DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Jo absolut, men den är handvevad och lite svårt att fixa ekvationen x^2+y^2=1 med handvevar. Vi killar har ju så dålig simultanförmåga ;)

Blir till att beställa jobbet av ngn tror jag om det inte finns färdiga fästen för den spindeln.

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Idag gick man upp 6 för att åka till fräsen och leka lite. Att jorda de oanvända ingångarna på schmitt triggern hjälpte inte :( Min 7414 är rökt av ngn anledning. Antingen beställer jag en/flera nya och hoppas på bättre lycka men börjar seriöst bli leds på detta fipplande med separata kort osv. MYCKET sugen att beställa en givare med inbyggd hysteres typ OHB900 eller H22LOI (hall resp. optisk), vill helst köra OHB900 (hall) men vet inget om reproducerbarhet eller skaktålighet så har kontaktat leverantören för svar på dessa frågor. Båda givarna skulle gå att koppla in mot G540n rakt upp å ner utan strul, dock kräver ju den optiska lite mer kablage (en mer än idag) iom den aktiva utgången och skulle slippa att dra om kablaget med hallgivaren (en kabel mindre).

Tror jag gör så att jag beställer några nya 7414 idag och testar i veckan om det hjälper, funkar det inte blir det helt ny lösning på detta. Ytterligare en hektisk vecka framför mig så hinner kanske inte testa ngt förrän nästa helg iof :( Men veckorna rusar fram så de e ju snart helg igen :D

Solectro har "lovat" leverans av grejorna till Y-axeln i veckan så nästa helg kan bli spännande på många sätt.

Stor idé att fara ut så tidigt idag... va ska jag hitta på nu då? Tjejen slutar 14 å ska åka med mig hem så får väl försöka hitta på ngt att fördriva tiden med iaf. Kanske bygga fäste för de nya givarna även om jag inte vet om det behövs. KANSKE byter jag dem iaf, oavsett om en ny 7414 löser problemen. Man blir ju lite misstänksam mot kretsar som verkar kunna tappa sin funktion hur som helst.

EDIT: 73-503-50 x3 beställt, bytte tillverkare och "modell" till en med lite större hysteres.

Mvh Love
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nu ska vi inte ge upp sååå lätt Love, jag blev tvungen att koppla upp en 74HC14 bara för att testa... :) Trots att jag slängde upp den på kopplingsplatta helt utan tanke på eventuella störningar kan jag inte få den att fallera, jag sänker signalnivån till ett minimum, jag går från någon Hz till kHz utan att jag får den att missa. Bra för att provocera extra tar jag bort alla jordningar på oanvända grindar, men lik förb*t går den klockrent :humm: Till saken hör att jag letade på kretsen i min "labblåda" som jag bara har för att snabbt kunna testa oilka idéer (se sista bilden :shock: )

Kretsen i fråga...
Bild

Kopplingen som är allt annat än snygg och planerad (strunta i alla kringkomponenter det är från tidigare labbar)
Bild

Mätning med sinus in på kretsen (jag kör med dubbla grindar för att få dom i fas)
Bild

Triangelvåg, ingen skillnad på funktionen :vissla:
Bild

Här skickar jag på sågtandsignal, omslagsnivåer skiljer som sig bör...
Bild

Här lägger jag "cursorn" mellan nivån för tillslag (3V) och frånslag (1,8V lägre vilket ger 1,2V)
Bild

Och slutligen min "bra att ha låda" så du ser att trots riktig "våldtäkt" kan en krets snurra, denna låda har varit så här sedan 1995, tillkommer lite prylar då och då (sällan den städas så jag kan inte säga att något försvinner, som jag vet i alla fall :D )
Bild
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ha ha, damn vilken nice låda, har en sådan med men tyvärr innehåller den inga 7414 för tillfället.

Ja din IC gör ju som den ska, det gör inte min :( Jag måste ha eldat upp den, frågan är hur. Och varför inverteringen fungerar men inte hysteresen, å det är på alla kanalerna, mycket skumt. Får hoppas de nya kretsarna mår bättre. I brist på annat kanske jag skulle ta å göra samma test som dig (har dock inte all utrustning för det men ska se va jag kan åstadkomma) Har ju gjort tester med vridpot på in-sidan och multimeter på ut-sidan och dem följer varandra men inverterat som sagt.

