Sensor för passering?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos

Sensor för passering?

Inlägg av Glattnos »

Jag skulle vilja ha tips på någon sensor som reagerar när den passerar en viss punkt. Det är för längd-skidåkning. Den ska kunna registrera när man passerar ett visst ställe.

Fördel om den kan registrera på hela spårets bredd, tex en metall-pinne som ligger tvärs över spåret, fast några cm under snön. Typ induktiv givare, men jag hittar ingen som är lämplig.

Önskemål:
5 Volt drivspänning
Kan registrera relativt långt bort(djupt i detta fall), ca 5 cm eller mer.
Liten "spridning", registrerar smalt
Är "billig", dom jag hittar kostar 700:- och uppåt. Skulle vara lagom runt 300:- eller mindre.

Finns ju fler sätt att lösa det på. Tips?
Det ska inte behövas någon avancerad utrustning för själva "registrerings-platsen". Sensorn ska sitta på skidåkaren.

Tänkte på en IR-diod och mottagare åt sidan, det är ganska billigt och funktionellt, men nackdelarna är att då kan man inte mäta lika brett(hela skidspåret) och så kommer sensorn att registrera stavarna när man stakar.

Tacksam för förslag!
ToPNoTCH

Re: Sensor för passering?

Inlägg av ToPNoTCH »

Det här är en ganska prisvärd sensor.

Jag kör ett par stycken.
Avståndet 5m (Antar att 5cm är felskrivning) borde inte vara problem (jag kör dom kortare dock).
Men man måste avgränsa bredden dom reagerar på med ett kortare rör.

Observera att texten säger att man kan driva dom med 5-12V trots att databladet säger 12V.

Jag (och fler med mig) anser att det är skitsnack. Kör man dom på 5V funkar dom kasst men jag har testat 9V och då går dom bra.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ToPNoTCH: jag är ganska säker på att det menas 5cm! Då menas det avståndet mellan sensorn och "grejen i backen", alltså sensorn på pjäxan (whatever).

Glattnos: Jag hade gjort ett system med en passiv del på åkaren (antar att det är för att åkaren ska veta mellantid, hålla tempo osv) och sedan en "mycket lång" spole i snön.

Spolen kopplas sedan till en lite oscillator som driver den, mottagaren på åkaren är då bara en spole med lite elektronik till.

Med en lite mikroprocessor till kan man ha fler punkter på vägen med olika frekvenser och mikroprocessorn kan då ge fler mellantider (om man vill). Såklart håller den koll på tiden också.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

ToPNoTCH skrev:Det här är en ganska prisvärd sensor.
"Det här"? Ska det finnas en länk eller något som inte jag kan se? Jag kan annars inte förstå vad "Det här" är för nått.

Icecap: Bra ide, men det blir lite mycket "prylar". Systemet ska bli enkelt att rigga och plocka ner(ja att gräva ner en järn-pinne är ungefär lika krångligt som att gräva ner en spole). Det är mest till för att testa glidet på skidorna. Men det vore ju kul att kunna mäta tex. spurt-hastighet mm.

Sen är jag inte så insatt i hur spolar mm fungerar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det som tillkommer är "målspolen" som i sin enkelhet är en pinne (trä kanske? Plaströr eller liknande) med en ledning lindat runt inuti. Enda skillnad är att det behövs en låda med en liten bit elektronik + batteri.

Pinnen/röret kan, med lite klurande, enkelt göras vikbart.

Fördelen är att det blir mindre elektronik på åkaren, mindre batteri också.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Icecap: Aha, jo så kan man nog göra. Men det blir för mycket elektronik tycker jag, det ska helst bli lite enklare än så.

Jag har i princip bestämt mig för att använda IR-LED/Mottagare istället, för att det ska bli enkelt nöjer jag mig med glid-mätning.
Har i princip klart för mig hur jag ska göra, MEN jag har problem att hitta en lämplig låda, skulle varit en långsmal låda med genomskinligt lock. Då kan man sätta den på ut-sidan av smalbenet med locket utåt och skicka IR genom locket.

Längd: 80-110 mm
Bredd: 40-50 mm
Höjd: 30-40 mm
Genomskinligt lock
Vattentät(så gott det går, behöver kanske bara tåla stänk iofs.)

Skulle vara bra om den gick hyfsat snabbt att öppna, typ Fibox med fyra plastskruvar eller liknande.
Jag har kollat på Elfa men hittar ingen låda som är "perfekt" lixom. Farnell har jag också kollat men deras sållnings-verktyg är så omständigt att jag inte fått fram något vettigt.

Kan någon hjälpa mig?
Skriv svar