Hej Jag har ett projekt där matningsspänningen ligger på 24V DC. Kortet kräver flera olika spänningar till delar av kortet och jag undrar om jag kan lösa det på följande sätt.
Spänningarna som krävs är 12V, 8V, 5V. Det känns ju ganska dumt att ansluta 24V till regulatorn på 8V och 5V på grund av den höga värmeutveckligen. Enligt databladet så är den maximala inspänningen 20V så det är inget alternativ hursomhelst.
Jag funderar på att koppla in 24V rakt på 12V regulatorn med någon lämplig kylfläns. Sedan ansluta +12V till +8V och +5V. Är det dumt att göra en sån här kedja med regulatorer. Jag vet att kretsen aldrig kommer förbruka i närheten av de 1A som regulatorerna skall klara utan snarare i området 600mA på 12V varav 100mA vardera på 8V och 5V.
vad tror ni om detta. Dum idé? hur bör jag göra?
spänningsregulator --> spänningsregulator. Dum idé ?
Re: spänningsregulator --> spänningsregulator. Dum idé ?
Sålänge varje spänningsregulator har tillräcklig ingånsspänning borde det inte vara några problem. Dessutom gör det ingen skillnad i effektivitet då man får samma förlusteffekt om man nu skulle koppla alla spänningsregulatorer direkt till matningsspänningen.
Re: spänningsregulator --> spänningsregulator. Dum idé ?
I en del böcker kan man se flera regulatorer i serie ("stacked").
Det blir välreglerad spänning på de lägre spänningarna.
Det blir välreglerad spänning på de lägre spänningarna.