isolerad gate driver med DC/DC

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

isolerad gate driver med DC/DC

Inlägg av jesse »

Tänkte höra om nån här känner till någon lämplig krets som kan förmedla en gatesignal till MOSFET (inte PWM - bara on/off) som går att få tag på. Gärna två separata kanaler. Den ska kunna generera gatespänningen själv, dvs ca 12 volt. Någon ström är det ju inte frågan om (max 0.1 mA).

Liknande denna fast som går att köpa. ADUM5230
blueint
Kontakt:

Re: isolerad gate driver med DC/DC

Inlägg av blueint »

"iCoupler® .. microtransformer" är nyckeln. En del varianter änvänder Giant magnetoresistance (GMR) för att koppla signaler med galvanisk isolation.

Skulle gå att klona. Annars borde kretsen gå att sampla?

Du kan ju kika om det finns fler iCoupler® kretsar kanske?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns en optokopplare just till detta! Den fungerar som några små solceller som belysas av en LED.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Icecap, dom går att beställa hos ELFA eller Farnell? :vissla:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har sett dom hos ELFA för ett tag sedan men har inte letat efter dom på länge.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det finns en optokopplare just till detta! Den fungerar som några små solceller som belysas av en LED.
Då gäller det att styrströmmen är tillräcklig, annars blir det stekt MOSFET om gatespäningen skulle råka hamna på 3-4 volt...
"iCoupler® .. microtransformer" är nyckeln.
Jag känner till dem, har t.o.m ett par sådana kretsar hemma (som SPI-interface), men dessa ger bara 5 volt. Tänkte om det fanns motsvarande fast med 10-12 volt. Analog Devices har ju uppenbarligen ett par sådana (ADUM5230 och ADUM6132, som har inbyggd DC/DC som ger 12-18 volt ut men de går ju inte att köpa nånstans, så jag sökte alternativ. Kanske hos andra tillverkare?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Trevliga kretsar :tumupp:
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Om du inte är rädd för långsamma switchningar eller förseningar skulle du ju kunna använda en vanlig isolerad DC/DC utan kommunikationskanal. Med lite tur hittar du en sådan med rätt spänningar och en enable på ingången. Det borde vara en billigare lösning.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

japp, det är alternativet. Men det blir i så fall en DC/DC plus två optokopplare eftersom jag ska ha två kanaler och inte riktigt vågar lita på att den laddar ur sig tillräckligt snabbt när man stänger av DC/DC:n. Skule i så fall vara en sån där mini-DC/DC som bara ger max 1 mA eller så.

Just nu är min lösning att switcha på minussidan (olämpligt men det går) och ta gatespänningen från DC-högspänningen, ca 80-180 volt med hjälp av en zenerdiod och ett motstånd.
bearing

Inlägg av bearing »

Kanske går att använda en enkel "flyback converter".

Alltså att använda en spole med två lindningar för att föra över energi. Primärlindningen kopplas till en transistor som switchas, sekundären i serie med en diod till gaten, och ett (relativt) litet motstånd till jord.

EDIT: Kanske behövs något som laddar ur basen aktivt. Såhär blev simuleringen:
Grönt är spänningen över gaten, blått är strömmen genom transistorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har funderat på liknande koppingar, men i detta fallet vill jag ha det mycket utrymmessnålt - helst allt i en krets. Jag hade i så fall gjort en CMOS.oscillator och matat spolen med två sinsemellan inverterade utgångar med en kondensator i serie för att stoppa DC-ström när oscillatorn stannar. Men det skulle även kräva en spänningsvakt på gaten som stänger av vid t.ex. U < 10 V
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

jesse skrev:ADUM6132, som har inbyggd DC/DC som ger 12-18 volt ut men de går ju inte att köpa nånstans, så jag sökte alternativ. Kanske hos andra tillverkare?
ADUM6132ARWZ 141st på lager hos Digikey om det är rätt krets?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Aha, då har dom fått in dom nyss. Synd bara att det var den med bara en kanal.... (kräsen är man också!).. Men det går ju att komplettera med en vanlig optokopplare. Om det nu finns några kvar nästa gång jag ska beställa.
Skriv svar