Är min projekt hemsida Okey ??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Är min projekt hemsida Okey ??

Inlägg av lizerdboy »

Tänkte som så att jag har haft min sida uppe ganska länge utan att ha petat in någon info på den.
Har inte vart den som har dokumenterat så mycket av det jag har gjort, så det var lite bild/doc letande
för att få upp någon info.

fick ett litet ryck den här helgen, tänkte bara höra vad ni tycker :D
Lite kul, då jag firar 31 färska år i dag 11 okt :)

http://www.lizerd.se/portfolio2.php

Dom projekt som jag har lagt in på sidan.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
danielr112

Re: Är min projekt hemsida Okey ??

Inlägg av danielr112 »

Du borde krympa din logo längst upp. den tar ju upp halva skärmen :/
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

aaah, nu missa jag bildstorlekarna igen "bilderna ovan, ska fixa snabbt innan någon börjar hugga" :D

Hmm ska kolla på en mindre skärm, jobbar bara på högupplösta skärmar :wink:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag sitter på 22" wide. Smått i vissa ögon men :)

Snygg sida annars så.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Lite trött så jag kikade inte runt så mycket, jag läste dock igenom "About me"-sidan. Jag tycker att du bör låta någon hjälpa dig att gå igenom texten där, väldigt många misstag som gjorde det lite smärtsamt att läsa.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Ser bra ut, ska läsa lite närmare om dina projekt.

Å stort GRATTIS på födelsedagen!

:tårta: :tårta: :tårta: :bravo: :bravo: :bravo:
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jag tycker det ser rätt bra ut, jag gillar sån bakgrund som du använder.. Svårt att hitta sådana på nätet och att göra egen är ju bara att glömma :roll:
Är Soldermaster förresten någon aktuellt projekt eller är det gammalt?

Specs, bilder och framförallt AVR tilltalar enormt mycket.. Skulle vara skoj och se fler bilder på skärmen m.m.
Eftersom jag frågar ifall projektet är aktuellt så kanske du skulle lägga in datum för de olika projekten? Finns ju på startsidan, så i projekt delen borde det passa också ;)

Och Grattis förstås! ;) :yeahright: ja må han leva, ja må han leva :happy:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

På min dator (WinXP, Senaste Firefox) ser det ut som att något inte stämmer, men det kan ju hända att det ska vara så..
Såhär ser det ut.

Den vita bakgrunden tar slut snabbt, vilket gör texten under det vita ganska svår att läsa.
Sedan har du ingen "mouse over" (dvs länkar som ändrar färg) på den vågräta menyraden,
däremot verkar det finnas på alla andra länkar. Jag tycker att det antingen ska vara det på alla länkar eller inga.
Varför en så skarp lila färg förresten? Först ser man knappt den grå länk-texten och sedan lyser den rätt i ansiktet..

Texten "Lizerd - Main" allra högst upp (över loggan) syns knappt.
Den vågräta menyraden under loggan är skriven med svart text, vilket gör den väldigt svår att se.
Jag tycker att ränderna utanför loggan tar upp onödigt med utrymme och stjäl uppmärksamhet från resten.
Beskär (minska) rändernas höjd med förslagsvis 60% över och under loggan.

Den engelska texten är (på i princip hela sidan) lite knepig.
Här och där är det meningsbyggnadsfel, felstavningar, mm som gör att man på vissa
ställen knappt förstår (trots att jag vanligtvis läser engelska lika flytande som svenska).
Om du känner dig lite osäker på engelskt skrivspråk så skulle jag rekommendera att du
har all text på svenska. Det är bättre att en nationalitet förstår än att "ingen" gör det. :)

Exempel på knasig engelska:

"Here is a video on a older version demo."
(Borde ha varit t.ex "Here is a video of an older (eller 'earlier') demoversion")

"i am a 31 year old guy how been doing electronics for half my life now."
(Det står: "Jag är en 31-årig kille hur har gjort elektronik för halva mitt liv nu.")

I projektet FlashUnit står det:
"The new connection solution was not a stable solution, the results was not satisfying."

Inget fel i sig, men det vore intressant med lite mer beskrivande text.
I det här fallet vill man veta *varför* du inte var nöjd med resultatet. :)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Tackar alla.
Av någon anledning så gick sidan ner i morse. men de e fixat nu.
Ska svara på de mesta lite senare då jag måste i väg.

Min engelska är inte alltid den bästa , blir lite blind när man läst igenom texten och klockan är allt för sent vilket de har vart dom senaste dagarna när jag skrivit.
Men jag uppskattar det verkligen med alla fel eller konstigheter ni kan hitta som man själv har missat.

