thermistor som potentiometer
thermistor som potentiometer
Jag vill att EN thermistor ska styra en simpel PWM bygd av en 555 och två dioder en potentiometer och en kondensator!
alltså kan man göra någon slags koppling med thermistorn som ersätter potentiometern?
komparator?
alltså kan man göra någon slags koppling med thermistorn som ersätter potentiometern?
komparator?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: thermistor som potentiometer
inte helt och hållet
du kan prova att byta potten till ett motstånd till ena dioden och ptc/ntc till den andra
men du får alldrig 0-100% ändring på detta sättet
du kan prova att byta potten till ett motstånd till ena dioden och ptc/ntc till den andra
men du får alldrig 0-100% ändring på detta sättet
0-100% är ju det jag vill åt!
Tanken är att när temperaturen höjs så ska fläkten smyga igång och försöka jämna ut men om tempen fortsätter att öka så vill jag att fläkten ska öka varvet ännu mera tills den hittar det varvet då tempen inte stiger mer!
detta ska kyla en trådlös hårddisk som kraschar när den blir varm under användning!!
Tanken är att när temperaturen höjs så ska fläkten smyga igång och försöka jämna ut men om tempen fortsätter att öka så vill jag att fläkten ska öka varvet ännu mera tills den hittar det varvet då tempen inte stiger mer!
detta ska kyla en trådlös hårddisk som kraschar när den blir varm under användning!!
Med bara en NTC och en 555 går det inte!
Men med ett par op-amp och en NTC går det.
Men med ett par op-amp och en NTC går det.
Det är väl nästintill omöjligt att få 0-100% ens med en 555:a och en pot? Beroende på hur 555:an jobbar.
Eller är det det som dioderna är tänkta att fixa? Har har lite aversioner mot scheman som är ritade bara med kaselns ben. (Såvitt jag minns så handlar det om att en 555:a laddar ur kondensatorn genom ett motstånd och laddar upp genom två, eller om det är tvärtom. Då kan man aldrig få uppladdningen att bli snabbare än urladdningen.)
Eller är det det som dioderna är tänkta att fixa? Har har lite aversioner mot scheman som är ritade bara med kaselns ben. (Såvitt jag minns så handlar det om att en 555:a laddar ur kondensatorn genom ett motstånd och laddar upp genom två, eller om det är tvärtom. Då kan man aldrig få uppladdningen att bli snabbare än urladdningen.)
Låt höra!!
Ett par op-ampar har jag!
Är bara väldigt osäker på hur jag ska koppla dom!
Vad ska jag googla på finns det något namn på en sådan koppling?
Detta kan vara bra att kunna då det även kan vara bra att ha i andra konstruktioner!
Ett par op-ampar har jag!
Är bara väldigt osäker på hur jag ska koppla dom!
Vad ska jag googla på finns det något namn på en sådan koppling?
Detta kan vara bra att kunna då det även kan vara bra att ha i andra konstruktioner!
Maxim IC visar här ett exempel på hur du med en dubbel-OP kan ordna en bra PWM från en 0-5 volts inspänning. Med ytterligare en OP kanske du kan omvandla signalen från ett NTC-motstånd till en 0-5 volts signal?

De där schemat fungerade och igenom att ändra 10m ohm motståndet så behövde det inte vara 0-5 v utan de gick att justera till typ 2-3 vilket inte är svårt att få till med en NTC och ett motstånd!!
Men hur gör man om man tycker att man hör pulsarna alldeles förmycket! Finns de någon form av filter man kan använda för att få det lite tystare? har för mig att jag läst om det någonstans?
Men hur gör man om man tycker att man hör pulsarna alldeles förmycket! Finns de någon form av filter man kan använda för att få det lite tystare? har för mig att jag läst om det någonstans?
Höj frekvensen till över det hörbara området! Minska 0,47µF kondensatorn till pipet försvinner.