Avkalkare för vatten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Avkalkare för vatten

Inlägg av AntiZ »

Hej!

Såg nu att även Clas Ohlson har börjat sälja en elektrisk avkalkare som säger sig kunna förhindra att det bildas kalkavlagringar.
Har sett en liknande i Nima-katalogen (Aqua2000).

Hursom, i en gammal tråd om Blommor som tar skada av kalkfläckar så lägger Grym in ett inlägg om denna manick. Men inget mer sägs som det.

Det finns avkalkare som består av en stor behållare med salt (tror jag) som vattnet passerar för att bli "mjukare" (samma princip som i en diskmaskin kanske).

Tillbaks till frågan:

Är det någon som vet ungefär hur en sådan här fungerar, både elektriskt och fysiskt? Finns det någon sanning i det hela.

Om man tittar i manualen för den dyrare i Nima-katalogen står nått om 14 kHz, elektrostatiska magnetfält bland annat.

Nimas har två slangklämmor som man sätter på röret med 20 cm avstånd (eller i de krokarna) med ett isolerande skikt om man har koppar rör. Till dessa slangklämmor kopplas ett par sladdar.

I Classes fall ser det helt enkelt ut som man virar sladden ett antal varv runt röret.

http://www.nimaab.se/se/art/kalklosare-aqua-2000.php
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =152213228

Hur komplicerat kan detta vara?
janno

Re: Avkalkare för vatten

Inlägg av janno »

Vi har en Aqua2000 på våran inkommande vattenledning i vårt nybyggda hus. Det är mera för att se om det kan göra någon skillnad. I vårat tidigare hem, som troligtvis (kan ju inte säga till 100% hur VA-nätet är kopplat) hade vatten från samma kommunala vattenledningsnät hade vi kontinuerligt kalkfläckar så fort vatten dunstade bort från en yta.
Nu har vi bara varit bosatta i nya huset i 3 månader, men känslan är att det gör kanske någon skillnad. Fläckarna blir inte lika påtagliga. Detta kan ju bero på att ledningarna hit är nya (till hela området) och inne i stan där vi bodde tidigare kanske 50-100 år vet inte vilken renoveringstakt som ett VA-verk har på sitt nät och fulla med skit.

Hur det skulle fungera har jag ingen aning om, men någon har sagt att den via ett elektrostatiskt fält slår sönder kalkjonerna. För mig låter det som rent mumbo-jumbo. Känns som för att göra något sådant behövs en partikelaccelerator, typ CERN.

/Janno
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har också satt in en Aqua2000 när jag rustade kåken, den har suttit ett år nu och jag märker skillnad på duschblandaren tycker jag... Den är visserligen ny men kalket bör väl fästa lika bra på ny som gammalt krom? Vi har kopplat så att samma inkommande vatten går vidare till grannens kåk (gammal jordbruksfastighet så släkten bor där), dom märker av det på så sätt att dom slipper putsa "kåsan" vid diskbänken (en vattenskopa i rostfritt som dom har som vattenmått till kaffekannan) Tidigare har dom fått putsa denna ren från kalkrester men det har försvunnit nästan helt (det roliga är att jag inte sagt till dom att jag installerat avkalkaren förrän efter några månader och dom hade då redan märkt skillnad när jag frågade dom).
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Fick mej förklarat att kalken tydligen laddas fysikt likt en possitiv eller negativ partikel.
Frågan är ju i vilken form kalk förekommer i vattnet. Själv tillsätter jag massor av kalk i form av mineralet marmor, för att hålla pH rätt och även jag har funderat på att skaffa "dylika" ting.

Marmor kalcit, kalciumkarbonat (marmor och kalksten), CaCO3. enl Luth har Kalciumkarbonatpartiklarna en negativ laddning i vatten. Troligen laddar man den då possitivt, då kommer den dra sej mot andra neg ladd partiklar som finns i vattnet .....kan inte få fram artikeln, så jag låter resten vara osagt!

Jämför med ett duschdrapperi som "sugs" mot vattenstrålarna när du duschar.
Vattnet har en possitiv laddning och vid passagen av draperiet drar till sej det negativa plastdraperiet. Allt enl forskare på SP.

dylika, för den som åkte buss på -60 talet. Skylt i taket vid chaufören.
Förtäring av glass,dricka eller dylika ting förbjudet! :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det fungerar, det finns en läsvärd artikel/projekt i ett gammalt nummer av EPE (aug-93) där man kan bygga en för ganska lite pengar.
Det finns ytterligare info i en artikel med projekt som är mer avancerad i en lite yngre EPE (oct-97) med PIC styrning.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Putsa inte grytorna mm från kalk... Det finns något som heter citronsyra som man köper där kryddor o annat står i affären. det är som pulver eller små kulor. Tag lite o häll på lite vatten o ha det i grytan så löser det upp kalken. Mycket billigare än o köpa kalkborttagningsmedel. O frågan är om det inte e samma sak fast med 2 olika priser. Vi använder det både i grytor o i kaffekokaren.

