det inte vara ellytar?
Typ 470u.

Janne
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ellyt'ar är bra till att glätta 100Hz från nätdelen osv men de har oftast en ganska hög självinduktans och till det använder man ofta 100nF keramiska. Det är alltså en bra idé att ha båda typer på, den ena tar det ena problemet och den andra det andra problemet.

Men 470µF är till glättning, inte avstörning, till avstörning är 10-47µF rätt såklart tillsamman med de keramiska, då är man nära nog "skottsäker" med den biten.

Även om vissa tydligen tycker att det är kul att se till att uppställningen ska fungera så osäkert som möjligt är det också ett sätt att se till att strulet är minimalt så man kan koncentrerar sig på de verkliga fel och knasigheter, att lägga 2 dagar på att hitta ett idiotfel och DÄREFTER försöka hitta det "riktiga" felet är ganska jobbigt.

I alla fall i mitt tycke.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Håller verkligen med. Jag byggde en dubbelmatad förförstärkare för nått år sen som strulade hur mkt som helst. Gav ifrån sig ett fruktansvärt brus, testade med flera olika op m.m. Sen visade det sig att det var en serietransistor i spänningsregleringen som trasig :-x :lol:
Använde visserligen ingen 78 krets med det är ju så lätt att bara löda till en liten kondensator..
Skriv svar