Testar lite med PicKit2:s utvecklingskort och har lött på en HD44780-kompatibel LCD. Jag lyckas skriva vad jag vill på rad 1, men inget på rad två? Lite kod:
Det blir ett "s" till vänster på första raden, en "2" på femte positionen. Men ser inget M, och då har jag ändå provat en massa värden att skicka till LCD_SetLocation? Hmm?
Mmm får nog prova en loop. Databladet är svårhittat, beteckningen jag ser på LCD:n är "YJ-802A" och jag tror jag köpt den av dig en gång i tiden.
Jag hittar den omnämnd här; http://www.mikrocontroller.net/topic/119844, spåren leder till en LCD med beteckningen SD0802A. Den hittar jag några datablad för, men inget som avhandlar mjukvaran...
Varför inte ett sätt att ange konstanter? För att... ja för att jag inte tänkt på det?
Är den rätt initierad ? (datblad + kod saknas)
Det ser rätt ut annars
Lite långsökt (då du har liv i den) men har du provat att lägga in lite fördröjningar ?
p.s
Personligen tyckte jag det blev lite rörigt med iorlw och andlw i PulseEnable rutinen. Jag tycker defines på RS & E och bsf/bcf blir mer lätt att förstå och portera.
Men det är ju en smaksak.
Ex.
Har du tänkt på att det är 4 MSB som används när du initierar mot 4-bit.
(Det funkar ju om du kopplat D7-D4 på displayen till motsv. PORTC.3-PORTC.0 på MCU'n)
Min fina loop ger en rad med nollor på första raden, inget på den andra :/
Kollade lite annan kod och jo det verkar som att det fattas init-kommandon. Men det blir inte bättre när jag använder denna kod (tagen delvis från Wikin):
Har för mig att en av bitarna i initieringen väljer ifall displayen ska vara en- eller tvåradig, så ifall den biten är fel kommer så klart inte rad 2 fungera.
ToPNoTCH, jag är inte helt med på vad du menar, är det att det
är svårt (eller itne går) att ställa in 4-bit mode med bara 4-bitar anslutna ?
Det går självklart. Man jag kannske missförstog dig.
Det jag menade var att i min HD44780 manual so ska det vara en
"0" i kommendot där PHermansson har en "1". vet inte om det är avgöande,
det var därför jag skrev "testa med"...
Här är en initiering som jag använder med framgång på tre olika fabrikat av 2X16 diplayer.
Här är ju då PORTC7-4 ansultet till displayens D7-D4, så om TS skall tillämpa den (med den misstänkta kopplingen C3-C0 till diplayen D7-D4) så får denne tänka bort 4 MSB i varje kommando.