Felsökning: Exploderade/trasiga RAM kretsar
Re: Felsökning: Exploderade/trasiga RAM kretsar
Håller med Marta.
Ingen av dessa skador är orsakade av "för hög spänning,fukt eller något annat än,,, en klabbare med lödkolv.
Om någon vill hävda annat varågod.
OM krets exploderar av överspänning gör den det åt mitten till . Inte random ben
Ingen av dessa skador är orsakade av "för hög spänning,fukt eller något annat än,,, en klabbare med lödkolv.
Om någon vill hävda annat varågod.
OM krets exploderar av överspänning gör den det åt mitten till . Inte random ben
Den visar inte adress eller vilken bit som är fel, den räknar upp "ledigt minne" och stannar upp vid första felet.Marta skrev: Om den startar upp och får minnesfel, visas det vilken adress/bit som det är fel i? Visas det kanske till och med flera fel så det går att se om det är en adress- eller data-lina som felet följer, eller stannar den vid första felet?
Däremot kan man i det här fallet se felaktiga tecken på skärmen och därifrån utgå vilken bit som är felaktig.
På skärmen ska det vara 0x20 (mellanslag," ") men är 0x00 (snabel-a,"@").
0x20 = %00100000
0x00 = %00000000
..dvs. bit #5 är fel. Enligt commodores servicemanual är U43/U51 felaktig... Jag skulle nog börja kolla på U43, men kan vara flera kretsar. Dock kan snabel-a "@" vara 0x40 (01000000), men mera troligt att det är 0x00, att endast en bit är släckt.
/Jani
Jag är helt inne på denna linje.Swech skrev:Det kan vara så att de sett ut såhär under alla år. Kretsarna har fungerat trots misshandeln.
Men nu har någon helt enkelt gett upp, men det är inte beroende på utseendet.
Eftersom han kört den i 15 år och inte öppnat så kan det vara troligt.
Swech
Lär ju inte varit någon som smugit sig in och "tjuv lött" under natten.
Tror dessutom att man skulle känna av den magiska röken av en sådan där katastrof.
(klartext: det skulle lukta fan i rummet under en tid)
Antagligen någon som försökt göra "piggyback" för länge sedan.
Möjligt att nuvarande har uppstått som följd av detta tidigare ingrepp.
Det knepiga är då påståendet att ett ben var av
p.s
Här finns lite rolig läsning http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm/memory.txt
d.s
Här är ytterligare lite rolig läsning:
http://www.freepatentsonline.com/4632293.html
http://www.freepatentsonline.com/4632293.html
Det är flera här med troligtvis mycket mer erfarenhet än mig som uttryckt att detta är resultat av en klant med en lödkolv ungefär, trots det måste jag säga att jag så att säga jag inte helt delar den åsikten. Jag har sett liknande skador flera gånger pga överspänning och kortslutningar. Ett tydligt tecken på detta är de gråvita missfärgningarna (där "den magiska röken gått ur kretsarna") som man nästan alltid ser när en DIP har exploderat på det här sättet. Att lödtenn smälter och ben kollapsar så som U41, pin 1, är inte heller ovanligt, ibland blir de så varma att hela kretsen hamnar snett.
Det är svårt att direkt säga vad som skulle vara orsaken, men om det är vid pinnarna för jord eller matningsspänning så skulle jag gissa på överspänning om det inte finns tecken på kortslutning t.ex. på undersidan av kortet, t.ex. pga spillt kaffe eller något liknande. En annan möjlighet är överhettning om ventilationen varit dålig eller igentäppt av damm eller liknande, men då borde man kunna se liknande skador på fler kretsar ev. droppar av lödtenn som krupit upp på pinnarna eller buktar ut på undersidan, beroende på vilket håll kortet varit monterat, så kolla på kretsarna i närheten.
