Squiz3r bygger nybörjar RC-flygplan

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Squiz3r bygger nybörjar RC-flygplan

Inlägg av hubben »

Som sagt, Hornbach har grå depron i hylla - billigt.
Jag vet, för jag åkte dit för att handla... ;-)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Personligen föredrar jag vit depron ;) Lättare att dekorera och blir snyggare tycker jag, samt att den är något hårdare/styvare.
Men hos Roffes är det inte superbilligt, har för mig att ett flak vit 3mm på ca 1m² ligger på 80:- (kan ha ändrats, var ju några år sedan jag handlade sist).

Roffes har både vit och grå, både 3 mm och 6 mm, dessutom brukar de ha mindre flak med 6mm i andra färger (röd, blå, e.t.c.)
Men som sagt, förhållandevis dyrt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hubben: Vad tog de på Hornbach för 3mm? :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ikväll jobbade jag vidare på flygplanet och byggde klart vingen.

Jag började med att montera servostyrningen på samma sätt (fast spegelvänt) i andra vinghalvan.
Bild

När den sidan också var ihopvikt började det likna en vinge....
Bild

För att få vingen bruten lade jag den mellan två pärmar på lagom avstånd för att ge den vad jag uppskattade som lagom brytning.
Bild

Sedan började jag bygga upp ett fackverk av några balsaträpinnar för att hålla ihop vingen i den vinkeln.
Bild

Sen vek jag bara över den sista fliken, och TADA! Vingen var klar :)
Bild

Självklart finns det också en inaction film på detta spektaklet med de två oberoende rodrena (som fortfarande bara är två centimeter breda).
http://www.youtube.com/watch?v=RPrzi9RJuM0

// Danne
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Snyggt!

Fiffig servohållare :) Jag brukar bara limma fast servona direkt på depronet, men det blir ju alltid lite depronrester kvar på servot när man bryter loss det senare ;)
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Riktigt läckert :) man blir verkligen sugen på att gå ner o fortsätta o bygga på min kärra nu, men tyvärr så måste limmet torka...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vad limmar du med, Helgesson, som har så lång torktid? :)
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

uhu por, men tar ett tag innan det verkligen sätter sig
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Nu har jag gjort ett försök att rita av hubbens plan. Men jag vill inte kapa denna tråd så jag skapade en ny i idébanken:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=45656

Lämna gärna lite kritik.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

squiz3r skrev:hubben: Vad tog de på Hornbach för 3mm? :)
Nu är inte jag Hubben men jag kan svaret!
Hornbach (Stockholm iaf):
1 skiva 3mm "grå depron" (STRYK! 1200 x 600mm) 1195 x 500mm! 23.40kr eller 10st 210kr.
1 skiva 6mm "grå depron" (STRYK! 1200 x 600mm) 1195 x 500mm! 35.40kr eller 10st 330kr.
1 skiva 6mm "grå" depron liknande, verkar aningens styvare (STRYK! 200 x 900mm) 1245 x 795mm! 53kr
Senast redigerad av Paxmax 5 oktober 2010, 13:18:45, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Oj, tack Walle! Dit får jag ta mig när jag inhandlat lite mer elektronik ;)

Ta exempelvis Hornbach.. har man inte bil.. hur i h-e ska man ta sig dit?
Visst det finns tunnelbana och bussar, men eftersom man bor närmare city så blir det bara krångligt att åka ut dit..
Känns helt enkelt för långt, då tar jag hellre upplandsgatan :D

squiz3r
Ser snyggt ut! Längtar efter att få se flygkroppen också! :D
Hoppas det hela kan flyga sen också :lol:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Riktigt snyggt blir det. Blir kul att se hur den flyger!
Nu när du har 2cm skevroder så testflyg så till att börja med. Har du för små utslag så byt då. Rätt som det är flyger den perfekt med 2cm och då är det ju onödigt att lägga tid på att byta.

Du har rätt mycket V-form på vingen, så den kommer bli svår att rolla snyggt med, men den kommer sträva rätt fint efter att flyga i planflykt. ;-)

@toffie: Att inte ha bil är så långt från verkligheten att jag aldrig ens såg det som en möjlighet.. men det är klart, har man ingen så kan det vara lite kämpigt med Hornbach. ;-)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ska den kunna flyga också? :eek2:

Nä, men... Om den kan rolla eller inte spelar inte någon större roll för mig just nu, det skulle antagligen bara leda till att den kom 10 meter istället för 20 meter innan den störtade :). Det jag var orolig för ifall det är för små skevroder är att de gör så litet utslag så att det blir svårt att styra den dit man vill, finns det risk för det? Annars ser jag bara det som positivt i början att den inte är för känslig. Men eftersom jag har aktermonterad propeller så gör det väll att jag behöver ha större skevroder än om jag hade haft propellern fram så att den blåste på vingarna?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jepp, men nog tror jag att du kommer kunna svänga med de där skeven nog. Det är ju egentligen bara hur snabbt den rollar som avgörs av skevroderstorleken, så du kanske behöver ge skev i tre sekunder istället för två för att få den att luta så mycket du vill. ;-)

Och du - att flyga är lätt.. Det är just när du ska landa som det är lite småknepigt om det går fel. ;-)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Med så kraftig V-form skulle du egentligen lägga till sidoroder. Användning av sidoroder kommer då ge en ganska kraftigt rollande verkan. D.v.s. man kan flyga med enbart sidoroder och höjdroder.

Jag lärde mig flyga med Bosse Gårdstads klassiker Lajban. Som du ser på bilden nedan har den inga skevroder alls, men att tunnelrolla var ändå möjligt med höjd och sidoroder :) Dock har ju Lajban extra vinkel på vingspetsarna, men jag tror det kan funka rätt bra iaf.

Bild

Anekdot: Lajban är designad för en .25-.36 metanolmotor. Min Lajban mötte sin skapare (eller ja, nästan, Bosse var ju inte där) med en .58 nosen, och en skiftnyckel precis framför fenan som motvikt. Jag kunde utan vidare vertikalstiga :D Tyvärr glömde jag ladda mottagaraccen :D
Skriv svar