I vår laser på jobbet så hade vi ett kylvattensystem som hade något som hette offerAnod Vet inte om det skulle dra till sig kalk, eller det var för att det inte skulle börja ärja på aluminiumet någon annan stans. Det var ett slutet system o fylldes med destillerat vatten så de kanske inte finns någon kalk i det?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Offeranoder används där galvaniska skillnader i material finns och har inget med kalkutfällning att göra.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Okey.... Det var blandat alu o rostfritt o de e ju ingen bra kombination ......
xxargs

Inlägg av xxargs »

janno skrev:
Hur det skulle fungera har jag ingen aning om, men någon har sagt att den via ett elektrostatiskt fält slår sönder kalkjonerna. För mig låter det som rent mumbo-jumbo. Känns som för att göra något sådant behövs en partikelaccelerator, typ CERN.

/Janno
kalciumjonerna är ju redan så sönderdelade det går i vattnet i form av enkla atomer som klibbar med vattnets H-joner och då och då sulfat/karbonatjoner i lösningen - skall man dela mer så är det mycket riktigt kärnteknik som gäller...

Om enheterna skulle fungera så skulle du ha pannsten i trakterna runt grejorna och kanske hydrofor som måste rensas med jämna mellanrum för att inte korka igen - har du aldrig rensat så så fungerar det inte...

Har sett hur det kan se ut i 400 liter varmvattenbererade i ladugådar med hårt vatten och var gång (ca 1 ggr per år) man byter den sönderbrända elementet (pga kalket/panstenen isolerar elementet) och det handlar då om närmast hinkvis med kalkgrus/pannsten som rasar ut när man tar ut den trasiga elementet och även kratsa ut en halv gång till i kalkmängd innan man sätter in den nya elementet igen...

skall det inte bli några fläckar kvar på glaset så måste kalket fällts ut innan någon annanstans - och då blir det stopp förr eller senare någonstans om det inte rensas regelbundet...

med jonbytare så byter man kalciumjonerna mot natriumjoner (byter kalk mot salt - dvs. istället för svårlöslig kaciumsulfat och karbonat så blir det lättlöslig natriumsulfat och karbonat) med en jonbytarmassa och därefter regenererar man med närmast saltlake igen och uppfångade kalciumet går iväg som lättlöst kalciumklorid. - även med avhärdad vatten så blir det fortfarande fläckar på glaset eftersom mineralerna inte försvinner ur vattnet - bara utbytta till en del med skillnad att natriumsalter inte syns lika mycket och är lätta att få bort igen vid nästa blötläggning - dvs. det anrikas inte och bli kvar på glasytorna som det gör med kalciumsalterna .

jag ser ingen väg där lite elektrostatiska svängningar skulle göra samma sak med vattnet utan det är nog ren humbug.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Vill minnas att aqua2000 dessutom kunde monteras på koppar och järnrör om man hade isolation mellan elektroderna och röret. :D

Edit:
Kom på att jag tagit hem en "AQUA super" från jobbet en gång, för att undersöka vad den gör förutom att lysa med en grön diod.
Trodde det var en 2000 men de ska enligt tillverkarna göra samma sak.

Kan nu lysa upp er om att utspänningen från denna är 28,4Vtt fyrkantvåg med 50% duty och 7,9kHz i frekvens.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

När jag köpte min passade jag på att mäta lite...

Frekvensen mättes upp till 8,591kHz (något ostabil men runt 8,5kHz, inga variationer eller "bit mönster")
Bild

Spänningen låg på runt 30V (topp-topp, relaterat jord (0V) svängde den +/- 15V)
Bild

Den verkar kunna klara fukten bra eftersom den var helt ingjuten (bra eftersom min är monterad i jordkällaren :D )
Bild

Detaljstudie av gjutningen, kan vara en spänningsregulator men den sitter lite långt från matningen längst till höger i bild :humm:
Bild

LED stapeln som går från 0-10 (stapeln går till fullt och släcks sedan om och om igen) har absolut ingen funktion förutom att se avancerad ut (hade helt klart räckt med en diod bara :lol: )
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns en apparat som fungerar så att den lägger ett magnetfält på ett ställe i vattenröret (till-ledning). I detta magnetfält fastnar järnpartiklar. kalkpartiklarna är som vassa nålar och kan lätt fasta och kila in sig här och var, men när de träffar järnpartiklarna börjar de tumla runt och slås mer runda och de glider igenom rör och apparater utan att proppa igen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

xxargs skrev:
janno skrev:

/Janno
kalciumjonerna är ju redan så sönderdelade det går i vattnet i form av enkla atomer som klibbar med vattnets H-joner och då och då sulfat/karbonatjoner i lösningen - skall man dela mer så är det mycket riktigt kärnteknik som gäller...

Om enheterna skulle fungera så skulle du ha pannsten i trakterna runt grejorna och kanske hydrofor som måste rensas med jämna mellanrum för att inte korka igen - har du aldrig rensat så så fungerar det inte...

Har sett hur det kan se ut i 400 liter varmvattenbererade i ladugådar med hårt vatten och var gång (ca 1 ggr per år) man byter den sönderbrända elementet (pga kalket/panstenen isolerar elementet) och det handlar då om närmast hinkvis med kalkgrus/pannsten som rasar ut när man tar ut den trasiga elementet och även kratsa ut en halv gång till i kalkmängd innan man sätter in den nya elementet igen...

skall det inte bli några fläckar kvar på glaset så måste kalket fällts ut innan någon annanstans - och då blir det stopp förr eller senare någonstans om det inte rensas regelbundet...

med jonbytare så byter man kalciumjonerna mot natriumjoner (byter kalk mot salt - dvs. istället för svårlöslig kaciumsulfat och karbonat så blir det lättlöslig natriumsulfat och karbonat) med en jonbytarmassa och därefter regenererar man med närmast saltlake igen och uppfångade kalciumet går iväg som lättlöst kalciumklorid. - även med avhärdad vatten så blir det fortfarande fläckar på glaset eftersom mineralerna inte försvinner ur vattnet - bara utbytta till en del med skillnad att natriumsalter inte syns lika mycket och är lätta att få bort igen vid nästa blötläggning - dvs. det anrikas inte och bli kvar på glasytorna som det gör med kalciumsalterna .

jag ser ingen väg där lite elektrostatiska svängningar skulle göra samma sak med vattnet utan det är nog ren humbug.
Jag kan inte bemöta din utveckling av den teorin du ev. slog sönder här men om du har rätt så långt så betyder bara att det är något helt annat som händer….. för det fungerar!
Kan man anta att vattnets kemiska sammansättning ser olika ut i olika delar av landet, här i söder har vi på många ställen fruktansvärt mycket ”kalk” i vattnet.
Jag har sett det fungera på flera ställen men jag har som sagt ingen kemisk, magnetisk eller annan teori/förklaring eller utläggning som förklarar hur det går till.
danwi

Inlägg av danwi »

Jag kan också vittna om att det funkar. Vi hade ett mindre hyreshus på ett ställe med rejält hårt vatten som frätte sönder kopparrören på varmvattencirkulationen med jämna mellanrum... Inte så kul att städa efter översvämning i källaren två-tre gånger per år... Nåväl, vi installerade en elfälts-baserad avkalkare (dock inte en Aqua 2000, kommer inte ihåg exakt vilken modell det var) och problemet minskade avsevärt efter det. Vi bodde inte själva i huset så jag kan inte uttala mig om det blev någon skillnad på kalkavlagringar i badrum och kök.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

PeterH:
Så det enda den gör är att skicka ut en växelspänning (någon ström blir det väl knappast för de två "elektroderna" sitter väl isolerade från varandra på 20 cm avstånd) på ca 30 volt. Eller?

Har de två slangklämmorna någon elektrisk kontakt? (Som Clas Ohlsons modell med en virad kabel). Om isf, vilken resistans?

Gillar lysdioderna :tumupp:

Hur svårt kan det vara att slänga ihop en sådan här egentligen :shock:

Kod: Markera allt

---~220----||--- + 15 v ------
           ||                 
           ||- GND -|          En 555 och en 741    ------ 741 out till Vattenrör
           ||       |          8,5 kHz     matas 15 Volt
-----------||--- - 15 V ------
                    |
                    |------------------------------------------Gnd till Vattenrör
                   ---
                    -

Edit: Sen är det bara sluta skrapa duschglasväggarna. :D
Skriv svar