Det är svårt att direkt säga vad som skulle vara orsaken, men om det är vid pinnarna för jord eller matningsspänning så skulle jag gissa på överspänning om det inte finns tecken på kortslutning t.ex. på undersidan av kortet, t.ex. pga spillt kaffe eller något liknande. En annan möjlighet är överhettning om ventilationen varit dålig eller igentäppt av damm eller liknande, men då borde man kunna se liknande skador på fler kretsar ev. droppar av lödtenn som krupit upp på pinnarna eller buktar ut på undersidan, beroende på vilket håll kortet varit monterat, så kolla på kretsarna i närheten.
Hur förklarar Din teori den stora mängden tenn? Visst kan det finnas gott om tenn i genompläterade hål, men kapillärkraften brukar hålla kvar det. Var kommer det bruna flussmedlet ifrån som finns både på en del kretsar och som stänk på kortet?
ser helt klart ut som om man varit och lött med fel saker på kortet
Jag är också totalt säker på att grubs inte har den erfarenhet som andra har för påståendet är rent av fel!
Jag är från tiden där man byggde om på sina BASIC-datorer, jag har t.ex. modifierat en TRS80 till vansinne och de spår som finns på bilderna av kretskortet är definitivt från någon "lätt ohändig" som har använd fel verktyg samt för mycket kraft och värme för att modifiera.
Med stor sannolikhet ett försök att lägga till mer minne men efter att skadorna har kommit har vettet infunnit sig och personen har lagt ner projektet. Orsaken till mer minne var att minneskretsar kostade en hel del då dessa datorer kom fram, efter några år hade kretsarna sjunkit en del i pris och vissa tyckte att det ville vara häftigt med mer minne.
Att dessa skador skulle ha uppstått av fel i kretsarna är direkt uteslutit!
Jag är från tiden där man byggde om på sina BASIC-datorer, jag har t.ex. modifierat en TRS80 till vansinne och de spår som finns på bilderna av kretskortet är definitivt från någon "lätt ohändig" som har använd fel verktyg samt för mycket kraft och värme för att modifiera.
Med stor sannolikhet ett försök att lägga till mer minne men efter att skadorna har kommit har vettet infunnit sig och personen har lagt ner projektet. Orsaken till mer minne var att minneskretsar kostade en hel del då dessa datorer kom fram, efter några år hade kretsarna sjunkit en del i pris och vissa tyckte att det ville vara häftigt med mer minne.
Att dessa skador skulle ha uppstått av fel i kretsarna är direkt uteslutit!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag kaxar upp mig och går på en egen linje:
De extra klickarna lödtenn är ju förstås från någon som har varit inne och petat. Det kan inte komma från något annat.
Men resten (sprickor och vita beläggningar) måste inte vara "klant med lödkolv" *eller* för hög spänning.
Både lödkolv och för hög spänning ger värme som kan orsaka vita beläggningar.
Så det kan vara vilket som, eller det kan vara både och. Det är ändå ett bra tag sedan den datorn var ny...
Det är inte ovanligt att för hög spänning spräcker IC-kretsar,
men däremot har jag aldrig sett IC-kretsar som ser ut sådär efter en tur med lödkolven.
Jag ser däremot fram emot en demonstrationsfilm från någon av er, så man får se något nytt.
Att IC-kretsarna har skador på ungefär samma ställe förkastar varken det ena eller andra alternativet.
Det är ändå samma typ av IC-kretsar med samma pinkonfiguration, så en modifiering eller hög spänning
skulle med stor sannorlikhet påverka samma pinnar på kretsarna.
Sedan kan definitivt delar skadas utan att resten slutar fungera direkt!
Senaste exemplet för min del är när åskan tog 2 portar i routern (Linksys) plus labdatorns
nätverkskort och *ena* PS2-port. På nätverkskortet hittar man fyra spräckta motstånd
och vita beläggningar. På moderkortet sprack en buffer-krets till PS2-porten.
Jag har inte varit och petat med rörmokarlödkolven i något av det.
De extra klickarna lödtenn är ju förstås från någon som har varit inne och petat. Det kan inte komma från något annat.
Men resten (sprickor och vita beläggningar) måste inte vara "klant med lödkolv" *eller* för hög spänning.
Både lödkolv och för hög spänning ger värme som kan orsaka vita beläggningar.
Så det kan vara vilket som, eller det kan vara både och. Det är ändå ett bra tag sedan den datorn var ny...
