Laddare / Switch till elektronikmodul
Laddare / Switch till elektronikmodul
Jag ska installera en liten elektronikmodul som drar ca 500 mA i ett arbetsfordon. Problemet jag har är att jag inte kan mata modulen på direktspänning från batteriet utan måste mata den från en kabel som endast ger 12 Volt när tändningen är på. Till saken hör att modulen inte bara kan klippas av när man slår av tändningen utan måste vara igång ca 5 minuter efter avslagen tändning för att kunna stänga ner sig själv i lugn och ro.
Jag hade tänkt att lösa detta genom att koppla till ett uppladdningsbart backupbatteri på något vis så modulen får tid att stänga av sig själv när spänningen försvinner. Detta backupbatteri får heller inte ge spänning till fordonets elsystem när tändningen slås av utan måste vara skilt från detta på något sätt, det får endast ge spänning till modulen. Däremot är tanken att backupbatteriet ska kunna laddas från maskinen när maskinen är igång.
Hur sjutton ska jag lösa detta? Jag antar att jag behöver en laddkrets och någon typ av snabb switch som genast kopplar över till backupbatteriet när spänningen försvinner. Det måste ske automatiskt utan handgrepp när tändningen slås av.
Det går inte att dra extra kablar eller sköta det med något manuellt handgrepp då modulen ska sitta längst ute på en kran.
Någon som har en bra idé att komma med?
Jag hade tänkt att lösa detta genom att koppla till ett uppladdningsbart backupbatteri på något vis så modulen får tid att stänga av sig själv när spänningen försvinner. Detta backupbatteri får heller inte ge spänning till fordonets elsystem när tändningen slås av utan måste vara skilt från detta på något sätt, det får endast ge spänning till modulen. Däremot är tanken att backupbatteriet ska kunna laddas från maskinen när maskinen är igång.
Hur sjutton ska jag lösa detta? Jag antar att jag behöver en laddkrets och någon typ av snabb switch som genast kopplar över till backupbatteriet när spänningen försvinner. Det måste ske automatiskt utan handgrepp när tändningen slås av.
Det går inte att dra extra kablar eller sköta det med något manuellt handgrepp då modulen ska sitta längst ute på en kran.
Någon som har en bra idé att komma med?
Re: Laddare / Switch till elektronikmodul
Det låter väl snarare som om du är ute efter ett relä med frånslagsfördröjning.
Håller med Nerre.
Men om det nu inte finns någon annan matning än en som bryts när man stänger av tändningen så kanske en supercap kan lösa problemet? Supercaps finns upp till typ 5000 F.
Annars kanske du kan använda ett blybatteri? Då borde du ju helt enkelt kunna koppla det parallellt med lasten och en diod på plusen med "pilen" riktad mot batteriet.
Men om det nu inte finns någon annan matning än en som bryts när man stänger av tändningen så kanske en supercap kan lösa problemet? Supercaps finns upp till typ 5000 F.
Annars kanske du kan använda ett blybatteri? Då borde du ju helt enkelt kunna koppla det parallellt med lasten och en diod på plusen med "pilen" riktad mot batteriet.
Jag kanske ska tillägga att utrymmet är mycket begränsat. Jag har utrymme som en tändsticksask kvar ungefär när allt annat är på plats. Jag får plats med kanske ett mindre kretskort och ett litet batteri.
Nerres idé är perfekt, du kan hitta frånslagsfördröjda reläer som inte är större än en tändsticksask (eller kanske något större, men det bör kunna få plats i ett fordon). Du kan ju mata reläet direkt från fordonsbatteriet och ställer helt enkelt in det på 5 minuter (eller den tid som krävs). Styrningen av reläet kopplar du till tändningen och vips så är problemet löst 

Läs mitt första inlägg en gång till 
Jag kan inte koppla något direkt på fordonsbatteriet. Det är en stor kran och jag kan inte dra några extra kablar upp dit. Om jag hade kunnat det hade jag kunnat lösa problemet med en manuell vippströmbrytare.

Jag kan inte koppla något direkt på fordonsbatteriet. Det är en stor kran och jag kan inte dra några extra kablar upp dit. Om jag hade kunnat det hade jag kunnat lösa problemet med en manuell vippströmbrytare.
Jag läser och läser, om och om igen men jag måste blivit blind
Ingenstans kan jag läsa att det är en hög kran och att batteriet sitter högst upp i kranen
Det ställer ju till det lite men går naturligtvis att lösa på något sätt. Jag har svårt att tro att det bara finns plats för en tändsticksask i ett fordon men några bilder kanske kan visa hur trångt det är? Det bör ju få plats med ett litet batteri som då kan laddas via en diod från tråden med spänning när tändningen är påslagen.
Edit: satt och funderade på din lösning med manuell brytare (om det varit möjligt) och tänker då att du skulle behöva sitta kvar tills din modulen stängt ner och sedan stänga av spänningen manuellt. Om nu detta vore möjligt och du accepterar att vänta tills modulen stängt av sig kan du väl lika gärna vänta redan nu innan du slår av tändningen till fordonet?