Grymma tester, kul å se!

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

*suckar djupt* :evil:

Felsökt i kubik nu, hade bara en trimpot och en multimeter till mitt förfogande och ett tag gick det ganska bra. Kopplade ur allt från det lilla kortet med 7414 på samt anv 9v batteri för att driva allt, via den 5v reg som sitter på kortet. DÅ fungerar schmitt triggern. Kopplade jag enbart jorden gemensamt fungerade det under förutsättning att stegmotorerna inte var strömsatta, om dem var det följde schmitten inspänningen som den INTE ska. Så sökte vidare, drog en ny jord ej nära stegisarnas kablage, ingen skillnad. Sänkte R på pull-up för läsgafflarna dvs till ingången på schmitten. DÅ kunde jag ha jord inkopplad tillsammans med stegisarna som det såg ut vid mätningarna, men testade jag att backa mot givarna så fladdrade slavsidan iaf, vilket X inte gjorde.. :?:

X verkar ha en hysteres på ca 0,035 mm mellan av/på vilket är ok även om jag skulle vilja ha mer men slavsidan saknar helt hysteres som det verkar. Störningar? Trasig schmitt? Murphy? Vad vet jag, duktigt leds nu iaf, testade mycket mycket mer senarior än ovan men inget hjälpte. Mekaniska brytar verkar mer å mer attraktivt.

Nu åker jag hem, lär inte se åt f-nskapet förrän tidigast nästa helg känns det som.

Over and out /L
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hmmm... :humm: låter som att det ska vara störningar men det är svårt att se eftersom jag inte har något schema på hur du kopplat eller några bilder på kabeldragninar (i detalj) och eventuella kopplingspunkter. Hur är det med dina motorkablar, är dom partvinnade innanför det gråa höljet? Eftersom du använder Gecko 540 är det ju rätt "rakt på" med kopplingen, så det enda jag kan tänka mig är att dina kablar från sensorerna fångar upp störningar från motorkablarna (eller blir det störningar oavsett om du kör eller inte?). Har du provat att dra tillfälliga kablar från sensorerna till "Schmitt-kortet" och då lagt dom långt från motorkablarna?

Jag blev så nyfiken på precisionen för induktiva givare att jag kopplade upp några av dom jag funderar på att använda till fräsen (Omron E2E-X2D1-N). Små rackare och helt vattentäta, dessutom med inbyggd indikator (mycket smidigt :D ) Tog en liten filmsnutt som visar funktionen (och ett försök till att visa precision/repeterbarhet också).

Bild

Edit: Nu har jag lagt till film på testerna (det blev "Any Video Converter" som fick göra jobbet eftersom det funkar och är gratis :tumupp: )

Film som visar indikeringen för den induktiva givaren. Jag har kopplat den till ett relä för att ha någon förbrukare till den, men det bör gå med ett enkelt motstånd om den ska kopplas till G540 eller annan logikingång... (kanske gör en test på detta också för att vara säker :mrgreen: )

Och så ett litet försök att visa repeterbarheten. Hade jag varit petig så hade jag ju satt upp den i en miljö med mätklocka, men jag har inte fräsen igåmg än och jag har inget annat med linjär rörelse som hade kunnat visa detta mot mätklockan... :vissla:
Senast redigerad av PeterH 11 oktober 2010, 08:28:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jo störningarna dyker upp så snart jag slår av nödstoppen med mach3 igång, dvs motorerna får stret men rör sig ej. Kortet med schmitten sitter i knutpunkten där e-kedjan för X-axeln fäster i gantryt. "Granne" med de motorkablar som är strömsatta (Z är ej inkopplad just nu) så ska det bara gå signaler direkt till G540, dvs sänkt till grund eller ~12v från G540 interna pull-up, men nu har jag allt mellan 0-12v och följer vridpotten. Mäter jag utgången från schmitten så följer även den potten. Ingången till schmitten är rocksolid både med pot och optiska givaren, stabil ner till ngn mV så bör inte vara störningar på ingången till schmitten.

