Transformera 12v till 2KV?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Railgun_elite

Transformera 12v till 2KV?

Inlägg av Railgun_elite »

Har läst en del men greppar inte riktigt hur jag skall göra, har läst om bland annat om Flyback men får inget riktigt grepp hur en flyback fungerar och vilka delar jag behöver.

Hur skulle ni göra för att transformera upp 12v DC till ca 2KV DC? Budgeten är några 100-lappar.
barbarossa
EF Sponsor

Re: Transformera 12v till 2KV?

Inlägg av barbarossa »

Hur mycket ström?
Railgun_elite

Hade tänkt att använda ett bilbatteri eller liknande, vet inte riktigt 100 vad för ström den ligger på.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Hur stor är lasten på 2kV?
Railgun_elite

Ska ladda upp en kondensatorbank med ca10st 400v 3300uF kondisar, så jag vet inte riktigt vad det blir för last.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ska du seriekoppla dem då? En kondensatorbank kan man ladda med xxxxxx A eller xmicroA Frågan är hur fort du vill ladda dem och hur du tänkt koppla kondensatorbanken?
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Ok, det finns små HV moduler med Iut <10mA i allehanda prylar så som skrivare, luftrenare etc..

Om du inte skall ha så hög eldhastighet så kan en sådan funka.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

En 12vdc - 230v inverter vars utspänning du dubblar upp till rätt spänning med kondensatorer och dioder. Annars har du inte möjlighet att ladda från 230v vägguttag?
Sen är frågan om din railgun kommer att prestera bäst med den konfigurationen av kondensatorbanken?
Det för att kondensatorernas inre resistans troligtvis kommer begränsa urladdnings strömmen mer än du vinner på att ha den högre spänningen?
(Förutsätter att den ska användas till en railgun)
Glöm inte heller att sätta utjämnings motstånd över varje kondensator, både för att sakta ladda ur dom som när den inte används och för att balansera spänningen mellan kondensatorerna.
Railgun_elite

LaRdA: Den ska bli mobil så ett vägguttag kommer inte fungera. Hur skall man koppla denna dubblare med kondisar och dioder?

Sitter nu och funderar på hur jag skall bygga kondensatorbanken för att få ut de bästa egenskaperna. Går ju att koppla så det blir 2KV men då blir kapacitansen relativt låg, blir nog någon kompromiss. Vilken koppling med serie/parallell tror du är bäst?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_doubler

Alternativt att du använder dig av en transformator från en mikrovågsugn som du strömbegränsar för att begränsa laddströmmen och så att din inverter orkar driva den (och självklart likriktar med)
Att tänka på då är att du måste övervaka spänningen så att du inte överladdar kondensatorerna då ut-spänningen från transformatorn är ca 2Kv ac, vilket blir ca 2.8Kv efter likriktning.
Om du har 12 st kondingar så tror jag 1200v kan fungera bra, tre i serie och fyra i parallell, tom så lågt som 800v kan fungera bra.
På min "lilla" kondensatorbank körde jag 1200v , (1350v surge) 8st 15 000uF i parallell och tre sådana banker i serie för totalt 28.8Kj vid 1200v.
För att ladda den använde jag en vridtransformator, en transformator från en micro, likriktare brygga av ett antal 1A 1Kv dioder i serie, samt två st effektmotstånd för att begränsa laddströmmen.
Och en sista sak, var försiktig! Ett misstag vid dessa spänningar och energier kan lätt bli det sista misstaget man någonsin gör om det vill sig illa! :foliehatt: :dead: :verysad:
Bild
Railgun_elite

Tack så mycket LaRdA, du är till stor hjälp.

Som jag förstått det så kommer strömkällan se ut såhär?

Batteri 12v DC -> Inverter 230 VC -> Strömbegränsare -> Transformator ca2KV AC -> Likriktare ca2,8KV DC -> Kondensatorbank

Ska titta över budgeten om det finns plats för 2st kondisar till, dom är inte gratis precis. Men ska försöka hitta något ställe som har rimliga priser.

MVH
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det låter som det borde fungera ja.
Har du redan köpt kondensatorerna?
Annars kanske jag kan ha endel liggandes.
Railgun_elite

LaRdA: Du har PM
Railgun_elite

Har lite funderingar kring strömbegränsaren, om min inverter är på 300w/0,5A och skall driva transformatorn. Hur skall jag konstruera strömbegränsaren?
Railgun_elite

Ingen som vet? :humm:
Skriv svar