Problem med drivrutiner för V-USB i Windows 7
Problem med drivrutiner för V-USB i Windows 7
Tänkte börja experimentera med avr och lite usb. http://www.obdev.at/products/vusb/powerswitch.html har jag testa med den verkar funka på avr sidan då Windows 7 x64 känner av en enhet med namnet powerswitch men lyckas inte installera några drivrutiner. Har försökt installerat libusb och likande men utan att lyckas.
sedan kan jag egentligen inte c++, utan java någon som vet hur det funkar? med drivrutiner för libusb är väl bara för c++? ska typ finns någon javax.usb paket någon som har testat?
EDIT: har nu märkt att det är olika på vilka usb port man kopplar in den på... Koppar jag in den i bildskärmen usb utan så verkar den funka den hittas med namn och så men kopplar jag in den i datorn så kommer den som okänd enhet. och det gör den även på min laptop jag nyss testa med ide?
sedan kan jag egentligen inte c++, utan java någon som vet hur det funkar? med drivrutiner för libusb är väl bara för c++? ska typ finns någon javax.usb paket någon som har testat?
EDIT: har nu märkt att det är olika på vilka usb port man kopplar in den på... Koppar jag in den i bildskärmen usb utan så verkar den funka den hittas med namn och så men kopplar jag in den i datorn så kommer den som okänd enhet. och det gör den även på min laptop jag nyss testa med ide?
Senast redigerad av JimmyAndersson 20 oktober 2010, 22:24:30, redigerad totalt 6 gånger.
Anledning: Jag ändrade Blueints ändring av rubriken (ms-win7 V-usb). Det finns liksom inga fler än Microsoft som har gjort Windows 7. Dessutom är "ms" förvirrande eftersom det är en förkortning som kan betyda väldigt många saker....
Anledning: Jag ändrade Blueints ändring av rubriken (ms-win7 V-usb). Det finns liksom inga fler än Microsoft som har gjort Windows 7. Dessutom är "ms" förvirrande eftersom det är en förkortning som kan betyda väldigt många saker....
Re: win7 V-usb
Har du ett kopplingsschema eller liknande?
Misstänker att det finns i zip-filerna på projekthemsidan, men de orkar jag inte ta hem.
Ifall spänningen på datalinorna inte följer standarden (t.ex 5V ist för 3V) kan det förklara att enheten fungerar i din USB-hub (skärmen) men inte direkt i datorn.
Vad var problemet som gjorde att du inte kunde installera libusb?
Misstänker att det finns i zip-filerna på projekthemsidan, men de orkar jag inte ta hem.
Ifall spänningen på datalinorna inte följer standarden (t.ex 5V ist för 3V) kan det förklara att enheten fungerar i din USB-hub (skärmen) men inte direkt i datorn.
Vad var problemet som gjorde att du inte kunde installera libusb?
ladda ner X64 av libusb men när man ska installera det så säger win7 att efter kasnke en 3min att filen redan avänds och där med av bryter instationen. Även om jag inte kan tänka mig att någon annan än win själv använder dom.
Angående spänningen så tycker jag det borde vara +5V, kör det via STK500 men ska dubbel kolla det när jag kommer hem
Angående spänningen så tycker jag det borde vara +5V, kör det via STK500 men ska dubbel kolla det när jag kommer hem
USB-standarden tillåter inte mer än max 3,6V har jag för mig. Det finns info om det någonstans i V-USB dokumentationen. I vissa scheman begränsas hela processorspänningen till runt 3V genom att lägga en lysdiod i serie med 5V-matningen. I andra begränsas spänningen av 3,6V-zenerdioder.
Kör själv XP, så kan nog inte hjälpa till med fel i nyare Windows-versioner. (Prova att installera som administratör.) Fungerar MinGW?
Kör själv XP, så kan nog inte hjälpa till med fel i nyare Windows-versioner. (Prova att installera som administratör.) Fungerar MinGW?
Aha tack ska testa dra ner spänningen.
EDIT: det löste sig med dra ner spänningen till 3.6V.
Nu fick jag fram mer info om drivrutins problemet verkar som win vill ha "valid digital signature".
EDIT2: Fick fram en gammal laptop med xp och där funkar det
EDIT: det löste sig med dra ner spänningen till 3.6V.
Nu fick jag fram mer info om drivrutins problemet verkar som win vill ha "valid digital signature".
EDIT2: Fick fram en gammal laptop med xp och där funkar det
- Mathias@Åland
- Kontakt:
Windows 7 64-bit (och Vista 64-bit också för den delen) vill ha signerade drivrutiner. Kan hålla med om att det är ett h**e med att det skall vara så, och dessutom kostar det att få drivrutiner signerade så de flesta gratis-grejerna har inte det.
Går att stänga av kravet om man trycker F8 och väljer "Disable driver signature enforcement" eller nått sånt varje gång man startar Windows. Dock jobbigt i längden...
Tror det går att fixa permanent också, men inget jag har gjort så jag kan inte uttala mig om det.
