Jag behöver tidsstyra tre relän, pic?
Re: Jag behöver tidsstyra tre relän, pic?
Det är väl inte svårt att få sälja i USA. Det jobbiga är om någon vill stämma en när man väl är inne. Det handlar snarare om att våga gå in på den marknaden.
Du kan göra färdiga kodbibliotek i C som du länkar in i dina nya projekt - där föll väl det enda argumentet som fanns för att köra Basic?
Det ENDA RIKTIGA argumentet att använda Basic är att det är just "Basic" - väldigt grundläggande och enkelt att lära sig. Använder du VB behöver du inte tänka, det har någon annan redan gjort åt dig. Sen blir koden som den blir, kompilerad basickod är OFANTLIG då det länkas in en jädra massa skit som inte behövs och ingenting är strukturerat.
Hela det argumentet faller ju när du börjar blanda in pekare och minnesallokering i det som tidigare var Basic. Det blir lite som "Basic som vill vara som C". Då har jag väldigt svårt att förstå varför man inte ska lära sig C direkt. C-kompilatorer finns dessutom till de flesta plattformar idag och är något av en standard för hur kodning ska ske. Lär du dig C så har du nytta av det var du än kommer. Kan du Basic så kan du möjligtvis vara pausunderhållning på fikarasterna på ett mjukvaruföretag, eller pyssla med kundanpassningar av VBA-script...
Kan du C så kan du PHP.
Kan du C så kan du Java.
Ok, du kan inte cobol om du kan C, men vem fan vill kunna cobol?
Det ENDA RIKTIGA argumentet att använda Basic är att det är just "Basic" - väldigt grundläggande och enkelt att lära sig. Använder du VB behöver du inte tänka, det har någon annan redan gjort åt dig. Sen blir koden som den blir, kompilerad basickod är OFANTLIG då det länkas in en jädra massa skit som inte behövs och ingenting är strukturerat.
Hela det argumentet faller ju när du börjar blanda in pekare och minnesallokering i det som tidigare var Basic. Det blir lite som "Basic som vill vara som C". Då har jag väldigt svårt att förstå varför man inte ska lära sig C direkt. C-kompilatorer finns dessutom till de flesta plattformar idag och är något av en standard för hur kodning ska ske. Lär du dig C så har du nytta av det var du än kommer. Kan du Basic så kan du möjligtvis vara pausunderhållning på fikarasterna på ett mjukvaruföretag, eller pyssla med kundanpassningar av VBA-script...
Kan du C så kan du PHP.
Kan du C så kan du Java.
Ok, du kan inte cobol om du kan C, men vem fan vill kunna cobol?

danei: javisst men nu är det Bosch i Tyskland som har godkänd den till försäljning i USA - på deras ansvar...
> Du kan göra färdiga kodbibliotek i C som du länkar in i dina nya projekt -
> där föll väl det enda argumentet som fanns för att köra Basic?
OK, här är jag inte med riktigt...
Exakt på vilket sätt utgör det en skillnad (generellt sett)
mellan C och Basic (eller något annat) ?
Den ända rimliga tolkning jag kan gör av ovanstående är att
du inte vet speciellt mycket om utvecklingsmiljöer i allmänhet.
Det låter som att du tror att "kodbibliotek" är något unikt för C !?
> ...men vem fan vill kunna cobol?
Tja, de som vill skriva de program som faktiskt *gör* något
och som kanske vill ha garanterat jobb med stadig inkomst ?
Att någon tror att den kompilerade Basic-koden skulle bli mycket större eller långsammare än ”the real thing” säger mig bara att någon inte har jämfört innan man uttalar sig!
I rest my case!
Det hade förmodligen varit lättare att övertala Mona Sahlin om att Jimmy Åkesson skulle bli en perfekt integrations minister!
I rest my case!

Det hade förmodligen varit lättare att övertala Mona Sahlin om att Jimmy Åkesson skulle bli en perfekt integrations minister!

