Beskrivning av datamaskinens funktion
Beskrivning av datamaskinens funktion
Jag skulle behöva förkovra mig lite i de grundläggande principerna för hur en datamaskin fungerar.
Dagens datorer och verktyg är bemängda med så mycket finesser, att det blir svårt för en "rookie" att förstå själva grundfunktionerna.
Jag vill lära mig hur data/program-minne fungerar, hus man läser/skriver till dessa, osv.
Jag vill ner på "relänivå", så man begriper vad som händer varje klockpuls datorn stegar fram.
Finns det någon litteratur på svenska som beskriver detta lättförståeligt? Eller ännu hellre om det finns att läsa på internet?
De artiklar jag läst, Wikipedia mm, går inte ned till "botten" tillräckligt.
Dagens datorer och verktyg är bemängda med så mycket finesser, att det blir svårt för en "rookie" att förstå själva grundfunktionerna.
Jag vill lära mig hur data/program-minne fungerar, hus man läser/skriver till dessa, osv.
Jag vill ner på "relänivå", så man begriper vad som händer varje klockpuls datorn stegar fram.
Finns det någon litteratur på svenska som beskriver detta lättförståeligt? Eller ännu hellre om det finns att läsa på internet?
De artiklar jag läst, Wikipedia mm, går inte ned till "botten" tillräckligt.
Re: Beskrivning av datamaskinens funktion
Läs in dig på µC. Där är det så pass enkelt att man kan komma ner till botten.
Många bibliotek brukar ha lite äldre böcker det det kanske kan finnas lite mer grundläggande saker.
> Jag vill lära mig hur data/program-minne fungerar, hus man läser/skriver till dessa, osv.
Tja, i grunden är det ju bara enkel logik som styr det hela.
En introduktion/nybörjarbok kring logiska kretsar kanske ?
> Jag vill lära mig hur data/program-minne fungerar, hus man läser/skriver till dessa, osv.
Tja, i grunden är det ju bara enkel logik som styr det hela.
En introduktion/nybörjarbok kring logiska kretsar kanske ?
Mikrodatorns ABC går kanske att hitta på biblan (går igenom ABC80 från grunden).
Men för att förstå riktigt bra måste man nog först lära sig logik, vippor/latchar, avkodare och räknare.
Men för att förstå riktigt bra måste man nog först lära sig logik, vippor/latchar, avkodare och räknare.
Första steget är att läsa på om logiska grindar som bör förklaras i vilken grundläggande digitalteknikbok som helst. Sedan bör du ge dig på grundläggande datorarkitektur som Von Neumann-arkitekturen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Von_Neumann-arkitekturen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Von_Neumann-arkitekturen
Jag hittade en bok i mitt eget "bibliotek" som jag aldrig läst.
DatorHandboken från 1984.
Är det här något som är värt att läsa?
Är det populärvetenskap eller stämmer det som står i boken?
Det verkar vara ganska lättförståeligt skrivet i alla fall. Är det den här typen av logik jag bör lära mig? Fanns lite om assembler också.
DatorHandboken från 1984.
Är det här något som är värt att läsa?
Är det populärvetenskap eller stämmer det som står i boken?
Det verkar vara ganska lättförståeligt skrivet i alla fall. Är det den här typen av logik jag bör lära mig? Fanns lite om assembler också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo Z80 är nog inte alls så dum att läsa in sig på om man bara vill veta hur det funkar generellt.
Den boken verkar vara ett guldkorn. När du läst den så rekommenderar jag Per Foyer: Mikroprocessorteknik. Går igenom grunderna för en mikroprocessor, de olika sätten de kan vara uppbyggda på osv. På svenska!
Den här boken handlar om mikroprocessorteknik och behandlar hur denna teknik används i datorsystem. Boken är inriktad på hur programmering av mikroprocessorer går till på låg nivå. Denna typ av programmering utförs vanligen i assembler och kräver grundläggande kunskap om hårdvaran. Därför ges en introduktion i datorteknik i början av boken, bland annat beskrivs von Neumann-arkitekturen och för datorn elementära komponenter såsom CPU och minne.
