Om mig, så ni lättare vet vilken grad av detaljerad hjälp jag behöver
Jag skulle vilja ha eran hjälp med vilka sorts material jag ska använda och därifrån ska jag börja experimentera och lära mig. Mina kunskaper inom elektronik är ganska liten, men har varit intresserad av det under en längre tid. Jag är uppväxt med teknik och är utbildad som energi ingenjör, jag har programmet mjukvaror i 6-8 år. Jag ville på något sett att koppla ihop mina energi kunskaper tillsammans med programmeringen, där kom elektroniken in i bilden. Mitt största intresse är automation. Jag har gått kurser som Ellära A och liknande, som rör elektronik området. En arduino har jag även lyckats leka lite med, men har inte haft något stort sortiment av komponenter att experimentera med. Har även några års erfarenheter av industriell automation på flera olika frabriker och kraftverk. Så jag är väldigt ny inom elektronik, ni kommer nog att lära känna mig efter tiden som går

Råförklaring av projekt
Nu när jag fått en ny lägenhet och inkomster så kan jag äntligen få bygga mitt dröm projekt som jag längtat efter. En spindelrobot, inte vilken spindel som helst. Den ska sätta sig fast på objekt som man ska arbeta med och sedan göra jobbet åt en. Man ska kunna sätta fast massvis med redan kommersiella verktyg på spindeln. Fördelen med denna spindel är att man slipper tunga arbeten men även miljövänlig, energisnål, materialsnål, hög precision, universal och det viktigaste av allt: modulär. Storleken finns bara som fantasi mått i mitt huvud än så länge.
Överdrivet stort projekt
Jag vet att detta är ett ENORMT stort projekt, men jag älskar att sätta upp omöjliga mål som sedan ska få mig att utvecklas som människa när jag klarar det omöjliga målet. Tänk er att klara något som är omöjligt... Ni borde känna er så duktiga att det sprutar ut endorfiner i öronen, hehe

Jag tänkte börja att experimentera med ett ben (en så kallad robot arm) till spindeln. Resten (kroppen, fötter, osv) kan jag börja med efter jag är nöjd med första delmålet, jag har ingen deadline så detta kan ta flera månader, ingen brådska här inte!
Till projektet, så har jag inte hunnit planera så mycket förutom att göra massvis av kladdritningar på papper. Jag skulle gärna vilja börja experimentera med servo motorer medans jag fortsätter planeringen. Det är ju ganska svårt att veta vilka sorts servon jag behöver när jag inte ens vet vikten på hela spindeln. Tänk er att den ska kunna få plats på ett skrivbord, så då får man iallafall ett hum av storleken. Så därför ska det experimenteras frammåt!
Jag är väldigt förtjust av denna 6-axis arm skapad av Epson:
Lite kladd på armen: Det jag behöver hjälp med är att välja ut vilka servo motorer jag ska börja experimentera med. Jag är ute efter precision och vridmoment före snabbhet. Jag blev ganska intresserad av servot MG995, men efter en tids forskning så är det tydligen väldigt mycket problem och dålig kvalité, men priset gör mig fortfarande sugen att köpa hem en och pröva, så jag har något att jämföra med dom andra motorerna.
Tydlingen så vrider den över set points med 3 grader och sen drar tillbaka till rätt position, detta kan verkligen skada objekten som spindeln ska arbeta på. Folk på forum hittade lite trick och så för att fixa det, men det är nog inget för mig än. Den nya modellen MG996 var tydlingen bättre i repositioning men skalet på denna var skumt formad så att rotationen helt plötsligt kunde stanna till (axeln fastnade i skalet på något sätt) och upphöra sig något konstigt. Dom kostar ju trots allt runt 150-300 kr, vilket gör det fortfarande intressant.
Källor:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=442171
http://www.rcuniverse.com/forum/m_44456 ... hor/tm.htm
http://www.rcflyg.se/forum/archive/inde ... 18628.html
Vad tror ni om denna MG995/6? Är det onödigt för mig att köpa hem den? Jag skulle gärna vilja ha era råd och länkar till återföräljare av starka servo motorer. Det är ganska svårt att hitta information om andra servo motorer, det pratas oftast om RC servos och inte för tyngre projekt som robot armar.
Så lite länkar och tips på nya modeller kan vara en bra början av denna tråd, så jag kan fortsätta mitt forskande och sedan efter det köper jag in ett gäng motorer och börjar koda.
---
Jag kan lätt glömma bort att ge er tillräckligt med detaljer (eftersom jag inte vet vad som är viktigt på komponenter), så ni måste verkligen fråga om det är något ni undrar över!
Att drömma är det bästa som finns, tänk då hur bra det känns när den slår in!