Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor
Re: Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor
Pratade med en som sålde mjukisdjur i ett köpcenter. Hon använde en kompressor för att fylla djuren med fluff som var konstruerad med 2 st lufttankar underst och 3 parallellkopplade kylskåpskompressorer ovanpå. Jag frågade varför hon hade en sådan och hennes svar var att den är kompakt och framförallt tyst.
Tyvärr så tog jag inget foto på den så jag vet inte vem som tillverkar den eller hur den var kopplad med smörjning etc.
// Marcus
Tyvärr så tog jag inget foto på den så jag vet inte vem som tillverkar den eller hur den var kopplad med smörjning etc.
// Marcus
Ljudet som blir när en kompressor går är till största delen insugsljud som gör att dämpa ganska ordentligt via ett längre och grövre rör ev. i vinklar och invändigt klätt med ttyp luftfilterduk eller samma ty av material som man har när man syr täcke.
Med mycket stor sannolikhet så var det inga kylskåpskompressorer, däremot så liknar dom dessa rent visuellt.
Som tex Sil-Air 150-50, se: http://www.saacol.com/
Som tex Sil-Air 150-50, se: http://www.saacol.com/
lond skrev:Pratade med en som sålde mjukisdjur i ett köpcenter. Hon använde en kompressor för att fylla djuren med fluff som var konstruerad med 2 st lufttankar underst och 3 parallellkopplade kylskåpskompressorer ovanpå. Jag frågade varför hon hade en sådan och hennes svar var att den är kompakt och framförallt tyst.
// Marcus
Fungerar en modellflygsmotor som luftkompressor?, minns att det vart ett reportage om en uppfinning i form av en kompressor som vart liten men användes i många exemplar och varvtal på 20 000 rpm.
Kylskåpskompressorer fungerar bra även som vaccumpump för avlödning. En liten tank och ett filter typ bränslefilter funkar bra.
Det var ingen dum idé faktiskt. Fast nu har jag iofs redan en vakuumpump som går ner till 0.1mbar
kanske skulle köpa grejer för avlödning och koppla in.

Om det är julapumpen så räkna inte med längre än ca 0.5 mBar som max vakum. 2-stegs Pfeiffer-Balzern som jag har - efter rengöring och ett par nya O-ringar går numera under 0.001 mBar och helt plötsligt så börja 1e-4 mBar på märkplåten vara _nästan_ trovärdigt 
Men för just avlödningarbete så lär skillnaden på 0.5 mBar och 0.001 mBar var minimal

Men för just avlödningarbete så lär skillnaden på 0.5 mBar och 0.001 mBar var minimal

Nu saknas bara lite metalplattor och glasblåsning för den rätta produktionen? 
Vilken Julapump avses?
Hur stort tryck bör man ha som minimum för att lödsuga?

