Använda en LED-Driver till vanliga 3,5v 30mA LED

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Niwa

Använda en LED-Driver till vanliga 3,5v 30mA LED

Inlägg av Niwa »

Hej!

Är just nu i Hong Kong och har hittat LED-Drivers riktigt billigt, men dessa är ju tänkta för Powerleds.
Men jag undrar om det är möjligt att seriekoppla 12 st högintensiva vita LED's á 30mA till denna.

Spec's på den är

Model: FL33-53V030
Input:AC160-265V50Hz
Output:33-53VDC 300mA

Är klistrat en liten lapp på den som säger (16-20)x1w vilket jag tar som att den ska klara det antalet powerleds.

Kommer denna ens att starta en så låg last som 30mA? Är bara en vild chansning att det ska fungera, om det inte gör det så sparar jag den till nästa projekt, kanske till mina föräldrars nya badrum tillsammans med powerleds.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Använda en LED-Driver till vanliga 3,5v 30mA LED

Inlägg av hcb »

Jag antar att det är en konstantströmdrivare, och då kommer det inte att fungera. Drivaren kommer i så fall att försöka trycka 300 mA genom lasten oavsett (inom gränser, förstås) spänningsfallet över den.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

"Output 33-53VDC" Skall antagligen vara 3.3-5.3VDC misstänker jag.

Det är uppenbart att drivaren är avsedd för "Power LED" och antagligen 1W sådana (Dom brukar gilla ~300mA)

Om du mosar det på en normal LED blir det magisk rök.

Att seriekoppla 12 st högintensiva vita LED's á 30mA är inte samma sak som att det hela drar 300mA.

För att seriekoppla e.x 10 st LED som har spänningsfall 3V krävs 30V minst. (Du blandar ihop serie och parallellkoppling)

Parallell kopplade LED har jag för mig är läskigt (fatalt) om dom inte har väldigt exakta egenskaper.

Det framgår inte om drivern har fler utgångar osv. så det är svårt att se hur det är tänkt att man man kopplar 16-20 1W Power LED.

Min spontana reaktion är:
- Varför drivers till 30mA led's, det går ju utmärkt med strömbegränsningsmotstånd ?
- Om de är RIKTIGT BILLIGT köp hem ändå, för drivare till Power LED är alltid bra att ha :-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä spänningen stämmer nog. Eftersom den är för seriekopplade dioder.
Niwa

Inlägg av Niwa »

ToPNoTCH skrev:"Output 33-53VDC" Skall antagligen vara 3.3-5.3VDC misstänker jag.

Det är uppenbart att drivaren är avsedd för "Power LED" och antagligen 1W sådana (Dom brukar gilla ~300mA)

Om du mosar det på en normal LED blir det magisk rök.

Att seriekoppla 12 st högintensiva vita LED's á 30mA är inte samma sak som att det hela drar 300mA.

För att seriekoppla e.x 10 st LED som har spänningsfall 3V krävs 30V minst. (Du blandar ihop serie och parallellkoppling)

Parallell kopplade LED har jag för mig är läskigt (fatalt) om dom inte har väldigt exakta egenskaper.

Det framgår inte om drivern har fler utgångar osv. så det är svårt att se hur det är tänkt att man man kopplar 16-20 1W Power LED.

Min spontana reaktion är:
- Varför drivers till 30mA led's, det går ju utmärkt med strömbegränsningsmotstånd ?
- Om de är RIKTIGT BILLIGT köp hem ändå, för drivare till Power LED är alltid bra att ha :-)
Hej, tack för alla svar.

Jag har inte blandat ihop något :)
Skrev kanske inte tydligt nog. Jag har en slinga med 12st serikopplade dioder. 3.5v st =42v eftersom att strömmen ej ökar vid serikoppling så blir denna 30mA

Skulle aldrig falla mig in att parallelkoppla utan ett strömbegränsande motstånd :)

Saken är den att jag ej vet hur denna driver fungerar, hade jag varit hemma hade jag lätt kunnat offra ett 10tal dioder bara för att ta reda på vad som eventuellt händer.

Det jag undrar är som sagt om den kommer att pressa 300mA genom slingan eller om den är strömbegränsande å bara trycker på med rätt spänning och den lilla ström som dioderna nu drar.

EDIT:
Anledningen till en Driver är för att jag behöver 42v och som sagt den var billig. Endast 50svenska kr.
Ska nog köpa lite mera godis senare för det finns ju hur mycket som helst att göra med dem. Finns även färdiga powerled spottar med driver och allt för ca50sek :) Som dessutom såg riktigt snygga ut.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Det jag undrar är som sagt om den kommer att pressa 300mA genom slingan"

Svar: ja

"eller om den är strömbegränsande å bara trycker på med rätt spänning och den lilla ström som dioderna nu drar."

Drivern strömbegränsar ja, men vid 300 mA, dvs vid 10 gånger så hög ström som dina små lysdioder tål. Dvs de går sönder.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det var nog jag som gjorde lite tokiga antaganden när jag inte tänkte på den "lilla lappen".

Tar tillbaka allt och hävdar motsatsen kraftfullt :doh:
Niwa

Inlägg av Niwa »

Okej, verkar som att den inte kommer kunna fylla det syfte som jag tänkte för den men det finns ju som sagt många andra.

Kommer dock definitivt att testa då jag kommer hem, "bara för att". Lär ju bli en fin ljusshow på ett par millisekunder :)
Skriv svar