Har inte testat att dra nya kablar annat än grund men det hjälpte inte, bara originalgrund inkopplad och driven via batteri med originlajord urkopplad "i skåpet" funkade inte heller.

Motorkablaget är inte partvinnade men hela kabeln är "tvinnad" (4 ledare per motorkabel) och skärmade med skärm ansluten till jord i båda ändarna, signalkablaget är skärmade med anslutning till jord bara i "skåpet".

Får se vad en ny 7414 ger, funkar det inte då så blir det fasen mekaniska brytare (f-n hade velat slippa dem). Iom den, vad jag förstår, smutsiga VFDn jag tänkt använda kan jag nog undvika några extra gråa hår genom att anv mekaniska givare då VFDn lär sprida en del störningar runt omkring sig :)

Har googlat runt lite, det här med mekaniska givar är en jungel som sagt. Hittade ett kit med 4 st Honeywell 914CE18-Q1 för 30USD/st, dem kostar dryga 1600SEK/st på farnell så bra pris men vet inget om givarna annat än att jag har förstått att Honeywell kan bygga brytare iaf. Ngn som vet ngt om dem?

Bild

Dem har en OT på max 3 mm så det vill till att gantryt stannar när den slår i givaren, inget problem för homing vid 20% speed men vid max hastighet så... Kan iof lägga till ytterligare en givare för limit som triggar innan hominggivaren.

Nåväl, innan nästa helg lär jag hunnit ändra mig flera ggr ang detta så lika att inte beställa några mer givare innan jag fått de nya 7414 så jag får testa lite mer med dem först.

EDIT: La till om kablaget.

//L
H.O

Inlägg av H.O »

> Kan iof lägga till ytterligare en givare för limit som triggar innan hominggivaren.

Nää....det funkar nog inte så bra ;-) Då kommer du ju aldrig att nå fram till home-switchen....

Brytarna ska ju inte monteras så att dom får tjänsgöra som mekaniskt stopp. Dom monteras med fördel vinkelrätt mot det som "rör på sig" och påverkas med nock eller liknande.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Om jag inte missminner mig så ignorerar mach3 limit när den kör homing, men kan ha fel där. Vet iaf att det går att anv samma brytare för home som limit.

Nä vet ju det, men vill inte köra med nock, inbillar mig att man får en sämre reproducerbarhet iom att man får en "utväxling" mellan gantryts rörelse och givarens, beror iof på lutningen på nocken, 45 gr så är det ju 1:1 men det är nog lite för tvär lutning för rullen. Beroende på va man har för rulle å givare så klart. Som sagt, en jungel! :humm:

//L
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Varför köra så dyra brytare? Dom flesta mikrobrytare med arm klarar en del skit, vet du att du kommer köra supermycket med vätskekylning och kladd? Du kan ju hitta mikrobrytare med rulle och IP-klassning för nån hundring på Elfa som säkert gör jobbet. Har du uteslutet induktiva givare helt, dom är ju helt kapslade och har troligtvis (har inte djupdykt i specarna) lika bra precision som mikrobrytare och läsgafflar.

Har ju funnits till salu här i forumet ett antal gånger till riktigt bra priser, lägg en köpes i forumet så får du säkert svar.

Edit: brytaren med rulle monterar du "liggande" under slädar så att det funkar även om axlarna går lite för långt (finns många monteringsexempel i forumet) Det är alltså inte bra att montera brytaren så att slädarna "stoppar" mot brytaren.
Senast redigerad av PeterH 10 oktober 2010, 21:12:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

är egentligen inte så petig med homing annat än för gantryt iom att dessa givare (X och slav) tar hand om skevheten vid homing, där vill jag har bra precision, så bra jag kan utan att betala en förmögenhet iaf.

Givarna du tipsa om verkar ju ok, finns på ebay dem med för ungefär samma som de mekaniska, USD kostar ju noll å inget numera så bra priser på ebay nu :) Fick du ut filmen PeterH? Skulle vara intressant att se. Eller om du har en uppskattning på reproducerbarhet? Är dem NO eller NC förresten (läser datablad nu).
H.O

Inlägg av H.O »

Om du kör med brytarna (home och limit) till samma ingång så struntar Mach3 i limit när den kör home (men då kommer ju den första brytaren att agera home och du kommer inte att nå "den bortersta" i alla fall. Jag är inte säker på hur det funkar om man har dom kopplade till olika ingångar.

