Styrbart kamerastativ
Kan du förklara hur det här med brännvid funkar? Fattar noll när man läser datablad på olika linser. T.ex. 10.8 till 108mm 10x zoom? Och varför finns det då 5.4 till 54mm. Borde vara samma sak?Bengan skrev:Det du säger är visserligen sant, men jag är så inkörd på brännvidder att det är lite lättare att relatera till än vinkeln men då är ju jag också en av bakåtsträvarna som använder analoga kameror, byter till digitalt när jag har råd med fullformatssensorerMadModder skrev:Det där med brännvidd är lite knasigt när det gäller kameror och objektiv tillsammans med bildsensorer. Eftersom sensorn inte är 35mm som en vanlig filmrulle, blir det ju så att t.ex 105mm inte är samma sak på en analog som på en digital kamera. Är väl bättre att ange vinkeln på "synfältet" tycker jag...
10x zoom innebär bara att den största brännvidden är tio gånger större än den minsta och säger därmed ingenting om förstoringsgraden, bara omfånget. En 108mm glugg har halva bildvinkeln av en 54mm och ger därmed halva bildutsnittet jämfört med 54mm, tänk dig en vanlig 10x15cm-förstoring tagen med 54mm och ta en fjärdedel av ytan, så mycket kan du få in på filmen(eller sensorn) med 108mm.Groover skrev:Kan du förklara hur det här med brännvid funkar? Fattar noll när man läser datablad på olika linser. T.ex. 10.8 till 108mm 10x zoom? Och varför finns det då 5.4 till 54mm. Borde vara samma sak?
arvidb
Bländartalet (f/2.8 osv) anger hur ljusstarkt objektivet är. En stor bländare som släpper in mycket ljus har ett litet tal. På En tumregel för soliga dagar säger f/16 och en slutartid på 1/(filmens känslighet)s, vill man ha snabbare slutartid för att exempelvis frysa rörelser så behöver du öppna bländaren för att filmen ska bli rätt exponerad och ett bländarsteg motsvarar en fördubbling av ljusinsläppet. Större bländare ger också kortare skärpedjup
Säg att vi har en film med känslighet på 50ASA på en solig dag och tänkte fotografera stillasittande fåglar, sunny sixteen rule säger f/16 och 1/60s(1/50s finns inte), f/16 i bländare innebär att skärpedjupet är väldigt stort och eftersom det är en fågel vi tänkte fotografera så vill vi att fågeln ska isoleras ifrån bakgrunden så att bara fågeln är skarp och bakgrunden suddig, då måste vi öka bländarstorleken, säg att vi vill ha f/5.6 i bländare, då måste vi minska slutartiden så att inte filmen blir överexponerad. f/5.6 är tre steg större än f/16 och då måste vi minska slutartiden med tre steg till 1/250s.
Hoppas jag inte har skruvat till det ännu mer för er!