Gravera i stål med lågt varvtal?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Gravera i stål med lågt varvtal?

Inlägg av tecno »

Och vad hjälper det då?
H.O

Inlägg av H.O »

Kort beskrivning av hur jag gjorde för att få ner min Abene från lastpallen den stog på:

1) Skaffade maskinfötter med tillråckligt långa "ben".
2) Fixade två remsor rosfri plåt som jag oljade in rikligt.
3) Medelst spett och kofot lyfte jag en sidan av maskinen i taget och sköt in plåtremsan mellan pallen och maskinens "botten".
4) Sen hissade jag pallyftaren så att dess gafflar var i samma höjd pallen och applicerade rikligt med olja på gafflarna.
5) Med spett, kofot och mycket vilja samt en kompis gick det sedan bra att knuffa skjuta och bända över maskinen från pallen till pallyftaren vilket gjorde hålen för maskinfötterna tillgängliga.
6) Sen monterade jag fötterna med så mycket "höjd" att maskinen blev stående på backen när jag sänkte pallyftaren.
7) Till sist sänkte jag höjden på fötterna och vägde in maskinen hyggligt till en början.

Jag funderade och våndades rätt länge över hur jag skulle göra. Jag kom fram till ovanstående metod och den funkade faktiskt bättre än jag hoppades, på två personer var det fullt hanterbart men det kräver ju att man har tillgång till en pallyftare. En annan lösning jag funderade på var att försöka borra hål i pallen "genom" hålen för fötterna och sedan montera fötterna för att på så sätt kunna "lyfta" maskinen från pallen och sedan helt enkelt slå sönder den (pallen alltså).

/Henrik.
Användarvisningsbild
GhostLT

Inlägg av GhostLT »

Jag hade liknande problem fast jag ringde och frågade om man kunde låna en pallyftare och 15minuter senare kom en Ljungby L14 och en pallyftare.
Han tyckte att varför jobba en massa i onödan när man har maskiner. Så mitt problem blev löst ganska fort och pallyftaren blev mest bara i vägen
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

7) Till sist sänkte jag höjden på fötterna och vägde in maskinen hyggligt till en början.
Hela H.O's procedur skulle nog funka men det tar stopp på punkt 7, mina maskinskor kan jag inte sänka/höja så mycket som pallvagnens gafflar är höga.
Så om jag gör så blir det till att ha maskinen stående på distanser motsvarande pallvagnens gafflar.

Får ev hjälp av en maskinverkstad på orten som kanske har en större motorlyft som kan göra jobbet. Han skulle titta förbi ikväll.
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, det var just det.... Jag köpte fötter med invändig gänga så att jag kunde använda vanlig gängstång till "benen". På så sätt kunde jag placera foten på golvet och sedan gänga i benet uppifrån.

Har man nått att lyfta med ovanifrån så är ju det så klart enklare, hoppas det löser sig för er båda! Ta det försiktigt!
MatsN

Inlägg av MatsN »

Har en ställning som jag kör med talja eller kättingtelfer. Gäller bara komma till skott.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Jag kom inte heller till skott så det är samma pall som jag fick den på. :)
MatsN

Inlägg av MatsN »

Tänkte komma steget längre än dig :D
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

När du är klar med ställningen kan du välan posta den till mig :lol:
MatsN