Det ställer ju till det lite men går naturligtvis att lösa på något sätt. Jag har svårt att tro att det bara finns plats för en tändsticksask i ett fordon men några bilder kanske kan visa hur trångt det är? Det bör ju få plats med ett litet batteri som då kan laddas via en diod från tråden med spänning när tändningen är påslagen.
Edit: satt och funderade på din lösning med manuell brytare (om det varit möjligt) och tänker då att du skulle behöva sitta kvar tills din modulen stängt ner och sedan stänga av spänningen manuellt. Om nu detta vore möjligt och du accepterar att vänta tills modulen stängt av sig kan du väl lika gärna vänta redan nu innan du slår av tändningen till fordonet?
Nej det fungerar inte. För att göra en lång historia kort så måste tändningen vara avslagen innan modulen får/kan stängas av. Det går inte att modifiera hur som helst heller då maskinen är godkänd i ett visst utförande.
Jag är tvungen att hitta en lösning med ett uppladdningsbart litet batteri som laddas när tändningen är på som sedan kan mata modulen med spänning under ca 5 minuter då den ska stänga av sig själv om vissa villkor är uppfyllda.
Det bästa vore om man kunde koppla ett litet batteri parallellt med bara någon diod emellan som någon föreslog, skulle det fungera i praktiken?
Jag är tvungen att hitta en lösning med ett uppladdningsbart litet batteri som laddas när tändningen är på som sedan kan mata modulen med spänning under ca 5 minuter då den ska stänga av sig själv om vissa villkor är uppfyllda.
Det bästa vore om man kunde koppla ett litet batteri parallellt med bara någon diod emellan som någon föreslog, skulle det fungera i praktiken?
Måste modulen ha 12V eller kan den drivas på exempelvis 6V? Om man sätter en diod från "tändtråden" (tändningslåset) kommer du få ett spänningsfall över dioden (0,5-1,5V beroende på diodtyp), detta i sin tur innebär att det blir svårt att ladda ett 12V batteri. Om det går att driva modulen med lägre spänning är det lättare att anpassa laddning av ett 6V eller 9V batteri.
Det kan gå att lösa med ett relä också som man kopplar in med tändtråden, så fort tändningen slås på slår reläet till och leder spänningen från tändningen vidare, detta kan du koppla till ett litet 12V batteri som matar modulen. När tändningen slås av kopplas relät bort och batteriet matar modulen. Spänningen från det extra batteriet kan inte driva bakvägen eftersom reläet kopplar bort det...
Det kan gå att lösa med ett relä också som man kopplar in med tändtråden, så fort tändningen slås på slår reläet till och leder spänningen från tändningen vidare, detta kan du koppla till ett litet 12V batteri som matar modulen. När tändningen slås av kopplas relät bort och batteriet matar modulen. Spänningen från det extra batteriet kan inte driva bakvägen eftersom reläet kopplar bort det...
Ett relä skulle kunna funka om batteriet laddas upp med tändningen påslagen och att relät är snabbt nog så inte spänningen dippar vid omkopplingen.
Spänningen tas ju från det extra batteriet så det bör inte dippa alls... (faktum är ju att spänningen inte försvinner överhuvudtaget trots att spänningen slås av, men det var väl okej?)
Hur laddas det extra batteriet då med ditt förslag? Antar att jag behöver en laddkrets som sköter själva laddningen.
Eller är det jag som är ovanligt trögfattad
Eller är det jag som är ovanligt trögfattad

Om du tar ett vanligt 12V blybatteri så laddas det med den ström som "tändtråden" kan ge så länge spänningen överstiger ca: 13,5V (vilket spänningen bör göra då fordonet är igång). Det kan finnas en tankevurpa i denna lösning om spänningen inte är mer än 12V även om fordonet är igång
Måste din modul ha exakt 12V eller kan den gå på lägre spänning, t.ex 6V? Då kan man sänka spänningen med en 9V stab och veta att spänningen på tändtråden räcker till. Det finns ju 6V blyaccar för MC, gräsklippare och leksaker.

Måste din modul ha exakt 12V eller kan den gå på lägre spänning, t.ex 6V? Då kan man sänka spänningen med en 9V stab och veta att spänningen på tändtråden räcker till. Det finns ju 6V blyaccar för MC, gräsklippare och leksaker.
Ok, så med ett blybatteri behövs ingen speciell laddkrets och det är ingen fara och innebär inga risker om maskinen skulle vara igång flera dygn i sträck? Jag tänker på överladdning osv. Modulen kan faktiskt drivas på lägre spänning så om jag bara får det verifierat att jag inte behöver någon elektronik som sköter laddningen så skulle jag kunna ha lösningen klar.
Då gäller det att hitta ett blybatteri som har storleken av ett mindre ficklampsbatteri, men det finns kanske på ELFA.
Då gäller det att hitta ett blybatteri som har storleken av ett mindre ficklampsbatteri, men det finns kanske på ELFA.
Alltså 0,5 A vid 12 V är 6 W. Under 5 min kan det gå att driva med ett litet batteri, men du får ju fundera på hur lång tid det tar i värsta fall. På tidigare uttalanden låter det ju som detta är säkerhetskritiskt, men det kanske är en missuppfattning. Tänk på att batterier tappar sin kapacitet efter ett tag, speciellt om de sitter uppe i en kran i tjugo minusgrader (det står inget om temperatur, det var ett antagande).T267599 skrev:Jag är tvungen att hitta en lösning med ett uppladdningsbart litet batteri som laddas när tändningen är på som sedan kan mata modulen med spänning under ca 5 minuter då den ska stänga av sig själv om vissa villkor är uppfyllda.