Det är inte ovanligt att för hög spänning spräcker IC-kretsar,
men däremot har jag aldrig sett IC-kretsar som ser ut sådär efter en tur med lödkolven.
Jag ser däremot fram emot en demonstrationsfilm från någon av er, så man får se något nytt.
Att IC-kretsarna har skador på ungefär samma ställe förkastar varken det ena eller andra alternativet.
Det är ändå samma typ av IC-kretsar med samma pinkonfiguration, så en modifiering eller hög spänning
skulle med stor sannorlikhet påverka samma pinnar på kretsarna.
Sedan kan definitivt delar skadas utan att resten slutar fungera direkt!
Senaste exemplet för min del är när åskan tog 2 portar i routern (Linksys) plus labdatorns
nätverkskort och *ena* PS2-port. På nätverkskortet hittar man fyra spräckta motstånd
och vita beläggningar. På moderkortet sprack en buffer-krets till PS2-porten.
Jag har inte varit och petat med rörmokarlödkolven i något av det.
- Mizzarrogh
Halvt Off topic...
En spontan fundering, hur blir läget om man nu faktiskt haft grejerna i 15 år och låt säga att det periodvis stått i kallförråd och sedan gör en hård uppstart av elektroniken efter flera år? Bara spontant nyfiken då det ju är ett i allra högsta grad aktuellt scenario idag i många lägen då folk dammar av gamla prylar. (som jag själv tex. Edit: Ibland glömmer man ju bort sig och råkar göra just en "hård uppstart" med massor av grejer i osv menar jag... )
En spontan fundering, hur blir läget om man nu faktiskt haft grejerna i 15 år och låt säga att det periodvis stått i kallförråd och sedan gör en hård uppstart av elektroniken efter flera år? Bara spontant nyfiken då det ju är ett i allra högsta grad aktuellt scenario idag i många lägen då folk dammar av gamla prylar. (som jag själv tex. Edit: Ibland glömmer man ju bort sig och råkar göra just en "hård uppstart" med massor av grejer i osv menar jag... )
Jag googlade fram "skärkoderna"Jani skrev:Däremot kan man i det här fallet se felaktiga tecken på skärmen och därifrån utgå vilken bit som är felaktig.
På skärmen ska det vara 0x20 (mellanslag," ") men är 0x00 (snabel-a,"@").
0x20 = %00100000
0x00 = %00000000
..dvs. bit #5 är fel. Enligt commodores servicemanual är U43/U51 felaktig... Jag skulle nog börja kolla på U43, men kan vara flera kretsar. Dock kan snabel-a "@" vara 0x40 (01000000), men mera troligt att det är 0x00, att endast en bit är släckt.
http://sta.c64.org/cbm64scr.html
Som "skärmkod" är @ alltid 0, medan @ är 0x40 i "PETSCII", d.v.s. commodores nästan-ascii-kod (där framförallt stora och små bokstäver bytt plats jämfört med vanlig ascii-kod).
Är hela skärmen fylld med @ eller är vissa tecken något annat? Går det att skriva saker fast det ser fel ut?
Om hela skärmen är fylld med @, d.v.s. man ser inga försök till att få upp "COMMODORE BASIC V7.0" o.s.v., och det dessutom inte går att "skriva" något, så kan det mycket väl vara så att uppstarten inte ens kommer till punkten där skärmen ska rensas.
Jag vet inte hur videokretsens register ställer sig efter reset, jag tror att ROM-koden normalt skriver in standardvärden i alla register men åtminstone i teorin är det möjligt att kretsen startar i ett sånt läge att den faktiskt visar en bild full med @ utan att någon initiering skett.
Med andra ord så är det inte ens säkert att det är fel på RAM-kretsarna. Det kan vara vad som helst som stör adress/databuss som gör att processorn inte fungerar.
Jag skulle mäta med oscilloskop på framförallt databuss men även adressbuss. Börja med att mäta på processorns ben. Nu har C128 två processorer, jag minns faktiskt inte vilken som startar först. Det är inte helt självklart att det är "6502" (fast den heter väl 8510 eller nåt sånt) utan det kan mycket väl vara så att Z80-processorn startar först och kör lite kod från rom för att initiera minnesmappning å sånt.
