gammal ytmonteringsmaskin? eller billig ny?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tagge
Kontakt:

gammal ytmonteringsmaskin? eller billig ny?

Inlägg av tagge »

Någon som kör/kört Zevatech PM-570? tips och funderingar emottages tacksamt.. då jag funderar på att möjligen köpa in en sån. Alternativt en äldre Mydata TP9'a. Har hittat några på beg marknaden.
Har också tittat på några nya från USA typ Madell tech och smtmax, "bordsmodeller", men har inte hittat några vettiga referenser på dom. Bara dåliga filmer på youtube, verkar vara deras demo och pr marknad. Någon som vet om dessa är något att ha? eller är det bara trassel.. är ju billiga och billiga feeders till dom.
Glad för alla tips.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: gammal ytmonteringsmaskin? eller billig ny?

Inlägg av Swech »

Vad har du tänkt att köra i maskinen då? alltså hurpass smått och hur fort?
Mydata är en trevlig maskin

Swech
tagge
Kontakt:

Inlägg av tagge »

0603 räcker i dagsläget och det är bara det som gamla Mydator och Jukis mfl klarar av.. De nya USA bordsmaskinerna påstår sig dock klara av 0402 och tom 0201.. jag undrar jag.. Uppåt till en 40x40mm klarar väl alla av.
2000-4000 komponenter/timme duger gott. PCB max ca 300x400mm.
Skulle vara kul att veta om någon kört dessa USA maskiner, funkar de ok så skulle de ju vara perfekta för vårt ändamål. ex denna http://www.smtmax.com/detail.php?id=39
Och priset "bara" ca 100k kr, känns också överkomligt.
Eller är det någon här på forumet som har eller vet om en beg hyfsad maskin för mindre produktion/prototyptillverkning?
Eller bara kan rekomendera någon? Mydata har jag erfarenhet av och inget emot, är väl i så fall bara att dom är så rackarns långa..:)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Kollar man på youtube filmerna på deras sida och räknar hur fort den monterar
så inte f*n blir det 2000 i timmen.... man får vara glad om den kommer upp i 1000
minst 3 sek / komponent, ex verktygsbyte

det är ju inte direkt ett hydra huvud :D

Swech
tagge
Kontakt:

Inlägg av tagge »

Nej, snabbare har man ju sett.. men om de verkligen funkar så kunde de vara intressanta i allafall. Har frågat efter kundreferenser i Scandinavien men inte fått några, smtmax hade USA referenser men det känns lite osäkert..
Man vill ju inte bara kasta bort 100 papp på något som visar sig vara typ kinesisk leksak.. :roll:
Skriv svar