Multimeter med temperatur mätning
Multimeter med temperatur mätning
Jag har köpt en MASTECH MS8209 Multimeter från Elfa. Denna har möjlighet till temperaturmätning. Noggranheten är dock sämre än jag förväntade mig. T.ex den visar nu 25 grad C när en kvicksilver termometer visar 21 grad C. När jag doppar proben i kokande vatten visar den mellan 102 och 103 grader. Jag har noterat att manualen visar en bild med prob i kokande vatten och bilden visar en uppmätt temperatur på 98 grad C. Har någon annan en multimeter med temperatur mätning? Har ni liknande erfarenhet av bristande noggranhet?
Re: Multimeter med temperatur mätning
Det är väl ett allmänt problem med de flesta billiga mätinstrument (fast nu var väl inte din så billig)... Sämsta reklamen för termometrar är om det ligger ett gäng på en hylla i butiken - och alla visar olika! Då är det bara att gå vidare. Angående multimetrar och dålig noggrannhet så kan jag säga att köper man en "märkeslös" multimeter för 49 kr så kan 5 volt egentligen vara 4.8 volt... fast det står 1% noggrannhet i ett litet medföljande papper.
Typ av termoelement och mätområde måste vara väldigt avgörande. +/- 5 grader kan vara godkänt om man har en typ k probe och mäter från -200 - +1300
Jag får står inte riktigt specen på ditt instrument. ±3.0% borde väl bli mer än 0.1, resp 1.0?
http://www.p-mastech.com/products/04_dm/ms8209.html
-20°C-400°C ±3.0% (0.1°C)
-20°C-1000°C ±3.0% (1°C)
Jag får står inte riktigt specen på ditt instrument. ±3.0% borde väl bli mer än 0.1, resp 1.0?
-20°C-1000°C ±3.0% (1°C)
allt beror på givaryp och kalibrering
att mäta temperatur innom en tiondelsgrad rätt är det inte många som gör
om jag gissar så är en febertermometer vid 37 grader bland det bättre en normal person kan annvända
så ha inte för stora förhoppningar med en multimeter och dess givare, om du inte har en yttre dosa där du kan kalibrera allt och har temperaturgivare som passar ändamålet
att mäta temperatur innom en tiondelsgrad rätt är det inte många som gör

om jag gissar så är en febertermometer vid 37 grader bland det bättre en normal person kan annvända
så ha inte för stora förhoppningar med en multimeter och dess givare, om du inte har en yttre dosa där du kan kalibrera allt och har temperaturgivare som passar ändamålet
0.1°C och 1°C betyder bara displayens antal decimaler. Det betyder inte att den mäter så noga.EVK skrev:Typ av termoelement och mätområde måste vara väldigt avgörande. +/- 5 grader kan vara godkänt om man har en typ k probe och mäter från -200 - +1300
-20°C-1000°C ±3.0% (1°C)
Ofta är felprocenten angiven i procent av det totala mätområdet, så 3% av 400 grader blir 12 grader! I andra fall kan den vara kalibrerad kring en viss temperarur (ofta 25°C) med en viss tolerans (kanske ±1°C) men med ±3.0% fel på det uppmätta värdet i förhållande till utgångstemperaturen. I så fall kan 25 grader i verkligheten betyda 24-26 grader, medan 100 grader kan betyda 96-104 grader.
Det kan ändå vara värt att se decimalerna eftersom man kan se om temperaturen stiger eller sjunker t.ex.
Enligt manualen har jag ett thermocouple 'K' type probe och instruktionerna säger att man ska vidröra ytan som ska mätas med proben. Men proben ska inte ens behöva vara inkopplad utan det finns visst en intern sensor också.EVK skrev:Typ av termoelement och mätområde måste vara väldigt avgörande. +/- 5 grader kan vara godkänt om man har en typ k probe och mäter från -200 - +1300
-20°C-1000°C ±3.0% (1°C)
Det finns två mätområden. Ett 1 C där temp visas som heltal samt 0.1 C där temp visas med en decimals noggranhet. Det är dessa mätområden som avses inte hur mycket 3% av mätvärdet blir.
Men 25 C istället för 21 C måste vara större fel än 3% och det var det jag reagerade på. Sedan är ju frågan hur noggrann en kvicksilvertermometer är.
Den kostade lite drygt 600 kr men då har jag förutom vanlig multimeter(spänning ström ohm kapacitans diodcheck) + termometer också ljus ljud relativ fuktighet samt frekvens dutycycle mätare.jesse skrev:Det är väl ett allmänt problem med de flesta billiga mätinstrument (fast nu var väl inte din så billig)... Sämsta reklamen för termometrar är om det ligger ett gäng på en hylla i butiken - och alla visar olika! Då är det bara att gå vidare. Angående multimetrar och dålig noggrannhet så kan jag säga att köper man en "märkeslös" multimeter för 49 kr så kan 5 volt egentligen vara 4.8 volt... fast det står 1% noggrannhet i ett litet medföljande papper.
>Men 25 C istället för 21 C måste vara större fel än 3%
Just när det gäller temperatur så är det där med tolerans lite annorlunda. 25 grader är ju inget absolutvärde då temperaturskalan egentligen börjar vid 0 K - dvs -273 C... Så du mäter en skillnad mellan 298 och 294 grader K. Det är 1.4% fel.
Just när det gäller temperatur så är det där med tolerans lite annorlunda. 25 grader är ju inget absolutvärde då temperaturskalan egentligen börjar vid 0 K - dvs -273 C... Så du mäter en skillnad mellan 298 och 294 grader K. Det är 1.4% fel.
> Men 25 C istället för 21 C måste vara större fel än 3%...
Ja, men skulle ju kunna *tro* att det är ca 4/21 eller ca 20% fel.
Hur mycket "fel" skulle det vara om den visade 5 C istället för 1 C ? 400% ?
Eller om den visade 4 C istället för 0 C ? Oändligt fel ?
Det är lika feltänkt som att säga 20C är "dubbelt så varmt" som 10C...
Ja, men skulle ju kunna *tro* att det är ca 4/21 eller ca 20% fel.
Hur mycket "fel" skulle det vara om den visade 5 C istället för 1 C ? 400% ?
Eller om den visade 4 C istället för 0 C ? Oändligt fel ?
Det är lika feltänkt som att säga 20C är "dubbelt så varmt" som 10C...