Å andra sidan är nog adress+databusspinnarna parallellkopplade mellan de båda CPU'erna, så det kvittar nog vilken man mäter på.
Min pyttelilla erfarenhet av fel på sånahär prylar är att det finns rätt god chans att man kan hitta ett fel genom att bara titta på signalerna med oscilloskop. Om man hittar nån signal vars spänningar inte faller inom gränserna för ettor och nollor enligt TTL-standarden (det är väl minst 2.4V för etta och högst 0.7V för nolla tror jag, googla gärna upp en säkrare uppgift) så är man påväg mot att hitta felet.
Datorn går "mer eller mindre" att köra utan vissa kretsar. Jag tror till exempel att man kan plocka ur SID-ljudkretsen helt utan att det "märks". Andra kretsar kan tas ur och då funkar datorn inte normalt men den borde gå igång såpass att man kan mäta på signaler med oscilloskop.
Om jag inte minns helt galet så är det videokretsen för 40-teckengrafiken som genererar klocksignalen, om man plockar ur den kretsen så går det nog inte att mäta så mycket alls, den kretsen är dessutom troligtvis frisk...
Det är inte jätteovanligt att ram-kretsarna pajar. Jag har för mycket länge sen läst nån reparationshandbok för C64, och där tycker de att man ska mäta spänningen på databussen och om en bit är trasig så ska man chansa på att byta DRAM-kretsen som den biten går till, trots att det skulle kunna vara andra kretsar.
Om man hittar en "trasig bit" på databussen så är det å andra sidan rätt enkelt att plocka ur CIA'er, EPROM/ROM-kretsar o.s.v. och se om den trasiga bit'en fortsätter ha fel logiknivå...
Sen finns det ju den gamla klassiska metoden att känna värmen på kretsarna. Vissa blir naturligt varma, men t.ex. alla DRAM-kretsar från samma tillverkare ska bli lika varma. Är en klart varmare än de andra så lär den vara trasig.
Jag har själv inte sett maskinen, men vad jag minns så det är på vissa positioner det blir fel. Har för mig han sa att "GO64" funkade från C128-läget så att maskinen är "relativt levande".MiaM skrev:Är hela skärmen fylld med @ eller är vissa tecken något annat? Går det att skriva saker fast det ser fel ut?
@MiaM: Intressant. Jag skulle vilja lära mig mera om att mäta signalerna och felsöka den vägen. En C64 maskin som faktiskt startar upp brukar jag gå in med en maskinkodsmonitor och kolla vilka bit;ar som är trasiga (för en shortcut så finns även C= diagnostik cartridges)
Jag vet faktiskt inte vilken ordning C128;n startar eller hur pass mycket Z80;n är involverad. Dock måste jag säg att jag är imponerad att man fått C64/C128/CPM läget fungera ihop, och C64läget vara så pass kompatibelt med C64n.
SID och CIA(6526) x2 kan man ta bort, dock genererar CIA;na en blå blank skärm, men utesluter en kortsluten CIA (=svart skärm).
På tal om höga strömmar/åska/blixtnedslag så kopplas ett modem in i den s.k. USER-porten. Hade det hänt sisådär 15+ år sedan hade man sett spår på en av CIA;na.
/Jani
I mina ögon ser det ut som man har lött på benen, lyckats spränga kapslarna(fukt eller våld).
Man har lött efter att kapseln knäckts eftersom brunt flussmedel dragit sig dit.
Finns ingen anledning för gammalt tenn att vandra ut från lödhålet, benen är så oxiderade.
Det vita spåren är nog lödrök från förbrännt fluss, kortet stod upp på högkant vid lödning.
Om ett ben (nästan?) är av, har nog någon knipsat där med en tång kanske?
Ev så har någon tappat något tungt på kretskortet och det har spräckt kapslarna och böjt benen.
Med lite efterlödning har man hoppats på och reparera problemet, kanske rent av lyckats, tills nu.
