Val av sensor för objektidentifiering på 100mm avstånd

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
myrek

Val av sensor för objektidentifiering på 100mm avstånd

Inlägg av myrek »

Hej,

jag är på jakt efter en sensor som skall känna av om man blockerar den på ett avstånd om ca 100-150mm (närmare är såklart inget problem) Vad skulle ni rekommendera för detta. Jag har kikat lite på fotoceller men de är väldigt dyra. Finns det alternativ?

när sensorn blockeras skall den driva en transistor eller ett relä som i sin tur driver en liten motor på 12V. Vad bör jag använda? Applikationen skall köras i en miljö som är väl upplyst med mycket lysrör. Kan en fototransistor vara ett alternativ?

Jag har även kikat lite på fotoreflektorer men avstånden för dessa verkar vara väldigt små.

Tips mottages gärna!
ToPNoTCH

Re: Val av sensor för objektidentifiering på 100mm avstånd

Inlägg av ToPNoTCH »

Den här har jag använt tidigare http://www.free-circuits.com/circuits/a ... am-barrier
Observera beskrivningen i nedre högra hörnet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har använt IR-mottagare för just detta i några projekt.
I andra "änden" sitter då en IR-lysdiod som blinkar med samma frekvens som IR-mottagaren vill ha som bärvåg.
Det gör att mottagaren inte påverkas av belysning (inom rimliga mått och våglängd förstås).
Jag har testat med ca 30-40cm mellanrum i ett normalt upplyst rum utan några problem.

(Använder detta i bl.a min fotofälla som låter en kamera ta kort när strålen bryts.)

edit: Jaha ja.. ToPNoTCH länk föreslog just det. Typiskt att jag skulle hoppa över länken den här gången. :mrgreen:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag tittade lite på ToPNoTCH länk och funderade lite på placeringen av dioder vs. detektor, det ser ut som att ena IR-dioden sitter lite längre fram, behövs det verkligen eller är skissen troligtvis bara tänkt att visa att dioderna bör sida på varsinn sida av sensorn? :humm: Denna lösning bygger ju också på att signalen reflekteras mot objektet som passerar sensorn, men inte alla saker gör det. Det går iofs. att montera dom mot varandra istället så att "strålen" bryts... (ger förstås ett lite annat resultat för reläet som då ligger draget hela tiden). Man kan kanske byta till en PNP-trissa för att fixa detta...

Bild
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jo shemat klarar både och.

Jag har använt det till båda fallen (studs och bryt typ).

Jag vart förvånad över att allt jag testade reflekterade så man fick utslag.

Dock varierade avståndet kraftigt beroende på material, men jag vill minnas att jag fick den att reagera på alla grejor jag testade med (inklusive min egen hand och en svart tygtrasa) men dock på nära avstånd.

De svåraste materialen låg runt 15cm om jag inte missminner mig.

Jag uppfattade det som att man ritat som man gjort för att sensorn skall verkligen gå på reflex och inte spill ljus från dioderna.
Jag satte dom på i stortsätt jämt avstånd (labb platta) och det gick bra.
Skriv svar