Varför postade du det då inte i en separat tråd, eftersom det definitivt INTE har med tråden att göra.
Gillar inte trådkapning när det är orelevant, och definitivt inte av flummiga politiska skäl.
Den har med tråden att göra. Diskussionen pris - värde.
Om den i sin tur har med tråden att göra får var och en avgöra.
Jag tycker nog det, även om politik annars inte hör hemma i forumet.
Fast jag ser det nog mer från den humoristiska sidan.
Hur som helst, titta gärna i boken. Den är intressant, om inte annat ur ett historiskt perpektiv.
Nix har inte med tråden att göra.
Då det är en tråd som informerar möjligheter att kunna erhålla vissa typer av programvara mer eller mindre kostnadsfritt.
Och ja, boken har enbart historiskt intresse inget annat.
Nåväl, att relatera till det Marx skrev för 150 år sedan är enligt mitt sätt att se det en brist på argument.
Det må vara att det var sant , en gång i tiden, men det var 150 år sedan, på samma sätt som bibeln relaterar till ett samhälle för 2000+ år sedan.
Dvs fullständigt irrelevant om man undantar det historiska perspektivet.
Kan vara en kul läsning, om man vill veta hur vissa individer (ett fåtal) resonerade för 150 resp 2000+ år sedan (och vad dessa fåtal individer påtvingade övriga människor).
I övrigt måste dessa skrifter anses vara fullständigt ointressanta, fulla av irrelevant nonsens.
Naturligtvis gäller det samtliga skrifter, inklusive koranen, mfl skrifter.
The Spectre Is Still Roaming Around!
Slavoj Zizek.
Arkzin: Zagreb 1998.
"The fact of this "anonymous" violence also allows us to make a more general point about anti-Communism. The pleasure provided by anti-Communist reasoning was that Communism made it so easy to play the game of finding the culprit, blaming the Party, Stalin, Lenin, ultimately Marx himself, for the millions of dead, for terror and gulag, while in capitalism, there is nobody on whom one can pin guilt or responsibility, things just happened that way, through anonymous mechanisms, although capitalism has been no less destructive in terms of human and environmental costs, destroying aboriginal cultures… In short, the difference between capitalism and Communism is that Communism was perceived as an Idea which then failed in its realization, while capitalism functioned "spontaneously". There is no Capitalist Manifesto."
"although capitalism has been no less destructive in terms of human and environmental costs, destroying aboriginal cultures…"
Jag ifrågasätter starkt om "Slavoj Zizek" har ens grundläggande kunskaper om:
- kommunismens "human and environmental costs", då ämnet är tabu bland väldigt många, framförallt bland författare.
- påståendet att "allt som inte kommunism är kapitalism"
- omyndigförklarar hela jordens befolkning när han antar att INGEN kan agera efter egna idéer (fan, va trist det är att vara bonde, jag flyttar in till fabriken i stan).