Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anonym2

Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av Anonym2 »

Hej!

Nu har jag haft turen att en kamrat har skaffat en Karmann Ghia, från 50-talet. Jag har blivit ombedd att hjälpa till med konverteringen från 6v till 12v. Detta rör i huvudsak torkarmotorn och klockan. Klockan tar ju inte några strömmar att tala om, där kan man ju använda en 7806 krets. Torkarmotorn kan nog dra 5A eller ngt i den stilen, och det skulle då behövas ett antal 7806 parallellt eftersom dessa bara fixar 1 eller 2A. Tydligen så är det inte så okomplicerat att sätta dessa parallellt eftersom det kan resultera i en ojämn lastfördelning där någon tar betydligt mer än dom andra. Ett alternativ är ju att sätta effektmotstånd i serie med torkarmotorn, men det hade varit lite snyggare med en enhetlig lösning. Någon som har något förslag?

//Alexander
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Från 12v till 6v, Karmann Ghia

Inlägg av danei »

Jag har läggen funderat på en PWM-lösning. Då skulle man även kunna föra in lite extra funktionalitet, intervalltorkare tex. Det finns nog en marknad om man bygger en sådan. Men än så läge har motorn fått gå på 12V. Övriga prylar ligger det på någon annan person eller har ni inte funderat på det än?
Användarvisningsbild
Andy

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av Andy »

En 7808 med en effekttransistor fixar biffen.
Torkarmotorn funkar fint med 8V och förlusten blir lite lägre i "omvandlaren".
Användarvisningsbild
säter

Re: Från 12v till 6v, Karmann Ghia

Inlägg av säter »

danei skrev:Övriga prylar ligger det på någon annan person eller har ni inte funderat på det än?
Är det så mycket övriga prylar mer än glödlampor?

Tankmätare brukar det också bli problem med, men jag antar att den här bilen inte är utrustad med sådan.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Startmotor.
soleonid
Tomgångsmunstycke tror jag finns.
Bilkersrelä
tändspole
tuta
Om det finns tankmätare så är den mekanisk, så det är lugnt.
Det är inte pilar på den va?

Det var det jag kom på på rak arm.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Är klockan byggd som de brukade vara byggda så drar den ganska mycket ström men inte så länge åt gången, så du behöver mycket kapacitans för att spolen i klockan inte ska överväldiga din 7806.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Startmotorn med tillhörande solenoid fungerar utan ändring. Det rullade många ”Beach Buggy’s” som var konverterade utan att man bytt startmotor. Det är naturligtvis inte optimalt men det fungerar.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej

En PWM krets som tar ner spänningen skulle nog kunna vara en fiffig lösning, relativt lätt ordnat med en Atmega av något slag, och en darlington transistor, typ TIP102 via en optokopplare. Hur skulle klockan reagera på det? Vilken frekvenspratar vi, 2kHz 50% dutycykel för att få ner det från 12 till 6v?

Precis som föregående inlägg, så ska startmotorn sitta kvar.

//Alexander
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

PWM sänker inte spänningen som en linjär reglering, beroende på vad du mäter med kan du fortfarande ha samma spänning ut.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ska du köra PWM till en motor så måste du ha en diod över motorn också eftersom den är en induktiv last som inte gillar snabba strömförändringar (motorn skapar spänningsspikar på kanske hundra volt och bränner din MOSFET. Klockan (beroende på typ) kan säkert brinna upp om den får en sådan hackad 12V-spänning. Den behöver antagligen en jämn 6 volt. 7806 är väl enklast i det fallet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Andy: Japp. Jag kör med 6V starter. Den lösning som en del kör med är 6V starter tillsammans med 12V soleonid.
Till klockan bör du nog ha en 7806 med en lite större kondensator efter.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nu är det naturligtvis olika på olika bilar, men funderar ändå på listan ovan. Tomgångsmunstycke, har det med elen att göra?? Och har man verkligen mekanisk tankmätare?
Vad gäller klockan så kan den, som i min bil, vara elektromekanisk. Två kontakter sluts och ger ström till en spole som drar upp en fjäder. Kontakten bryts och klockan tickar på mekaniskt tills fjädern "fjädrat ut", kontakterna sluts och proceduren upprepas.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Min erfarenhet är att de flesta äldre bilklockor fungerar exakt så, och dom drar mycket riktigt ganska mycket strlm just i "uppdragningsögonblicket" och sen ingen ström alls tills nästa gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

På typ-1 finns det i alla fall ett elektriskt munstycke på förgasaren. Dessutom glömde jag bort automatchoken. Båda dessa löser man med ett seriemotstånd. Om klockan är av den typen så borde motstånd funka där med.

Tanken sitter fram, det är en vajer mellan flottören och nålen. Gissa hur stabil den är under färd....
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu är jag inte insatt i just Karmann Ghia, men vanliga VW från 50-talet har vare sig tankmätare, automatchoke eller elektriskt munstycke.
Automatchoke har väl aldrig varit elektrisk?
6v startmotor brukar aldrig vara några problem.
Däremot pilar som du nämner. Jag körde 6v pilar på 12v ett tag, det fungerar tills man glömmer att fälla in den, då brinner spolen upp. :tumner:
Skriv svar