paralellkoppla flera solceller
paralellkoppla flera solceller
Hej kan man paralellkoppla två av följande solceller art nr: 44006 hos kjell o co, för bättre laddning med följande batteri etc. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... F-batteri/
Re: paralellkoppla flera solceller
Har panelen nån form av överspänningsskydd finns risken att den ena panelen kortsluter den andra, och då får du SÄMRE laddning.
Jag tror att även om kan parallellkopplar "rena" solceller så behövs det dioder med i leken, för vad händer annars om den ena panelen ger 0,1 V lägre spänning än den andra?
Jag tror att även om kan parallellkopplar "rena" solceller så behövs det dioder med i leken, för vad händer annars om den ena panelen ger 0,1 V lägre spänning än den andra?
-
limpan4all
Du måste använda dig av dioder.
Shottkydioder är det som gäller eller aktiva dioder baserade på MOS-fetar men då måste du ha annan elektronik också.
Shottkydioder är det som gäller eller aktiva dioder baserade på MOS-fetar men då måste du ha annan elektronik också.
en följdfråga uppdaterad fråga, kan man paralellkoppla två av de nämnda solcellerna med en regulator? 44011 hos kjell o c/o det finns bara en ingång för solcell på regulatorn, i beskrivningen på produkten står det att regulatorn är kraftig och rekomenderas om man vill koppla ihop flera solceller men det finns som sagt bara EN ingång för solcell skulle man kunna paralell koppla i den ingången?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nja... solcellen du kollat på hos kjell har en inbyggd regulator redan. Och att koppla ihop flera sådana (med en schottky-diod i serie på varje plusledning förstås) och sedan till EN TILL regulator? Det är jag mycket tveksam till om det är en bra lösning...
Då tror jag mer på att skippa stora regulatorn och endast köra med dioder.
Då tror jag mer på att skippa stora regulatorn och endast köra med dioder.
Den panelen skall inte ha en regulator och även om den skulle ha så skulle det att gå att köra dubbelt.
Överspänningskyddet hugger av panelen bakom sin egen diod...annars skulle den även snoppa av batteriet sin överladdning...vilket skulle innebära lite väl saftiga strömmar va?
Överspänningskyddet hugger av panelen bakom sin egen diod...annars skulle den även snoppa av batteriet sin överladdning...vilket skulle innebära lite väl saftiga strömmar va?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ett överspänningsskydd som sätter ett tak på exakt 13,8V är precis samma sak som en linjär spänningsregulator. Överflödet bränns bort i kretsen i form av värme.
Jo men jag tänkte att den måste ju sitta bakom en utgångsdiod mot batteriet , då skall dom ju inte påverka varandra(panelerna) - nu har inte denna panel nått sådant och inte lillsyrran till denna heller för ja använder dom på mcen b.la när jag ligger ute för att ladda förbrukarbatteriet.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Men en diod måste den väl ändå ha?
Så du menar att det kan bli mer än 13,5V från den där om man t.ex lyser med en 500W halogenlampa?
Så du menar att det kan bli mer än 13,5V från den där om man t.ex lyser med en 500W halogenlampa?
Jag har plockat upp den panelen samt lillsyrran till denna för o täta dom och hittade bara en lysdiod för indikering.
Titta inte så noga men lysdioden blinkar långsamt med lite ljus och lyser fast vid fullt solsken - såg inga komponenter alls.
Mina paneler ligger inline mot förbrukar batteriet hela tiden och lysdiodens beetende är likadant fast motorn går och jag ligger över 14V - så jag antar dom är helt oreglerade förutom mot backström med diod.
Sen ger dessa panaler inte så mycket så överladdning behöver man ju inte orora sig för direkt om batteriet är hyfsat stort.
Inte ens ett litet 10Ah blyacc tar stryck av en halv amp per dygn som hans stora panel ger - som max.
Titta inte så noga men lysdioden blinkar långsamt med lite ljus och lyser fast vid fullt solsken - såg inga komponenter alls.
Mina paneler ligger inline mot förbrukar batteriet hela tiden och lysdiodens beetende är likadant fast motorn går och jag ligger över 14V - så jag antar dom är helt oreglerade förutom mot backström med diod.
Sen ger dessa panaler inte så mycket så överladdning behöver man ju inte orora sig för direkt om batteriet är hyfsat stort.
Inte ens ett litet 10Ah blyacc tar stryck av en halv amp per dygn som hans stora panel ger - som max.
om man använder panelen för att just ladda halvtomma batterier så är det inte lika noga om den är reglerad eller ej eftersom batteriet är redan innan en bit under den fulladdade spänningen - AGM-batterier vill dessutom ha laddspänning uppemot 15 Volt vid cyklisk laddning.
Däremot är det annan sak om solpanelen underhållsladdar ett blybatteri utan förbrukare inkopplad under lång tid - där måste man reglera spänning till 13.6 -13.8 V för att blybatteriet inte skall börja korrodera sönder invändigt i förtid
Däremot är det annan sak om solpanelen underhållsladdar ett blybatteri utan förbrukare inkopplad under lång tid - där måste man reglera spänning till 13.6 -13.8 V för att blybatteriet inte skall börja korrodera sönder invändigt i förtid
Det var det jag tänkte , ligger batteriet med panelerna inkopplad med panelerna hela sommaren utan att användas så tar dom stryk.
Men är han ute och använder batterierna och ligger o matar med dessa paneler är det ingen risk.
Med solpanaler får man va glad om man får det lilla.
Man bör ha någorlunda koll på hur mycket man använder men det är inte kritiskt så sett med laddningen
om han t.ex är ute med kajak eller seglar några veckor eller månader.
En simpel metod att avgöra laddningsgraden utan voltmätare och så är att lyssna på blyaccet
, under laddning.
Bubblar det och fräser har du uppnått fulladdat , ett lite mycket svagt bubblande eller fräsandande.
Då har man fullt acc och kan koppla ifrån panelen - inget farligt att låta det vara men accen skadas.
Men är han ute och använder batterierna och ligger o matar med dessa paneler är det ingen risk.
Med solpanaler får man va glad om man får det lilla.
Man bör ha någorlunda koll på hur mycket man använder men det är inte kritiskt så sett med laddningen
om han t.ex är ute med kajak eller seglar några veckor eller månader.
En simpel metod att avgöra laddningsgraden utan voltmätare och så är att lyssna på blyaccet
Bubblar det och fräser har du uppnått fulladdat , ett lite mycket svagt bubblande eller fräsandande.
Då har man fullt acc och kan koppla ifrån panelen - inget farligt att låta det vara men accen skadas.
Ställer ytterliggare frågor istället för att skapa nya trådar
kan man gämföra följande panel: 44025 hos kjelle 60W inkl. regulator för 4500:- eller följande panel http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =153225751 för 2800:- plus en regulator 44011 hos kjelle, total summa 3500:-
chlas ohlsons panel ser krafrigare ut och har storleken 4482 cm2 panelet hos kjelle har storleken 13490 cm2
Chlas ohlsons paner är ju billiggare ser kraftigare ut och är mindre i storleken och där med smidigare dock 10W mindre men det kanske kan kompenseras med 1000:- billigare...
vilket skulle ni ha köpt?
tar tacksamt emot åsikter
kan man gämföra följande panel: 44025 hos kjelle 60W inkl. regulator för 4500:- eller följande panel http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =153225751 för 2800:- plus en regulator 44011 hos kjelle, total summa 3500:-
chlas ohlsons panel ser krafrigare ut och har storleken 4482 cm2 panelet hos kjelle har storleken 13490 cm2
Chlas ohlsons paner är ju billiggare ser kraftigare ut och är mindre i storleken och där med smidigare dock 10W mindre men det kanske kan kompenseras med 1000:- billigare...
vilket skulle ni ha köpt?
tar tacksamt emot åsikter
tänk på att angivna effekten bara gäller vid 100000 lux - dvs klar blå himmel kl.1 midsommardagen ungefär...
i praktiken får du räkna med 1/3 - 1/2 av angiven kapacitet under några timmar per dag om det är sol och blå himmel samt rätt invinklad. är solen skuggad av molnslöja så att det är knappt skuggor så är det ca 10% av angiven kapacitet, en klar plastpåse över minskar 30% etc.
att skaffa elström med solljus är en jobbig och kostsam historia, ungefär som talesättet "det var mycket skrik för lite ull, sa kärringen som klippte grisen"
i praktiken får du räkna med 1/3 - 1/2 av angiven kapacitet under några timmar per dag om det är sol och blå himmel samt rätt invinklad. är solen skuggad av molnslöja så att det är knappt skuggor så är det ca 10% av angiven kapacitet, en klar plastpåse över minskar 30% etc.
att skaffa elström med solljus är en jobbig och kostsam historia, ungefär som talesättet "det var mycket skrik för lite ull, sa kärringen som klippte grisen"