Går att stänga av kravet om man trycker F8 och väljer "Disable driver signature enforcement" eller nått sånt varje gång man startar Windows. Dock jobbigt i längden...
Tror det går att fixa permanent också, men inget jag har gjort så jag kan inte uttala mig om det.
Re: ms-win7 V-usb
Det är jättebra, jag har råkat ut för hur många XP & 98-burkar som haft slumpmässiga eller konstanta blåskärmar pga trasiga drivrutiner till kinaprylar som användaren installerat.
Än så länge har det inte hänt en enda gång med Vista & W7 (inte heller med 32-bitsversionen, eftersom varningen om osignerade drivare är tillräckligt avskräckande).
Än så länge har det inte hänt en enda gång med Vista & W7 (inte heller med 32-bitsversionen, eftersom varningen om osignerade drivare är tillräckligt avskräckande).
- Mathias@Åland
- Kontakt:
Klart det är bra med drivrutinskravet för normala användare, men för oss hemmapulare som sitter med halvt egentillverkade drivrutiner är det lite extra krångel... Det skulle få gå att stänga av kravet permanent lite lättare än som det är gjort nu. Men då skulle väl alla göra det, och då är vi tillbaka på XP-tiden med trasiga kina-drivrutiner som du nämnde...
Visst, det går att slå på "Test mode" men då måste man signera drivrutinerna med testcertifikat.
Visst, det går att slå på "Test mode" men då måste man signera drivrutinerna med testcertifikat.
Någon som har koll hur det är med att få java och USB att funka ihopp?
EDIT: Har nu hittat något som heter JUSB som verkar vara något som kan funka men problemet är att man inte kan installera dom med följande drivrutinerna så win Xp säger "Den angivna platsen innehåller ingen maskinvaruinformation". Så är det någon som har fått det att funka med JUSB?
EDIT: Har nu hittat något som heter JUSB som verkar vara något som kan funka men problemet är att man inte kan installera dom med följande drivrutinerna så win Xp säger "Den angivna platsen innehåller ingen maskinvaruinformation". Så är det någon som har fått det att funka med JUSB?
Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd men hur i hela friden har du kopplat för att få VUSB att fungera med STK500 .. har provat allt snart tror jag.. lite tips mottages tacksamt.
Mvh
// "Minus"
Mvh
// "Minus"
http://www.obdev.at/products/vusb/powerswitch.html
EDIT: Testa att ladda ner det där har du ett schema och kod som funderar.Tänk på att du måste köra AVRen på 3.6V med då usb vill ha det
EDIT: Testa att ladda ner det där har du ett schema och kod som funderar.Tänk på att du måste köra AVRen på 3.6V med då usb vill ha det
Det enklaste exemplet för att se om det funkar tycker jag är det som följer med när man laddar hem V-USB. Exemplet heter HIDmouse eller liknande. Ifall det funkar börjar muspekaren röra sig långsamt i en stor cirkel.
Tänk på att man måste ändra i Make-filen så att rätt klockfrekvens, AVR-modell och Fuses används när koden byggs.
Tänk på att man måste ändra i Make-filen så att rätt klockfrekvens, AVR-modell och Fuses används när koden byggs.
Okay, jo jag har ju hittat de där exemplen men som sagt, jag har ännu inte luskat ut hur man kopplar det mot en STK500.. måste D+ o D- ha gnd/vcc från USB kabeln eller är den helt fristående? Är det då så att det skulle räcka med att koppla D+ och D- till rätt pinnar på STK500 med 68 Ohms motstånd före?
Mvh
"Minus"
Mvh
"Minus"
Man måste koppla USB-kabelns GND till labbkortet. Ifall matningsspänningen är 5V (vilken den väl är på ett STK500) måste spänningen på datalinorna begränsas med 3,6V zenerdioder. Pullupmotståndet på 1500 ohm är också nödvändigt. Ibland rekomenderas ett pulldown på 10k på den andra datalinan.

Har du läst på V-USB Wikin? där står nog allt du behöver veta.
http://vusb.wikidot.com/hardware

Har du läst på V-USB Wikin? där står nog allt du behöver veta.
http://vusb.wikidot.com/hardware
Jodå Wikin har jag läst , och googlat har jag gjort men just informationen om hur man kopplar en STK500 till USB har varit knapphändig, tyvärr. Ska sätta upp en egen liten instruktion för alla oss nybörjare bara jag får till det själv.
Men då kopplar jag D- och D+ via 68Ohms motstånd till de två pinnar jag skall använda för ändamålet samt GND från USB till GND på STK500 så får vi se , STK500:an går att ställa så den kör µC:n i 3.6V istället för 5V så det ska inte behövas mer då.
Tack för svaren än så länge!
Mvh
//"Minus"
Men då kopplar jag D- och D+ via 68Ohms motstånd till de två pinnar jag skall använda för ändamålet samt GND från USB till GND på STK500 så får vi se , STK500:an går att ställa så den kör µC:n i 3.6V istället för 5V så det ska inte behövas mer då.
Tack för svaren än så länge!
Mvh
//"Minus"