Det är mer en fråga om attityd, än vad man kan göra i BASIC eller nåt annat språk.
Den som väljer BASIC (vilken dialekt som helst) som utvecklingsspråk är förmodligen inte särskilt intresserad av programmering, den vill hitta den lättaste vägen att nå sitt mål.
Inte den vägen som kommer ge mest möjligheter att få lära sig (och bli bra på att) programmera.
Det i sig är inget fel, alla behöver inte vara intresserade av programmering.
Sen gäller det att förstå att BASIC inte är den lättaste vägen att nå sitt mål för den som inte har inlärningströsklar att tänka på.
Det som fått mig att ogilla BASIC är att jag vid ett par tillfällen blivit tvingad att påta runt i kod som är skriven av folk som valt BASIC som utvecklingsspråk.
(I dessa fallen har det varit VB 4/6)
Den koden har varit, rent ut sagt SKIT. Men visst, den har (oftast) gjort sitt jobb.
Och det är inte för att de som skrivit koden är nybörjare, det är personer som har programmerat i 10+ år som har skrivit den.
Förmodligen hade samma personer skrivit skitkod i C/C++ eller vilket annat språk som helst,
de är inte intresserade av att skriva "bra" kod, de vill bara få saker att fungera.
Nu säger jag inte att alla som skriver i BASIC nödvändigtvis skriver skitkod, det finns undantag som bekräftar regeln.
Den största fördelen med C framför BASIC har Icecap redan poängterat, C är ett standardiserat språk, BASIC är det inte.
"Dagens BASIC är inte det BASIC ni tänker på, det har utvecklats" är ingen vidare poäng, vad är dagens BASIC?
C har också utvecklats, men åt ETT håll, BASIC har utvecklats åt alla de möjliga håll.
Den som väljer BASIC (vilken dialekt som helst) som utvecklingsspråk är förmodligen inte särskilt intresserad av programmering, den vill hitta den lättaste vägen att nå sitt mål.
Inte den vägen som kommer ge mest möjligheter att få lära sig (och bli bra på att) programmera.
Det i sig är inget fel, alla behöver inte vara intresserade av programmering.
Sen gäller det att förstå att BASIC inte är den lättaste vägen att nå sitt mål för den som inte har inlärningströsklar att tänka på.
Det som fått mig att ogilla BASIC är att jag vid ett par tillfällen blivit tvingad att påta runt i kod som är skriven av folk som valt BASIC som utvecklingsspråk.
(I dessa fallen har det varit VB 4/6)
Den koden har varit, rent ut sagt SKIT. Men visst, den har (oftast) gjort sitt jobb.
Och det är inte för att de som skrivit koden är nybörjare, det är personer som har programmerat i 10+ år som har skrivit den.
Förmodligen hade samma personer skrivit skitkod i C/C++ eller vilket annat språk som helst,
de är inte intresserade av att skriva "bra" kod, de vill bara få saker att fungera.
Nu säger jag inte att alla som skriver i BASIC nödvändigtvis skriver skitkod, det finns undantag som bekräftar regeln.
Den största fördelen med C framför BASIC har Icecap redan poängterat, C är ett standardiserat språk, BASIC är det inte.
"Dagens BASIC är inte det BASIC ni tänker på, det har utvecklats" är ingen vidare poäng, vad är dagens BASIC?
C har också utvecklats, men åt ETT håll, BASIC har utvecklats åt alla de möjliga håll.
Alla program *gör* väl något?sodjan skrev:>
Och att det är garanterat jobb med stadig inkomst, beror väl mest på att det är så få som vill kunna cobol?
Jag vart bara tvungen att kommentera det där, ta det inte för allvarligt

Mer allvarligt, min granne är en arbetslös cobol-programmerare, pga av att det inte fanns tillräckligt att göra.
Han skulle kanske kunna hitta jobb om han verkligen ville, men han verkar nöjd med att påta runt i trädgården

