Tips på högintensitets LEDs sökes!
Tips på högintensitets LEDs sökes!
Jag behöver några LEDs som ska sitta inuti en röd genomskinlig Hammondlåda av ABS.
Jag testade med några "vanliga" vita leds men det var för klent. Satte in en 3W luxeonkopia som jag körde på 400mA och då lös det ok.
Det ska vara något diffuserat ljus så det är kanske mer praktiskt mindre leds med vid spridningsvinkel och lite avstånd emellan, 3-4 st kanske.
Ett problem är att jag ska köra 8 enheter med dessa LEDs i samtidigt, pulsat i nån Hz så effektivare dioder är att föredra om jag inte ska behöva en monsternätdel!
Det är ju en jungel med LEDs, är det någon som har några tips eller något till salu jag kan testa med?
Jag testade med några "vanliga" vita leds men det var för klent. Satte in en 3W luxeonkopia som jag körde på 400mA och då lös det ok.
Det ska vara något diffuserat ljus så det är kanske mer praktiskt mindre leds med vid spridningsvinkel och lite avstånd emellan, 3-4 st kanske.
Ett problem är att jag ska köra 8 enheter med dessa LEDs i samtidigt, pulsat i nån Hz så effektivare dioder är att föredra om jag inte ska behöva en monsternätdel!
Det är ju en jungel med LEDs, är det någon som har några tips eller något till salu jag kan testa med?
Re: Tips på högintensitets LEDs sökes!
För det första så ska du väl använda en röd lysdiod om du ska lysa genom en röd låda?
Annars kommer den ju filtra bord massor av ljus...
Annars kommer den ju filtra bord massor av ljus...
Det är sant, det verkar dock vara svårare att finna bredvinkliga röda högintensitetsleds!
Men tips emottages här med så klart!
Men tips emottages här med så klart!
Det finns absolut, för användning i bilar och trafikljus är en rätt rejäl marknad för lysdiodstillverkarna!
http://www.cutter.com.au/products.php?cat=Cree+XPE
XP-E finns i rött, 100 Lumen @ 700mA och typ 120 graders vinkel borde väl räcka?
XP-E finns i rött, 100 Lumen @ 700mA och typ 120 graders vinkel borde väl räcka?

Tack, bra att ha er i ficklampsmaffian här på forumet! 
Den ser fin men lite dyr ut, ska googla lite priser!
Jag funderar på dessa från ebay som budgetvariant, 15000mcd, 120 grader:
http://shorl.com/hunokufagari
Billiga var dom i alla fall! Synd att leveranstiden troligen är ett par veckor.

Den ser fin men lite dyr ut, ska googla lite priser!
Jag funderar på dessa från ebay som budgetvariant, 15000mcd, 120 grader:
http://shorl.com/hunokufagari
Billiga var dom i alla fall! Synd att leveranstiden troligen är ett par veckor.
Då kunde du väl knappt titta på lådan?3W
Eller dämpade det röda så pass mycket?
Skall den användas i dagsljus?
Ett antal vanliga 5mm högintensiva röda 2.0V/20mA kanske kunde funka?
Har en stor påse hemma, kan ta med några till kontoret i Hornstull om du vill testa.
Elfa har en massa uppsatt i butiken i Solna som man kan kika på annars.
Har också kollat på de därna röda lådorna till ett projekt.

Med röda leddisplayer på insidan.

Testa denna gula i morse för att använda som varselljus till mc'n:

Tyvärr för ljussvaga, 10000-15000 mcd. Skulle behöva det tiodubbla.

(Lägre som varselljus och sedan kan man fläska på med ljustutan!)
Det var intressant!
Dock måste man väl tänka på kylningen om de skall sitta i plastlådan?
/W
Jag körde den vita 3W LEDen (har ingen röd!) på 400mA, då var det ok ljus.
Det bästa är nog att köra flera mindre så jag testar gärna några av din LEDs för att testa, cyklar förbi Hornstull varje morgon och eftermiddag!
Annars blir det Dealextreme eller Ebay och lite väntan!
Det bästa är nog att köra flera mindre så jag testar gärna några av din LEDs för att testa, cyklar förbi Hornstull varje morgon och eftermiddag!
Annars blir det Dealextreme eller Ebay och lite väntan!
Jag tänkte tipsa om just de där lysdioderna du hittade på Ebay. Du kan även söka på "piranha" för att få lite fler träffar och jämföra priser. Jag tror att de är lite mer lämpade i det här fallet om du inte verkligen behöver det ljus som de mer kraftfulla CREE-pojkarna levererar. Missminner jag mig inte så används de till bromsljusen på en del bilar.
pm med adress skickat.
Får man fråga vad det skall bli för nåe?
Schema, bilder och trolldegsmockupmodell!
/W
Får man fråga vad det skall bli för nåe?

Schema, bilder och trolldegsmockupmodell!

/W
quote="dar303"]Jag körde den vita 3W LEDen (har ingen röd!) på 400mA, då var det ok ljus.[/quote]
Då är ju en XP-E på <300mA klart tillräckligt.
Då är ju en XP-E på <300mA klart tillräckligt.
Tack för all hjälp!
Det är en prototyp till en utrustning för "gameshows", ett nytt koncept så jag kan tyvärr inte visa nåt förrän saker är reggade/skyddade etc.
Det är inte jag som kommit på det utan jag utvecklar bara elektroniken. Just nu kör jag Arduino men det kan blir PIC (basic) istället om tiden tryter. Skulle vara bra att lära sig programmera nåt riktigt spåk (C) men tiden finns nog inte...
Det är en prototyp till en utrustning för "gameshows", ett nytt koncept så jag kan tyvärr inte visa nåt förrän saker är reggade/skyddade etc.
Det är inte jag som kommit på det utan jag utvecklar bara elektroniken. Just nu kör jag Arduino men det kan blir PIC (basic) istället om tiden tryter. Skulle vara bra att lära sig programmera nåt riktigt spåk (C) men tiden finns nog inte...

wombat skrev:pm med adress skickat.
Får man fråga vad det skall bli för nåe?![]()
Schema, bilder och trolldegsmockupmodell!![]()
/W
Fast du får passa dig för interferensflimmer om det skall vara på teve!pulsat i nån Hz
Skall nog helst inte vara pwm alls.

/W