JimmyAndersson: väldigt konstigt, kör visserligen win7 men har senaste firefox och det funkar yppeligt på min dator, eller andra jag har testat på.
Länkarna ska jag fixa, de kanske inte var det bästa valet, men av någon anledning så blir dom gråa , även då jag markerat svart i editorn.

måste rusa nu, men detta uppskattas enormt // Micke
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sidan validerar utan problem med http://validator.w3.org/check?uri=http% ... folio2.php

Men CSS-validatorn blir det sämre resultat med...
http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Sen tycker jag att om man är dålig på engelska så är det bättre att skriva på svenska.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Information
Jag tycker att sidan känns rätt rörig. Du borde göra ett intuitivt menysystem där du tänker på att semantiken stämmer. Får du till det så behöver du inte göra dubbletter av sökvägarna.
Det röriga intrycket förstärks mycket av blandningen av språk på sidan. Eftersom engelskan är aningen knackig kan väl texten vara på svenska.
(Det finns olika ställen där sökvägen visas, jag tror i alla fall att det är meningen att det ska göra det. På det övre stället står det Lizerd - Main hela tiden, på det andra sökvägen. Du kan nog ta bort Lizerd - main med gott samvete.)

Visuellt
Headern är på tok för stor. Testa att gå ner till 1024x768 så ser du sidan som en stor del av internetsurfarna gör.
Sidan har en rad linjer och fadeningar. Jag tror att sidan skulle bli tjusigare om du bantade ner lite på det.
Kul med lite old-school bakgrund. Sånt ser man inte ofta nu för tiden. :tumupp:
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Nerre skrev:Sen tycker jag att om man är dålig på engelska så är det bättre att skriva på svenska.
Visst det kanske hjälper oss, men inte utländska besökare, eller hur? ;)

Lizerd skriver väl knappast Engelska för oss ;) hehe.. Han har dessutom nu informerat om att hans Engelska inte alltid är så bra, så för att ge fortsatta produktiva kommentarer så kan vi ju skippa att kommentera vidare på det.

Visst, jag skulle kunna tänka mig att headern minskas, men det verkar vara väldigt populärt på nätet nu att ha så stor header.. så jag personligen har vant mig ;)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

En liten snabbis: sitter med en tråkig och långdragen numme labb så man kunde inte låta bli att snabbt kolla vad som händer här :)

Jag välkomnar kommentarer, positiva som negativa.

Är absolut inte bra på engelska, dock så har jag samma svårigheter med svenskan i bland, har inte fått någon diagnos eller något, men jag vet att jag har någon släng av något inom språkbegränsning.

Dock har jag inget med upbyggnaden av hemsidan, utan den fick jag av min bror "som själv designa den för ett par år sedan".
Visst kan jag sätta mig in och göra om de. men skulle jag göra det så gör jag nog en helt ny, " då jag hittat en del saker som jag stört mig på"
Men dock så är tiden begränsad och tar de jag har.

Men de e kul att se att det väckte stora åsikter om språket, och kan absolut tänka mig att gå tillbaka till svenska,
skulle dock vilja ha båda, men det stödjs inte i dags läget.

Som Toffie säger så är det inte för er som jag har skrivit på engelska, utan jag har ganska många som jag vill visa innehållet för som inte kan svenska.
därefter valet av språk.

Har läst igenom en del själv och ser en hel del fel som jag missat, så de kommer korrigeras när jag har tid.

Ang headern så funkar det till och med bra i min HTC desire, utan att jag tycker att den ser för stor ut, själv gillar jag designen,
och dom flesta har numera ganska hög upplösning på sina skärmar.

Mer kommer senare,
Tackar och bugar för kommentarerna // Micke
Nerre

Inlägg av Nerre »

toffie skrev:
Nerre skrev:Sen tycker jag att om man är dålig på engelska så är det bättre att skriva på svenska.
Visst det kanske hjälper oss, men inte utländska besökare, eller hur? ;)
Med den engelska som är på sidan så är utländska besökare antagligen mer hjälpta av Google translate...

Några exempel:

Studerar heter t.ex. "studying" på engelska, inte "studding" (som betyder "dubbning")

"almost do to my current time limitation my brother has taken over" förstår jag inte ens vad det ska stå. Om "do to" ska vara "due to" så blir det "nästan på grund av min nuvarande tidsbrist har min bror tagit över".... vadå nästan?

"but some time later a my get some time over for some fun", det ska nog vara ett "I" där och inte ett "a". Samma fel på flera ställen.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Gillar du designen så antar jag att det är rätt att göra halva sidan till en header. Jag brukar sälja hemsidor och vad som anses 'rätt' går inte alltid ihop med kundernas önskemål. Du har dock gjort några vanliga och onödiga nybörjarfel. Jag ville bara vara snäll och skreva ner dem så du kunde höja sidan.
Skriv svar