Modellbil, elmotor/solenoidmotor? Impulsrelä?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Asparagus
Kontakt:

Modellbil, elmotor/solenoidmotor? Impulsrelä?

Inlägg av Asparagus »

Hejhej,

Som arbetslös ungdom har jag alldeles för mycket fritid och den spenderar jag nu med att sova och bygga på min modellbil. Den blir i plåt och i skala 1:5 så den kommer väga en del.

Jag skulle vilja ha en motor på den, men har inte verktygen att ordna en bensinmotor i miniatyr, så därför får jag göra nåt elbaserat. Det jag helst vill göra är en solenoidmotor, eftersom man då kan få en ganska häftig realistisk funktion med kamrem och kamaxel som styr 4 solenoider ("cylindrar"). Nu har jag sett att alla motorer på YouTube i stort sett går att stoppa med lillfingret. Dom utvecklar alltså dåligt med vrid och kommer aldrig i världen kunna driva en plåtbil på en meters längd framåt. Finns det något sätt att förbättra detta? Hur kraftigt batteri och hur kraftiga lindningar kommer krävas?

Det jag annars överväger är att köpa en skruvdragare och ta motorstyrning och hela kittet från den, kommer bli förhållandevis sjukt billigt och inga problem med vridet. Bara det att det inte blir lika roligt :tumner: ;)

Sen har jag problemet att jag vill ha realistisk startfunktion. Jag vill alltså lösa det så att om jag vrider nyckeln till det momentana, återfjädrande läget och släpper den så ska motorn gå på "tomgång". Hur kan man lösa detta? Impulsrelä och kombinera det med att man kör motorstyrningen på lågt varvtal? Ännu hellre att en startmotor drar runt elmotorn och att jag på nåt sätt får den att starta, precis som en bilmotor?

Mvh Johan.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Modellbil, elmotor/solenoidmotor? Impulsrelä?

Inlägg av Meduza »

Gräsklipparmotor eller dylikt?'

Kanske en motor från en röjtrimmer, dom brukar vara rätt små med hyfsat drag i :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

En trimmermotor är ju rätt snarlik de 26cc bensinmotorerna de brukar köra i skala 1:5 bilar så en sån borde ju vara ett vettigt alternativ.
Asparagus
Kontakt:

Inlägg av Asparagus »

Har faktiskt liggandes en metanolbil jag inte kör med. Har funderat på att slänga i den motorn, vafan kan det vara, 12cc, men det är viktigt att jag konstruerar det så att det ser ut som förebildsbilen under huven. Jag måste alltså fixa det så att jag bygger in den i ett skal som ser ut som originalmotorn och att jag konstruerar ett avgasrör som på den fullstora bilen för realismen. Dessutom blir det knepigt att få en glödstiftsmotor att stängas av när jag vrider av nyckeln? Får också ordna nån typ av vattenkylning i så fall om motorn blir såpass instängd. Kommer inte köra den så mycket heller, ska inte vara radiostyrt utan bara en modellbil till bokhyllan i stort sett (som man kör realistiskt med pedalerna i kupén) men att det blir roligt om man kan starta motorn också.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag skulle nog iaf satsa på en gräsklipparsnurra! :P sätt dit en likströmsgenerator också så kan du få elstart med. Kallas dynastart tror ja.
Asparagus
Kontakt:

Inlägg av Asparagus »

Gräsklipparmotor blir alldeles för stor, det är viktigare att behålla realismen under huven än att ha en kraftfull motor :/
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hmm okej. då är det nog motorsåg/grästrimmer snurra som gäller! :) eller varför inte, en motro från en sån där billig kina mini cross! dom är ju 4 taktare också! :) så låter de inte så mesigt! :mrgreen:
Asparagus
Kontakt:

Inlägg av Asparagus »

Jo, grästrimmer hade varit nåt att fundera på, finns ju billiga på Jula... hur är det, måste avgasröret vara utformat på ett speciellt sätt för att få tillräckligt med tryck på 2-taktssnurror? 4-takt hade varit ännu trevligare men ekonomin tillåter inte... :tumner:
Riktigt häftigt hade det varit om jag var så ambitiös att jag kopplade till en generator som laddar bilens batteri, som driver lyktor och sånt... nån idé på hur man kan lösa den biten och vilka komponenter man skulle kunna använda sig av?
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Du har inga bilder på skapelsen?
Asparagus
Kontakt:

Inlägg av Asparagus »

Har inte kommit tillräckligt långt för att ha ett motorrum att sätta ner nåt i, har en bottenplatta och ett tak. Modellen ska bli en Volvo 740, alltså ska elmotorn/bensinmotorn/whatever som bilen ska drivas med kunna "gömmas undan" inuti en Volvo B230-motor i skala 1:5. Därför det blir så knivigt att hitta en bensinmotor i rätt storlek.
Skriv svar