230v relä som dras av Squeezebox
230v relä som dras av Squeezebox
Börjar med att förklara Squeezeboxen, en wifi-kopplad musikspelare som kopplas till slutsteg eller i det här fallet en överbliven hemmabio-förstärkare.
Tänkte kolla om det finns något sätt att låta ett relä slå på förstärkaren när jag startar musikspelaren. Finns det någon möjlighet att dra ett relä med spänningen i RCA-kontakterna?
Har öppnat den och kollat men det var mest ytmonterat och jag skulle helst vilja slippa att gå in och löda i det.
Andra lösningar på problemet är också välkommna.
Tänkte kolla om det finns något sätt att låta ett relä slå på förstärkaren när jag startar musikspelaren. Finns det någon möjlighet att dra ett relä med spänningen i RCA-kontakterna?
Har öppnat den och kollat men det var mest ytmonterat och jag skulle helst vilja slippa att gå in och löda i det.
Andra lösningar på problemet är också välkommna.
Re: 230v relä som dras av Squeezebox
Finns ju grenuttag med "masteruttag", alltså när du slår på maskinen i masteruttaget så slås de andra uttagen på också. Kolla typ Kjell och Clas O. Annars skall det väl inte vara så svårt att lyssna på RCA:n. Så gör t ex min baslåda, slår på när ljudnivån överstiger en viss nivå eller nåt sånt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
linkan222:
För ett tag sedan var det en medlem som sökte en liknande grej i den här tråden där jag tipsade om att ytterligare en annan medlem efterfrågat nästan samma sak.
Så nu är ni tre.
Jättebra att du tog med förklaringen!

Många förutsätter att andra ska veta exakt vad man pratar om, så det var en utmärkt idé.
För ett tag sedan var det en medlem som sökte en liknande grej i den här tråden där jag tipsade om att ytterligare en annan medlem efterfrågat nästan samma sak.
Så nu är ni tre.

Jättebra att du tog med förklaringen!

Många förutsätter att andra ska veta exakt vad man pratar om, så det var en utmärkt idé.
Funderade på dessa grenuttag först. Men det blir lite stökigt eftersom jag tänkte ha förstärkaren i ett annat rum. Går ju att lösa men jag vill helst inte göra alltför oseriösa dragningar med 230.X-IL skrev:Finns ju grenuttag med "masteruttag", alltså när du slår på maskinen i masteruttaget så slås de andra uttagen på också. Kolla typ Kjell och Clas O. Annars skall det väl inte vara så svårt att lyssna på RCA:n. Så gör t ex min baslåda, slår på när ljudnivån överstiger en viss nivå eller nåt sånt.
Ska titta igenom den tipsade tråden. Tackar för snabba svar så länge.
Kika lite på den här http://sound.westhost.com/project38.htm
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Schemat i tråden jag länkade till kommer från just den sidan. 
(Ok, jag ska inte säga något. Missade själv en likande grej i en tråd nyss.)
edit: Hmm... Jag förstår att du missade det. Någon har sparat Westhost's schema på forumets server...
Dumt och onödigt och bryter mot upphovsrätten.

(Ok, jag ska inte säga något. Missade själv en likande grej i en tråd nyss.)
edit: Hmm... Jag förstår att du missade det. Någon har sparat Westhost's schema på forumets server...
Dumt och onödigt och bryter mot upphovsrätten.
aah såg inte 
Men min bror håller på att bygga precis en sån, och han råkar också ha en Squeezebox
kan fråga om han inte vill lägga upp lite bilder på den.

Men min bror håller på att bygga precis en sån, och han råkar också ha en Squeezebox

kan fråga om han inte vill lägga upp lite bilder på den.
Jag startar min squeezebox med denna apparat,
gjord utifrån Elliott Sound Products koppling.
Hade jag haft plats inne i min försärkare hadde jag nog byggt in den där.
gjord utifrån Elliott Sound Products koppling.
Hade jag haft plats inne i min försärkare hadde jag nog byggt in den där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Då var jag varken ensam eller först med detta problem
Tack för hjälpen. Tror att jag kan få ihop det med lite hjälp.

Tack för hjälpen. Tror att jag kan få ihop det med lite hjälp.