Boken använder sig av de populära microcontroller-kretsarna ur AVR-familjen för att exemplifiera olika saker. Dessa kretsar kan kallas för enchipsdatorer, då de förutom CPU även innehåller minne (RAM, EEPROM och flash-ROM) samt I/O-portar. Denna konstruktion gör dem flexibla och billiga att använda i en rad sammanhang, exempelvis i undervisning.
Boken är främst avsedd för studerande vid högskolor och universitet på grundläggande kurser i mikroprocessorteknik. Den ger en bra grund för vidare studier i programmering av datorer.
Tycker nästan de gamla böckerna passar mig bättre, de går djupare in på vad och varför. Det brukar även läggas vikt på att förklara hur saker sker inne i processorn vid vilken del av klockcykeln etc. Allt detta ger en djup förståelse (iaf för mig).
Jag tycker tex det är A & O att förstå att en µc bara är en samling register egentligen, detta förstår man om man går igenom en processor från grunden. Egentligen spelar processormärket mindre roll de fungerar alla på mer eller mindre samma vis, jag började på en 8051 och steget därifrån till PIC var väldigt enkelt när man väl lärt sig programmera den.
Samma med läroböckerna i värmelära, svetsning osv de gamla böckerna är enormt bra. Någonstans har pedagogiken sabbat det riktiga lärandet och allt ska vara så lättförståeligt men samtidigt väldigt grunt, dvs man skrapar bara på ytan.
Det är detta grundliga kunnande man missar om man direkt börjar med tex basic.
Jag tycker tex det är A & O att förstå att en µc bara är en samling register egentligen, detta förstår man om man går igenom en processor från grunden. Egentligen spelar processormärket mindre roll de fungerar alla på mer eller mindre samma vis, jag började på en 8051 och steget därifrån till PIC var väldigt enkelt när man väl lärt sig programmera den.
Samma med läroböckerna i värmelära, svetsning osv de gamla böckerna är enormt bra. Någonstans har pedagogiken sabbat det riktiga lärandet och allt ska vara så lättförståeligt men samtidigt väldigt grunt, dvs man skrapar bara på ytan.
Det är detta grundliga kunnande man missar om man direkt börjar med tex basic.
Ja, det är märkligt när man tittar i nyare studielitteratur: en massa bilder och lite kommentarer, men ingen meningsfull information. Man ska få "kännedom" om ämnet, men tydligen inte lära sig något? Gamla böcker är oftast bättre, ja. Gäller särskilt området "datorer" verkar det som.
Tycker snarare tvärtom särskilt inom kretselektronik. Äldre böcker har en massa tveksamheter där fina ord och diagram går före det vetenskapliga. Som tur är publiceras det inte en massa konstigheter längre som man kan hitta från 70 och 80-talet utan nu finner man nästan endast seriös studentlitteratur.
Högskolelitteraturen har nog förbättrats. De jag tänker på är antagligen avsedda för högstadiet, gymnasiet eller komvux eller nåt sånt.
Nu har jag läst lite i min bok.
Nu jäklar har poletten trillat ned, nu begriper jag hur kaskadkopplade adderare fungerar.
Intressant det här. Jag har bara kommit i kontakt med relälogik tidigare, men det verkar inte vara så stor skillnad.
Nu jäklar har poletten trillat ned, nu begriper jag hur kaskadkopplade adderare fungerar.

Intressant det här. Jag har bara kommit i kontakt med relälogik tidigare, men det verkar inte vara så stor skillnad.
>verkar inte vara så stor skillnad.
Förutom hastigheten.
Förutom hastigheten.

Här är en bra länk att kolla på 1timmes video med start på 0
http://web.cecs.pdx.edu/~harry/Relay/Vi ... index.html
http://web.cecs.pdx.edu/~harry/Relay/Vi ... index.html