Sanningen ligger naturligtvis någonstans mittemellan, men Icecap har en poäng i att C är bättre standardiserat än BASIC. Bara för någon vecka sedan var den ngn som frågade om man kan skriva för en PIC i VB. Det finns visserligen olika "C" till tex PIC, men de skiljer sig i stort sett enbart i vilka biblioteksfunktioner som följer med.
Sedan är det en annan missuppfattning att man måste skriva allt från scratch om man kodar i Assembler, det är naturligtvis inte sant, det finns massvis med färdiga rutiner på tex PICList.
Min batterimonitor är skriven i Assembler, men min NMEA-monitor är skriven i C eftersom det är 99% stränghantering.
BASIC var det första språk jag lärde min på 70-talet och jag använder det fortfarande, men då främst för att snickra "quick and dirty" VB-kod för makron. Det övriga jag programmerar är C/C++, Assembler för PIC och Java eller PHP för webben.
Sedan är det en annan missuppfattning att man måste skriva allt från scratch om man kodar i Assembler, det är naturligtvis inte sant, det finns massvis med färdiga rutiner på tex PICList.
Min batterimonitor är skriven i Assembler, men min NMEA-monitor är skriven i C eftersom det är 99% stränghantering.
BASIC var det första språk jag lärde min på 70-talet och jag använder det fortfarande, men då främst för att snickra "quick and dirty" VB-kod för makron. Det övriga jag programmerar är C/C++, Assembler för PIC och Java eller PHP för webben.
Svaret att man kan göra kodbibliotek i C som man länkar in var ett svar på något tidigare inlägg som påstod att Basic var så bra just för att man slapp uppfinna hjulet om och om igen. Jag påstår inte att det är unikt för C, snarare att det INTE är unikt för Basic.sodjan skrev:> Du kan göra färdiga kodbibliotek i C som du länkar in i dina nya projekt -
Jag har varit tvungen att skriva om ett större Cobolprojekt till C#, och att läsa Cobolkod är inte särskilt roligt. För att vara ett programspråk som var tänkt att vara lättläst/skrivet har det väldigt stora tendenser till att bli ruggigt rörig spaghettikod av det, särskilt om man skriver lite större program...
Utvecklingsmiljöer i allmänhet vet jag en hel del om, har jobbat som utvecklare i över 20 år i alltfrån GW Basic/C/Cobol/Fortran till C#/VB/C++ och en radda gamla 4GL språk som ingen längre minns...
Det var precis så jag menade med mitt inlägg, VB används som VBA i script. C/java/PHP är i grunden "samma" språk, så om man lär sig C har man väldigt lätt att utveckla i många miljöer och för många olika användningsområden.AndersG skrev:BASIC var det första språk jag lärde min på 70-talet och jag använder det fortfarande, men då främst för att snickra "quick and dirty" VB-kod för makron. Det övriga jag programmerar är C/C++, Assembler för PIC och Java eller PHP för webben.
> Jag påstår inte att det är unikt för C, snarare att det INTE är unikt för Basic.
Aha, OK, då är jag med...
Nej, det är ju inte språkberoende alls. I en vettig miljö så kan
man så klart länka rutiner kors och tvärs helt oavsett vilket
språk de råkar vara skrivna i.
> ...och att läsa Cobolkod är inte särskilt roligt.
Men det är inte heller speciellt svårt.
Det svåra kan vara att första vad de som skrev koden
för 20 år sedan igentligen menade. Man ser ju vad de gör
men inte alltid varför, så att säga.
Aha, OK, då är jag med...

Nej, det är ju inte språkberoende alls. I en vettig miljö så kan
man så klart länka rutiner kors och tvärs helt oavsett vilket
språk de råkar vara skrivna i.
> ...och att läsa Cobolkod är inte särskilt roligt.
Men det är inte heller speciellt svårt.

