Leksaksvapen

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Emilw

Leksaksvapen

Inlägg av Emilw »

Jag har funderat på att försöka konstruera en egen variant av "lasergamevapen". Enkelt förklarat vill jag ha en IR-sändare och en IR-mottagare. De behöver inte kunna överföra data, men de ska helst klara långa avstånd (100 meter?) och dessutom inte störas av dagsljus. Jag vill också att strålningsvinkeln ska vara så liten som möjligt. Jag antar att man skulle kunna göra någon sorts konstruktion med linser (var köper man linser? har kollat Kjell/Elfa utan framgång). Om man köper en IR-diod (tex Elfa 75-208-10), är det någon som kan uppskatta på hur långt avstånd man skulle kunna detektera den i vanligt dagsljus? Ska man använda en IR-fotodiod, IR-fototransistor eller en "IR-mottagare" för bästa detekteringsförmåga?

Sen undrar jag också om någon har någon bättre idé om hur man kan göra? Kan man använda någon sorts ofarlig laser och försöka detektera den? Det finns ju en överhängande risk att man träffar varandra i ögonen eftersom man uppenbarligen ska sikta på varandra.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Leksaksvapen

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

man modulerar lasern, ex med 38khz om man har en mottagare som är gjord för den saken

krasst sett så, börja leta efter lite lämpliga mottagare, , vanliga för frjärrkontroller funkar, ska vara med ir filter = mörka höjen
kolla efter starka lysdioder med samma våglängd som mottagaren har, ger bättre mottagning än lysdiod och mottagare på lite olika våglängder

kolla efter linser på ebay
finns billiga linser för webbkamror som funkar

laser finns med, men två fallgropar, dom ska moduleras, och ska vara i rätt våglängd
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Har du kollat runt lite på existerande Laser Tag-projekt? Jag är inte insatt själv, men hittade några bra länkar som kan ge uppslag, i mina bokmärken :)

MilesTag - DIY Laser Tag System
Arduino Laser Tag - Duino Tag
Nerre

Inlägg av Nerre »

Japp, "laser tag" är det man ska googla på. Det finns sidor som pratar om optik och grejer också.

(Ett smart tips för att justera optiken är att använda en videokamera (ex. mobiltelefon eller webkamera) för att se den infraröda ljusbilden på en yta. IR bryter ju inte riktigt likadant som synligt ljus så man kan inte justera optiken med en vanlig lysdiod och sen byta till IR.)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Emilw

Inlägg av Emilw »

Tack för alla tips! IR-lysdiod med lins får det bli.

Vilken typ av detektor ska man använda? Vad är skillnaden mellan olika?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag har gjort ett liknande system där jag använt TSAL6100 som IR diod och TSOP4840.
Går att få ganska bra räckvidd faktiskt. :)
Skriv svar