Tjena
Vet inte riktigt hur såna här impulsreläer fungerar, men vill ha ett som inte stänger kretsen "via impulssignalen" om den väl är startad. Så det ska alltså inte stängas av om inte strömförsörjningen bryts.
Tänkte mig sätta en sådan här vid dörren som sköter impulsen och startar reläet när dörren öppnas, och det ska alltså inte stängas av om man trycker på den här strömbrytaren igen, utan det kommer finnas en separat strömbrytare för 12v-signalen till reläet.
Finns detta/är det möjligt på nåt vis? Kanske går att lösa med nån annan sorts koppling, bara det går att lösa.
Tack på förhand!
"Särskild funktion"(?) på 12v impulsrelä eller annan lösning
Re: "Särskild funktion"(?) på 12v impulsrelä eller annan lös
Hej om jag förstått dig rätt vill du ha en "till" signal och en "från" signal som ska dra ett relä , där "till" signalen ska kunna triggas flera gånger utan att relät påverkas. Går att få ihop med ett vanligt relä via sk. hållkrets.
Hittade efter lite snabbt googlande denna pdf med en bild på den aktuella koppling under punkt 4.
http://www.ict.kth.se/courses/6B2257/relay.pdf
Din dörrkontakt blir då kontakt "till" i schemat och din återställningsknapp , knapp "från" i schemat.
P.s Dock kommer det schemat inte fungera om du tänkt använda detta i en bil då den kontakt du visar jordar ner utsignalen, således får du isådana fall rita om schemat och styra relät med minusen istället.
Hoppas nu jag förstod funktionen du var ute efter korrekt / Mvh Andreas
Hittade efter lite snabbt googlande denna pdf med en bild på den aktuella koppling under punkt 4.
http://www.ict.kth.se/courses/6B2257/relay.pdf
Din dörrkontakt blir då kontakt "till" i schemat och din återställningsknapp , knapp "från" i schemat.
P.s Dock kommer det schemat inte fungera om du tänkt använda detta i en bil då den kontakt du visar jordar ner utsignalen, således får du isådana fall rita om schemat och styra relät med minusen istället.
Hoppas nu jag förstod funktionen du var ute efter korrekt / Mvh Andreas