Hur ordnar jag nåt som ger impuls 1gång/minut?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jevlar

Hur ordnar jag nåt som ger impuls 1gång/minut?

Inlägg av jevlar »

Behöver fixa nån slags timerkrets som kan slå ett relä exakt 1 gång i minuten, kan man klara det med en lm555 utan att det börjar halka iväg i precison efter en tid?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hur ordnar jag nåt som ger impuls 1gång/minut?

Inlägg av Icecap »

Nej, en 555 kommer att halka iväg liksom alla andra timerkretsar.

Om det ska vara synkroniserat mot landets officiella tid måste du ha en klocka av något slag men är det bara varje minut ±ganska lite kan det göras med en kristalloscillator. Ska det vara trevligt precist kan en DS32KHZ kopplat till en mikroprocessor vara svaret, då har du ±1 minut/år.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Allt beror på hur exakt "exakt" är, får det inte driva mer än några S/år så är det gps(Som även skickar ut tid från atomur.) som gäller.
Och får det driva men ska vara 1minut +-några mS mellan varje så duger fint en µC med kristall.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Eller en lösning där tiden tas från nätspänningens frekvens. Fast det beror på vad som menas med "exakt 1 gång i minuten".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den Definitionen är ju lite luddig, "En gång per minut" kan ju innebära 1 sek mellan två tillslag och 1 min58 sek till nästa."

Dock tror jag TS menar 1 minut mellan tillslagen, dock är frågan vilken precision som önskas, och driften.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

555 går bra att ansluta en vanlig armbandsurskristall till och då blir det i princip
samma precision som ett armbandsur har. 555 kan driva ett relä utan större problem
eller går lätt att modifiera för ändamålet så 2st 555 plus någon CMOS-räknare och
du är i hamn.

Nu fick jag lust att lyssna på Traste Lindéns, Jolly Bob Går I Land... :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men en armbandsurskristall brukar väl vara på 32 kHz (32768 Hz)? Då behövs det ju i alla fall en frekvensdelare för att få ner det till en puls i minuten, och då kan man ju lika gärna utgå från en färdig kristallmodul som ger 1 Hz ut (så behöver man "bara" dela 60 istället för 1966080).
jevlar

Inlägg av jevlar »

Det en gammal elektromekanisk klocka som ska styras så är det som en billig klockradio i noggrannhet duger det.

Den har en spole som ska ha en kort 24V puls 1gång/minut för att hoppa fram ett steg.

Har förövrigt en rätt ny micro med klocka, den springer före ungefär 4 timmar/månad.....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ta 50 Hz från nätet, med lämplig spänning, säg 4V, halvvågslikrikta kör det genom ett par Schmitt-triggers, vidare in genom tre dekadräknare, sedan en räknare som delar med tre, Vips så har du en puls per minut med väldigt hög noggrannhet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då kollar du på icecap's inlägg

ecv att man skrotar microprocessorn, och annvänder några 4040 och 4017 kretsar för att dividera frekvensen

går att löda ihop på ett labbkort utan bekymmer
Norpan

Inlägg av Norpan »

Vill minnas att varannan puls ska vara polvänd på centralstyrda klockor, men det kanske finns olika versioner på det.
Skriv svar