Det svåra kan vara att första vad de som skrev koden
för 20 år sedan igentligen menade. Man ser ju vad de gör
men inte alltid varför, så att säga.
-
Tack alla för era råd och att ni tar er tid! Jag har bestämt mig för att bejaka sidan hos mig som uppmuntrar till dyra, tidskrävande MEN roliga projekt!
Jag har börjat sätta mig in hur det i stort fungerar. I ett hav av okunskap tror jag mig ha listat ut ungefär hur det ska fungera. I pic:en kopplas display och 4 reläer in. Den tillhörande programmeraren laddas med koden som skrivs i datorn.
Vilken kod jag ska lära mig (leta upp befintlig och modifiera) har jag inte bestämt ännu. Det blir till att låna lite böcker om detta när jag väl införskaffat mig pryttlarna.
Till att börja med tänkte jag köpa ett pic-kort med tillhörande programmerare: http://www.kjell.com/?item=87814&path=2 ... ,296000000
Till detta köpa en lcd-display: http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,290000000
Och slutligen 4 reläer.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,248500000
Vad jag inte riktigt förstår är; hur utgångarna på pic:en fungerar, vilken förmåga har de att styra ett relä (strömstyrka osv? Har kortet jag tittat på ens rätt/tillräckligt många utgångar för mina relän?
Hur knepigt blir det att skriva kod för; visa återstående tid på displayen tills nästa lampa skall tändas? Att skriva koden enbart för reläernas tidsutlösning?
På det stora hela, löser jag ut det utan elektronik-utbildning men med internetkunskap och en jävla massa tid?
Jag har börjat sätta mig in hur det i stort fungerar. I ett hav av okunskap tror jag mig ha listat ut ungefär hur det ska fungera. I pic:en kopplas display och 4 reläer in. Den tillhörande programmeraren laddas med koden som skrivs i datorn.
Vilken kod jag ska lära mig (leta upp befintlig och modifiera) har jag inte bestämt ännu. Det blir till att låna lite böcker om detta när jag väl införskaffat mig pryttlarna.
Till att börja med tänkte jag köpa ett pic-kort med tillhörande programmerare: http://www.kjell.com/?item=87814&path=2 ... ,296000000
Till detta köpa en lcd-display: http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,290000000
Och slutligen 4 reläer.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,248500000
Vad jag inte riktigt förstår är; hur utgångarna på pic:en fungerar, vilken förmåga har de att styra ett relä (strömstyrka osv? Har kortet jag tittat på ens rätt/tillräckligt många utgångar för mina relän?
Hur knepigt blir det att skriva kod för; visa återstående tid på displayen tills nästa lampa skall tändas? Att skriva koden enbart för reläernas tidsutlösning?
På det stora hela, löser jag ut det utan elektronik-utbildning men med internetkunskap och en jävla massa tid?
> Till att börja med tänkte jag köpa ett pic-kort med tillhörande programmerare: http://www.kjell.com/?item=87814&path=2 ... ,296000000
Eller 73-344-18, om du vill ha samma sak lite billigare.
> Vad jag inte riktigt förstår är; hur utgångarna på pic:en fungerar,
Ja, det är ju en RTFM fråga, d.v.s att allt du behöver veta finns i databladet.
> vilken förmåga har de att styra ett relä (strömstyrka osv?)
Normalt max 25 mA per I/O pinne samt ett totalt max för hela kretsen.
För reläet verkar det vara 5 mA som gäller, så det är OK. Man styr ju inte
relät *direkt* med det där reläkortet...
> Har kortet jag tittat på ens rätt/tillräckligt många utgångar för mina relän?
Det var väl bara 4 relän (d.v.s 4 I/O pinnar) ??
> Hur knepigt blir det att skriva kod för;
Allt från skit-lätt till trixigt, beroende på hur snabbt du lär dig och tidigare erfaranheter.
> På det stora hela, löser jag ut det utan elektronik-utbildning...
Utbildningar är mindre intressant, frågan är vad du kan.
> ...men med internetkunskap
*Vad* är det ??
> och en jävla massa tid?
En ovärderlig resurs...
Eller 73-344-18, om du vill ha samma sak lite billigare.
> Vad jag inte riktigt förstår är; hur utgångarna på pic:en fungerar,
Ja, det är ju en RTFM fråga, d.v.s att allt du behöver veta finns i databladet.
> vilken förmåga har de att styra ett relä (strömstyrka osv?)
Normalt max 25 mA per I/O pinne samt ett totalt max för hela kretsen.
För reläet verkar det vara 5 mA som gäller, så det är OK. Man styr ju inte
relät *direkt* med det där reläkortet...
> Har kortet jag tittat på ens rätt/tillräckligt många utgångar för mina relän?
Det var väl bara 4 relän (d.v.s 4 I/O pinnar) ??
> Hur knepigt blir det att skriva kod för;
Allt från skit-lätt till trixigt, beroende på hur snabbt du lär dig och tidigare erfaranheter.
> På det stora hela, löser jag ut det utan elektronik-utbildning...
Utbildningar är mindre intressant, frågan är vad du kan.
> ...men med internetkunskap
*Vad* är det ??
> och en jävla massa tid?
En ovärderlig resurs...

-
"Man styr ju inte
relät *direkt* med det där reläkortet..."
Hur menar du? Jag tänker mig att kortet skickar ut en lite ström till relät på den porten som man anger i koden så slår reläet helt enkelt om?
"> ...men med internetkunskap
*Vad* är det ??"
När man saknar en grundläggande utbildning/kunskap om nåt ämne men istället skapar små portioner av kunskap som man hämtat från diverse källor/forum på internet och sammanfogar själv
relät *direkt* med det där reläkortet..."
Hur menar du? Jag tänker mig att kortet skickar ut en lite ström till relät på den porten som man anger i koden så slår reläet helt enkelt om?
"> ...men med internetkunskap
*Vad* är det ??"
När man saknar en grundläggande utbildning/kunskap om nåt ämne men istället skapar små portioner av kunskap som man hämtat från diverse källor/forum på internet och sammanfogar själv

> Jag tänker mig att kortet skickar ut en lite ström till relät på den porten
> som man anger i koden så slår reläet helt enkelt om?
Ja, det stämmer i princip.
Men om du kollar det reläkort som du länkade till så styr man inte
*relät* direkt, det sitter en buffert (transistor) imellan. Det är därför
som det reläkortet är mer "lättdrivet" än om man skulle driva relät direkt.
> som man anger i koden så slår reläet helt enkelt om?
Ja, det stämmer i princip.
Men om du kollar det reläkort som du länkade till så styr man inte
*relät* direkt, det sitter en buffert (transistor) imellan. Det är därför
som det reläkortet är mer "lättdrivet" än om man skulle driva relät direkt.