Kan denna ripple innebära problem?
- Klas-Kenny
Kan denna ripple innebära problem?
Jag jobbar på en seriell överföring via samma lina som strömförsörjer en PIC, och nu ser det vid VDD-pinnen på PIC'en ut såhär:
Där är scopet inställt på 1Volt/Div och 50µS/Div och mäter jag med multimeter är där 3,89V.
Kan detta då innebära problem genom att PIC'en startas om eller liknande?
Jag vet att det inte är mycket, och att det alltid är spänning nog för att PIC'en ska kunna drivas, men förändringarna kanske innebär problem?
(Det va svårare än jag trodde att ta kort på scopet)Där är scopet inställt på 1Volt/Div och 50µS/Div och mäter jag med multimeter är där 3,89V.
Kan detta då innebära problem genom att PIC'en startas om eller liknande?
Jag vet att det inte är mycket, och att det alltid är spänning nog för att PIC'en ska kunna drivas, men förändringarna kanske innebär problem?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Kan denna ripple innebära problem?
D1 är en 1N5395.
C1 är en 100nF keramisk kondensator.
C2 är en 220µF elyt.
IC1 är en PIC16F616.
Sen kom jag på nu att för tillfället har jag alla RC-utgångar kopplade till gula LED med 180 Ohm motstånd, och alla ger 1 ut, detta för att simulera lite "belastning" på PIC'en.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En pull-up resistor på reset är nog inte helt fel, det brukar vara en omstartskälla.
Edit: om du är rädd för rippel så skulle du kunna köra en LDO-regulator efter.
Sedan ett annat eventuellt problem, matspänningen kommer vara lägre än inspänningen på io pinnen.
Är det enkelriktat så kan det enkelt lösas med ett motstånd i serie som begränsar strömmen in i io-pinnen.
Edit: om du är rädd för rippel så skulle du kunna köra en LDO-regulator efter.
Sedan ett annat eventuellt problem, matspänningen kommer vara lägre än inspänningen på io pinnen.
Är det enkelriktat så kan det enkelt lösas med ett motstånd i serie som begränsar strömmen in i io-pinnen.
- Klas-Kenny
Så länge MCLR är avstängt i mjukvaran borde det inte vara någon risk?
Jag kan ju inte säga att jag är jätterädd, men ville gärna ha er expertis till att svara på om det är någon stor risk för problem med detta.
Vill helst komma undan extra komponenter då detta är tänkt att sitta i extremt begränsat utrymme.
Just det med spänningen, kanske ska ta till en spänningsdelare på io-pinnen, för att få den till ungefär samma spänning?
Jag kan ju inte säga att jag är jätterädd, men ville gärna ha er expertis till att svara på om det är någon stor risk för problem med detta.
Vill helst komma undan extra komponenter då detta är tänkt att sitta i extremt begränsat utrymme.
Just det med spänningen, kanske ska ta till en spänningsdelare på io-pinnen, för att få den till ungefär samma spänning?
En spole i serie till Vdd kanske kan lugna strömrusningen vid omslagen.
ev LDO
ev LDO
När du börja titta på den här typen av fantommatingar så titta på redan gjorda lösningar på tex 1-wire protokoll ( http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/148) och sedan testar du på adekvat kabellängd ggr 1.5 ggr den längsta sträckan du tänkte använda - det är då det intressanta börjar och kan du inte hantera den situationen så kommer du aldrig att lösa det..
(Om du använder någon DC-balanserad kodning som NRZ-kodning eller TMDS med 8b/10b encoding och utan beroende på absolutnivå på ingångarna så blir livet väldigt mycket lättare då du kan föra över informationen via trafo och högpasslänk och komma undan jordströmslingor och andra problem som man alltid stöter på förr eller senare)
det finns många konstruktioner som fungerar perfekt i laboratoriemiljö och kanske tom. säljer lösningen till kunder och som sedan blir totalt kris och konkurs när man får en bit kabel mellan grejorna - så se till och ha kabelrullarna mellan grejorna redan från början!!
(Om du använder någon DC-balanserad kodning som NRZ-kodning eller TMDS med 8b/10b encoding och utan beroende på absolutnivå på ingångarna så blir livet väldigt mycket lättare då du kan föra över informationen via trafo och högpasslänk och komma undan jordströmslingor och andra problem som man alltid stöter på förr eller senare)
det finns många konstruktioner som fungerar perfekt i laboratoriemiljö och kanske tom. säljer lösningen till kunder och som sedan blir totalt kris och konkurs när man får en bit kabel mellan grejorna - så se till och ha kabelrullarna mellan grejorna redan från början!!
- Klas-Kenny
Intressant länk, ska förkovra mig i den imorgon när jag inte är så trött! 
Tackar och tar emot för svaren, men jag tycker inte jag fått något klart svar på den riktiga frågan, Är det en stor risk att detta kommer att ställa till problem?
För om det är minimal risk, är det ju knappt lönt att göra några större arbeten kring att hitta lösningar.

Tackar och tar emot för svaren, men jag tycker inte jag fått något klart svar på den riktiga frågan, Är det en stor risk att detta kommer att ställa till problem?
För om det är minimal risk, är det ju knappt lönt att göra några större arbeten kring att hitta lösningar.
Ripplet du ser orsakas antagligen av elektrolytkondensatorns inre resistans.