Sen fick jag för mig att du skulle "döda" maskinen med gränslägena och bara "informera" Mach3 om att så har skett - i det fallet funkar det ju inte att home "bakom" limit. Men det är tydligen inte så du tänkt 8)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu är jag kanske ute och cyklar, men skall skärmen på stegmotorkablarna verkligen vara ansluten till jord i båda ändar? Har för mig att jag läst många gånger att den bara skall vara ansluten i ena änden. Hoppas du löser dina problem med nuvarande givare, känns som att du bör kunna få till det med lite pill.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nu är inlägg [10-okt-2010 19:14:01 ] uppdaterat med en liten film... (eller två för att vara petig :mrgreen: )
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ang brytare osv så kanske det trots allt är lika bra att köra med gemensam home/limit och säkerställa att dem klarar lite mer Over Travel/OT. För säkerhets skull lixom. Nu bryter ju Mach3 pulståget direkt när man slår i limit så gantryt bör inte gå många steg bakom denna position men man vet ju inte.

Ang skärm så har jag läst att motorkablage o.dyl som "sänder ut" störningar skall ha skärm jordad i båda ändarna för att skärmen inte skall fungera som "antenn" och signalkablar som är potentiell mottagare av störningarna skall jordas i ena ändan enbart. Men det kan ju iof vara fel, finns så mycket på nätet som låter som sanningar men som vara helt knas iaf :) Lite av charmen med nätet, man tvingas tänka själv oxå :D
Enkelt att ta bort jordningen i ändan på motorkablaget så skulle kunna testa det å se om det blir bättre.

Ang givarna PeterH visade. Grymt, lite coolt med indikeringen. När aktiveras utgången, vid rött eller grönt? Verkar ha en hygglig hysteres inb oxå :tumupp:
Clipboard01.jpg
Enligt datablad är dem "Shielded" vilket verkar vara att den inte skall påverkas av omgivande material och "ser" bara rakt fram? Är det en riktig tolkning? Skulle vara nice. Rent intuitivt så känns det som om att en sån här typ av givare har en brantare (och där med bättre reproducerbarhet) rakt frammifrån, går man in från sidan har man en större yta (D ~ 8 mm?) som skall täckas mer eller mindre för att aktivera givaren. Plus att om man går in från sidan är det kritiskt att avståndet mellan givaren och "spateln" är konstant över tid annars lär brytpunkten flytta på sig. Rakt framifrån är det inte lika viktigt känns det som, speciellt om man har en onödigt stor yta den triggar mot (D >> 8 mm). Men kör man rakt framifrån å denna lilla sötnos triggar på 2 mm så har man inte mycket OT att spela på.

Modellen som är NC borde ju gå att anv direkt mot G540??
G540 har, vad jag förstår, på sina ingångar för givare en pull-up på ca 1,5kohm i serie med en diod (därav ~11,4 v om man mäter på dem och ~7,1 mA mot jord), detta pull-up motstånd borde ju kunna agera LOAD under förutsättning att den inre resistansen i givaren inte är så hög att den inte sänker 7 mA hela vägen. Iom att givaren behöver ngn form av drivspänning gissar jag och den bara har 2 snablar in så kanske det inte går att sänka G540n för då har vi ju ingen spänning mellan pinnarna på givaren?!? Enligt datablad kan den "driva" loads på 3 to 100 mA, 7 mA ligger ju väl inne i det spannet.
Nu verkar dem ju iof vilja ha min 12v och G540 ger bara ~11,4v, men det kanske räcker :) Eller så kör man ngn logik mellan givaren och G540n så är det problemet löst.
Många funderingar nu :) Hittade 4 st av NC-modellen på ebay så funderar på att slå till! Som Ni ser är jag lättpåverkad åt olika håll, suger upp tips som en svamp och agerar nog ibland liiite förilat men sån är jag :)

Tack för all respons, va gjorde man utan forat :)

Mvh Love
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar