Koppla steglös hastighetskontroll på hushållsapparat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sjuksköterska

Koppla steglös hastighetskontroll på hushållsapparat

Inlägg av sjuksköterska »

Har en Kenwood Major Professional köksassistent. Skillnaden mot en vanlig Major är att den har en Röd nödstoppsknapp och en grön PÅ-knapp på framsidan. På vanliga Major stängs den endast via hastighetsreglaget.
När assistenten börjades gå lite trögt stängde den av sig automatiskt och jag fick hela tiden trycka på på knappen igen.
Min bror sa att jag kunde koppla bort PÅ /AV enheten eftersom han trodde att det var några brytare där som avmattats.
Har nu gjort det men hur ska jag koppla TVÅ el kablar (BRUN och BLÅ, finns ingen jordkabel) till den steglösa varvtagsregleraren som har TRE kablar på inkommande (BLÅ, BRUN, SVART) Från reglaget går två kablar BLÅ och GUL till motorn, (paralellt går även två vita tunna kablar)
Ligger kretskortet i PÅ /AV enheten i Professional. Är det ett särskilt Kretskort i den vanliga Major assistenten.
Kan inte hitta något kopplingsschema på deras hemsida.
Är det någon av er som förstår detta? Bifogar bild på PÅ/AV enheten samt den steglösa hastighetsregleraren där man ser de två stiften med EL till motorn samt de tre stiften med inkommande el.
Kenwood.jpg
OnOff.jpg
hast.reglage.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Koppla steglös hastighetskontroll på hushållsapparat

Inlägg av Icecap »

Det är med stor sannolikhet ingen brytare som har "avmattats"!!!! I bästa fall är det motorskydd som kopplar ut för att motorn drar för mycket ström och att kortsluta betyder då kraftigt ökad risk för brand och skulle det brinna och den är kortsluten får ni inget på försäkringen!

Se heller till att MOTORN har bra kol, är välsmord och fungerar bra och låt elektroniken vara som den var!

Din brors råd säger mig definitivt att han saknar "nödvändig kännedom" så jag skulle akta mig mycket från hans råd!
Skriv svar