Gravera i stål med lågt varvtal?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MatsN

Gravera i stål med lågt varvtal?

Inlägg av MatsN »

Går det? Har bara 1500 varv på combimillen men tycker det borde räcka. Är väl bara köra lite mindre matning.

Sen nästa frågetecken, hur få till tecken i ett TNC 145? Eller är det bara köra stela bokstäver/siffror som gäller?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Gravera i stål med lågt varvtal?

Inlägg av tecno »

Hej Mats,

Min tanke är att montera en höghastigets spindel på sidan av spindelhuset, infästning i de 4 gängade hålen på framsidan av spindelhuset.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med TNC145 kodning.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Det absoluta varvtalet är inte så noga, så länge det inte blir för varmt. Har du bara rätt matningshastighet så får du ändå samma matning / tand. Det enda är ju att det kanske tar väldigt lång tid jämfört med om du skulle kört en spindel på 20kRPM.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Klarar TNC 145 g-kod? I så fall kan du generera godtyckliga tecken etc i gratisversionen av cambam mm.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Det var ju en idé bengt :humm: Fast å andra sidan så har jag beställt en ny kylpump och tid har man ju gott om då maskinen gör jobbet.

Vet faktiskt inte om det går att köra g-kod, aldrig gjort det i TNC. Men det borde ju gå.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ny kylpump, vad bidde det för nåt? Vad är det för fel på den gamla, eller ska du som jag skippa kylmedelstanken i foten på maskinen?
MatsN

Inlägg av MatsN »

Fanns ingen pump alls. Bra fråga vad det är för nåt, kommer inte ihåg märket :oops:

Tänkte ge "foten" en chans och se hur det funkar annars blir det separat tank. Måste bara kolla hur mitt kylmedel står sig då man inte fräser varje dag. Vill inte ha grönsakssoppa i tanken.
persa

Inlägg av persa »

Andax skrev:Klarar TNC 145 g-kod? I så fall kan du generera godtyckliga tecken etc i gratisversionen av cambam mm.
TNC145 klarar tyvärr INTE G-kod (ISO-kod) :( . Det kom först med TNC150 eller TNC155 (troligen TNC155). Du måste programmera bokstäverna med linje- och cirkelsegment :doh:
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

MatsN skrev:Fanns ingen pump alls. Bra fråga vad det är för nåt, kommer inte ihåg märket :oops:

Tänkte ge "foten" en chans och se hur det funkar annars blir det separat tank. Måste bara kolla hur mitt kylmedel står sig då man inte fräser varje dag. Vill inte ha grönsakssoppa i tanken.
Jag skippar detta med foten pga. att jag inte har en golvbrunn om man ska behöva hålla på att 'städa' tanken, då får det lov att bli en mindre extern tank istället som ju ska vara så funtad att den är lätt att rengöra.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

persa skrev:Du måste programmera bokstäverna med linje- och cirkelsegment :doh:
Det finns väl cam-program som genererar Heidenhains dialog-kod?
persa

Inlägg av persa »

Jo, det lär det ju finnas. Men knappast något gratisprogram. Och dessutom misstänker jag att en postprocessor till Heidenhain dialog kostar en hel del

Men ska det graveras mer än någon enstaka gång kan det kanske vara värt investeringen ?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Sheetcam har en 'generic' Heidenhain Postprocessor, skapa text i ett CAD pgm och skeppa ut som DXF och behandla i Sheetcam är den bästa vägen att gå på för text, iofs kan man skapa text i Sheetcam men den är lite mer enkel så att säga men fungerar. Les på Sheetcam hjälper till med att rätta till PP om man stöter på patrull, han är ju intresserad av att hans skapelse fungerar så brett som möjligt.

Jag kan ordna med 30dagars licens om någon vill prova. Sheetcam TNG är ej översatt till Svenska ännu, har inte haft tid med detta.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Hojtar till då det är dags Bengt. Måste få mer tid att bekanta mig med maskin innan det är dags för såna övningar. Kanske hinna få ner den från pallen åxå :vissla:
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Står inför samma problematik då min maskin även den står på pall :(
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Dags att skaffa en pallyft modell kraftig då? ;)
Skriv svar