Ordna glapp i Z-axel på fräsen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Ordna glapp i Z-axel på fräsen

Inlägg av hubben »

Att ordna glappet i X och Y på fräsen (WarCo) är ju rätt enkelt. Nya muttrar eller kulskruv så är saken biff. Men, jag sitter och klurar på hur tusan man ska lyckas ordna glappet i Z-led. Jag har köpt en Suhner spindel som jag tänkte montera på en platta som jag fäster i pinolen och som har ett extra linjärlager som styrning så att den inte glappar. Men nu har jag letat trådar på nätet och hittat en som gjort en helt ny Z-axel med 2 linjärlager och en kulskruv. Denna Z-axel drar sedan i pinolen så att man inte använder den mekanik som är inbyggd i fräsen. Går det att ordna på nåt enklare vis, eller är det så man gör?

Z-axeln består ju idag av en trapetsskruv som driver en axel, som i sin tur hakar i spår i "pinolen". Det glappar rätt mycket i trapetsskruven (som verkar skadad då den går tungt lite här och där) och det glappar än mer mellan axel och pinol...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ordna glapp i Z-axel på fräsen

Inlägg av tecno »

Bilder goa pastorn bilder, enklare att ge dig råd.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag vet inte riktigt vad det är jag ska lägga upp bilder på... Fräsen?
Killen som gjort om sin liknande fräs finns på http://www.mycncuk.com/forums/showthrea ... -log/page8 men där måste man registrera sig och bli "godkänd" som medlem för att få se bilder.

Men om man ska kunna använda en kulskruv på Z så måste man ju förbigå den inbyggda mekaniken eftersom att det är ett ordentligt glapp mellan alla delar, och just "kuggstången" på "pinolen" och axeln som driver den vettetusan hur man kan ordna. Hur fungerar det på en BF20L till exempel? Det är ju en liknande lösning på den?
(Jag har läst och läst trådar men inte hittat någon förklaring på hur man löser glappet på Z-axeln..)

Såhär ser min fräs ut:
Bild
Veven på Z-axeln driver axeln som sticker ut åt höger där det brukar sitta såna pinnar så att man kan dra direkt på den. Den axeln i sin tur driver pinolrörelsen. Jag har plockat bort fästet till skalvisarlådan och där kommer jag att fästa ett par mässingbussningar. Ett 15mm axelstål kommer att löpa genom dem och sitta fast i motorplattan som även är infäst längst ned i "pinolen" för att följa z-axelns rörelse. Suhnern kommer sitta monterad precis till vänster om axelstålet.

Tanken jag hade var att skita i den befintliga Z-axeln och helt enkelt bygga ett nytt L-format fäste för suhnern, två linjärlager där fästet till skallådan sitter nu, och bygga en ny Z-axel där. Men det känns rätt bortkastat om det finns något bättre sätt att göra... Det vore ju trevligt att kunna använda den befintliga spindeln till grövre jobb oxxo.

Nu har jag använt ordet pinol så många gånger, visst heter grejjen som fräschucken sitter i pinol, eller har jag missuppfattat det? ;-)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bilder på 'problemet' förslagsvis.

Du har en borrande pinol, du har glapp både axiellt och radiellt i pinolen antar jag. Om du inte kan bli av med detta 'glappet' är det ju bara att låsa pinolen.
Kan du inte höja och sänka spindelhuvudet på bakre pelaren? Förutsätter att den ej har rund pelare.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag kommer inte riktigt åt att fota problemet tyvärr, men jag ska göra ett försök ikväll.

Det är både axiellt och radiellt glapp i pinolen. Det finns en "justerskruv" man kan dra in i ett spår så att det axiella glappet blir obefintligt. Nackdelen är att hela pinolrörelsen blir lite trögare då. Det tillsammans med linjärlagret jag bygger borde begränsa motorplattans möjlighet att röra sig..

Det är rund pelare, så om man lossar låsningen mot pelaren kan hela huvudet vridas runt. Är det mot pelaren man brukar sätta drivningen på Z-axeln på liknande maskiner?
Glappet mot kuggstången på pelaren är för övrigt gigantiskt...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Rund pelare gör att du inte kan använda den på ett enkelt sätt.

Jag skulle göra ett fäste runt pinolen, låsa den, bygga ett nytt Z med linjärlager, endera trapets eller kulskruv. Vrida hela huvudet åt sidan så Suhnern kommer åt bordet på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Tanken med det jag bygger just nu är att använda pinolrörelsen för att styra Z, ett linjärlager så att motorplattan inte ska kunna vrida sig runt Z, och vrida spindelhuvudet så att suhnern kommer åt bra, men skillnaden i arbete med att göra en egen Z är ju inte gigantisk...

Vad är fördelen med att fästa i pinolen jämfört med att skruva fast i sidan på huvudet där jag tänkte sätta linjärlagret idag?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tja, lite enklare grovinställning av Z än att börja jucka med grovinställning vid pelaren.
Skriv svar