Vilken Julapump avses?
Har ingen erfarenhet, men jag tänker att det i praktiken borde gå obetydligt sämre med bara "halvt vaccum" (0,5 bar absolut).
tur att dessa inte pumpar så lågt i vakum (ligger ca 80 mBar som bäst på dom båda kompressorerna jag har) - i området 1 - 30 mBar så är spänningshållfastigheten på luft så dålig inne i kompressor att det kan - vid tändande transient - bli en gasurladdningsljusbåge mellan dess anslutningsstift på insidan - här utan drossel som i lysrör som begränsning...Andy skrev:Kylskåpskompressorer fungerar bra även som vaccumpump för avlödning. En liten tank och ett filter typ bränslefilter funkar bra.
---
man kan också titta på sinterfilter för avfukning av tryckluft som sista steg innan kompressorn - dom filtren tar väldigt stor andel av oljeröken från vakumpumparnas utblås - en oljeröksdimma som annars verka tränga igenom allt när det gäller pappers och bommullsfilter och bör filtrera bra mot hartsrök i samband med avlödning
blueint skrev:
Vilken Julapump avses?
jula vakumpump art: 739002 - samma typ av enstegspumpar säljs också av företag som säljer värmepumpgrejor och och ebay mm., det är samma 'stuk' på dessa, så det är nog samma kinesiska tillverkare här trots många 'varumärken'..
Dom Weller avlödningsstationer jag jobbat vid brukar ha en liten lamellpump och en manometer och nog fasen brukar det gå till 0.9 Bar undertryck ibland (dvs ca 0.1 bar absoluttryck) - skall man suga en lödning så är det onekligen viss skillnad på sugkraft på halvstel lödtenn om man suger med 0.5 Bar eller 0.9 Bar...
Läser man denna tråden får man lätt uppfattningen att det är omöjligt att använda en kylskåpskompressor för att ordna lite tryckluft i hobbyverkstan. Det är bra att diskutera eventuella problem, men att direkt dra slutsatsen att projektet är hopplöst tycker jag är onödigt. Trådskaparen hade specifika önskemål om tyst gång och låg strömförbrukning på bekostnad av tiden det tar att fylla en tank; då passar det helt enkelt inte med en garagekompressor från Biltema. Snarare än att lägga en liten förmögenhet på en färdig, tyst kompessoranläggning - varför inte prova själv först, till potentiellt ingen kostnad alls - kräver bara lite tid, och ger i gengäld en god erfarenhet.
Jag använde under drygt ett års tid en kylskåpskompressor (med oljan utbytt och en oljesticka för kontroll/påfyllning monterad) kopplad till en gammal heliumtub från teknikmagasinet, volymen var gissningsvis runt 10 L. Använde detta för pneumatisk öppning av en dörr, med hjälp av några magnetventiler o.dyl. Trycket var runt 4-6 bar och kompressorn gick i snitt ett "pass" om dagen, då tog det kanske 2-3 min att återfylla tanken. Ibland gick den mycket mer; 5-6 återfyllningar/dag. Behövde aldrig fylla på olja, även om nivån visst hade sjunkit en bit när jag tog den ur drift efter drygt ett år.
Visst var belastningen mindre än vad chilles kompressor kanske får utstå, men prova, för sjutton. Fungerar det inte, så fungerar det inte. Inte så fasligt mycket förlorat, om man inte bedömer risken för oljeexplosion av granatkaraktär som överhängande.
Min arbetsluftsanläggning i verkstan består av en 150L f.d. hydrofortank som fylls av en stabil 2cyl f.d. kylrumskompressor i gjutjärn, driven av en motor på 3kW. Den har stånkat på i flera år, går mycket tyst och kostade mig noll kronor samt några timmar i byggtid.
Jag använde under drygt ett års tid en kylskåpskompressor (med oljan utbytt och en oljesticka för kontroll/påfyllning monterad) kopplad till en gammal heliumtub från teknikmagasinet, volymen var gissningsvis runt 10 L. Använde detta för pneumatisk öppning av en dörr, med hjälp av några magnetventiler o.dyl. Trycket var runt 4-6 bar och kompressorn gick i snitt ett "pass" om dagen, då tog det kanske 2-3 min att återfylla tanken. Ibland gick den mycket mer; 5-6 återfyllningar/dag. Behövde aldrig fylla på olja, även om nivån visst hade sjunkit en bit när jag tog den ur drift efter drygt ett år.
Visst var belastningen mindre än vad chilles kompressor kanske får utstå, men prova, för sjutton. Fungerar det inte, så fungerar det inte. Inte så fasligt mycket förlorat, om man inte bedömer risken för oljeexplosion av granatkaraktär som överhängande.
Min arbetsluftsanläggning i verkstan består av en 150L f.d. hydrofortank som fylls av en stabil 2cyl f.d. kylrumskompressor i gjutjärn, driven av en motor på 3kW. Den har stånkat på i flera år, går mycket tyst och kostade mig noll kronor samt några timmar i byggtid.
http://www.jula.se/kompressorolja-for-k ... rer-123130
Men enligt xxargs resonemang skulle en "explosion" inte ställa till märkbar skada ändå, eftersom trycket inte blir så ruskigt högt och volymerna är små. Skulle någonting i kompressorn mot förmodan smälla av, är den ju dessutom väl bepansrad. Rätta mig om det verkligen finns en reell risk att kompressorn blir till en bomb, men det känns intuitivt inte som en stor risk.
Men enligt xxargs resonemang skulle en "explosion" inte ställa till märkbar skada ändå, eftersom trycket inte blir så ruskigt högt och volymerna är små. Skulle någonting i kompressorn mot förmodan smälla av, är den ju dessutom väl bepansrad. Rätta mig om det verkligen finns en reell risk att kompressorn blir till en bomb, men det känns intuitivt inte som en stor risk.