Man har lött efter att kapseln knäckts eftersom brunt flussmedel dragit sig dit.
Finns ingen anledning för gammalt tenn att vandra ut från lödhålet, benen är så oxiderade.
Det vita spåren är nog lödrök från förbrännt fluss, kortet stod upp på högkant vid lödning.
Om ett ben (nästan?) är av, har nog någon knipsat där med en tång kanske?
Ev så har någon tappat något tungt på kretskortet och det har spräckt kapslarna och böjt benen.
Med lite efterlödning har man hoppats på och reparera problemet, kanske rent av lyckats, tills nu.
Marta
Att tennet "kryper" ur hålen har i de fallen jag har sett antagligen berott på vibrationer/stötar i samband med "sprängningen", men fläckarna är jag osäker på. Jag har sett sådana utan att de varit lödda på, men vet inte vad det beror på.
Sönderlödda kretsar brukar ha mer skador, skrapmärken på både plast, ben och på lacken, de brukar också ha ben som är böjda i ändarna om någon försökt bända i kretsen för att få loss den. Titta även på genompläteringarna i underkant på bilden och jämför med de ovanför, det ser ut som om en större yta värmts upp. Dessutom, om man ska lyckas spränga kretsar på det sättet så får man värma på rejält med lödkolven och det borde synas.
Det är fullt möjligt att det är en "klant med lödkolv" som varit framme, men jag tycker inte att det är så uppenbart och entydigt. Troligare i så fall att klanten med lödkolven har lyckats få till en kortslutning som sprängt kretsarna eller försökt värma på dem med värmepistol eller något liknande, ytterligare en möjlighet är att någon försökt löda på dem efter att de sprängts.
Att tennet "kryper" ur hålen har i de fallen jag har sett antagligen berott på vibrationer/stötar i samband med "sprängningen", men fläckarna är jag osäker på. Jag har sett sådana utan att de varit lödda på, men vet inte vad det beror på.
Sönderlödda kretsar brukar ha mer skador, skrapmärken på både plast, ben och på lacken, de brukar också ha ben som är böjda i ändarna om någon försökt bända i kretsen för att få loss den. Titta även på genompläteringarna i underkant på bilden och jämför med de ovanför, det ser ut som om en större yta värmts upp. Dessutom, om man ska lyckas spränga kretsar på det sättet så får man värma på rejält med lödkolven och det borde synas.
Det är fullt möjligt att det är en "klant med lödkolv" som varit framme, men jag tycker inte att det är så uppenbart och entydigt. Troligare i så fall att klanten med lödkolven har lyckats få till en kortslutning som sprängt kretsarna eller försökt värma på dem med värmepistol eller något liknande, ytterligare en möjlighet är att någon försökt löda på dem efter att de sprängts.
Icecap,
om nu min beskrivning "är rent av fel", hur den nu skulle kunna vara det, så borde det inte vara speciellt svårt för dig att tala om varför den är "fel".
Notera också att jag inte säger att det inte är en klant med lödkolv som varit framme, bara att det inte måste vara så. Jag har inte heller påstått att skadorna "skulle ha uppstått av fel i kretsarna".
Att jag inte har lika mycket erfarenhet av elektronikarbeten som många andra här är jag fullt medveten om, men det betyder inte att alla måste ha exakt samma erfarenheter, så du kan spara dina dryga kommentarer till någon som är intresserad av leka i din klubb för inbördes beundran, jag är det inte.
om nu min beskrivning "är rent av fel", hur den nu skulle kunna vara det, så borde det inte vara speciellt svårt för dig att tala om varför den är "fel".
Notera också att jag inte säger att det inte är en klant med lödkolv som varit framme, bara att det inte måste vara så. Jag har inte heller påstått att skadorna "skulle ha uppstått av fel i kretsarna".
Att jag inte har lika mycket erfarenhet av elektronikarbeten som många andra här är jag fullt medveten om, men det betyder inte att alla måste ha exakt samma erfarenheter, så du kan spara dina dryga kommentarer till någon som är intresserad av leka i din klubb för inbördes beundran, jag är det inte.