ccd extremkänslighet/astronomi ccd ?
ccd extremkänslighet/astronomi ccd ?
tar tag i en sak jag funderat på ett tag
har en svartvis sony super had , ccd videokamera , klarar 0.0003 lux
det är lite bättre en generation 1 bildförstärkare, enligt min åsikt, men det är knappast bra för mörker seende
det finns ju två andra modeller för det hela, en där man inte kör 25 bilder per sekund utan tar och väntar tills man samlat på sig mera ljus och får då ännu bättre känslighet, men på bekostnad av antalet bilder per sekund
såg att den skulle klara 0.00002 lux
sedan finns det ju ennu bättre allternativ för astronomibruk, där man har samma sorts chip, men helt annan elektronik, där man kan ställa exponeringstiden upp till många minuter, och dessutom har kylt ccd'n för att minska mörkerbruset
nackdelen är att första allternativet kostar 1000kr
andra 8000
och tredje 15000-20000, kan ha fel då jag inte kollat alla modellerna
troligen finns det dyrare, men det är inget allternativ för tillfället
för tillfället så är inte irbelysning ett rimligt allternativ
så bra ljuskänslighet är viktigare
någon som provat allternativ två och/eller tre?
det är lite bättre en generation 1 bildförstärkare, enligt min åsikt, men det är knappast bra för mörker seende
det finns ju två andra modeller för det hela, en där man inte kör 25 bilder per sekund utan tar och väntar tills man samlat på sig mera ljus och får då ännu bättre känslighet, men på bekostnad av antalet bilder per sekund
såg att den skulle klara 0.00002 lux
sedan finns det ju ennu bättre allternativ för astronomibruk, där man har samma sorts chip, men helt annan elektronik, där man kan ställa exponeringstiden upp till många minuter, och dessutom har kylt ccd'n för att minska mörkerbruset
nackdelen är att första allternativet kostar 1000kr
andra 8000
och tredje 15000-20000, kan ha fel då jag inte kollat alla modellerna
troligen finns det dyrare, men det är inget allternativ för tillfället
för tillfället så är inte irbelysning ett rimligt allternativ
så bra ljuskänslighet är viktigare
någon som provat allternativ två och/eller tre?
Re: ? ccd extremkänslighet/astronomi ccd
EMCCD (electron multiplying charged coupled device) är väl bland de vassaste som inte använder bildförstärkarteknik typ MCP (micro channel plate) för att förstärka fotoelektronerna. Skillnaden mellan MCP och EMCCD är väl att MCP har elektron-multiplikatorn innan CCD medan EMCCD har den efter (vid utläsningen).
Har själv bara använt fotodetektorer som inte är avbildande. Dock väldigt känsliga sådana så att man kan detektera enskilda fotoner.
Har själv bara använt fotodetektorer som inte är avbildande. Dock väldigt känsliga sådana så att man kan detektera enskilda fotoner.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
EMCCDer påstås i reklambladen vara i princip enfotonkänsliga. Chipen är i dessa fall kylda till ≈ -100°C.
bara två försiktiga frågor om svaren
prislapp, och går det få rörliga bilder med dom, eller åtminstånde några bilder per sekund?
det liksom kändes att det hamnade en bit bortanför vad man kan köpa enkelt och man måste sälja lite kropsdelar för organdonering för att ha råd med något
prislapp, och går det få rörliga bilder med dom, eller åtminstånde några bilder per sekund?
det liksom kändes att det hamnade en bit bortanför vad man kan köpa enkelt och man måste sälja lite kropsdelar för organdonering för att ha råd med något
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Den kamera jag köpte i våras (till ett mikroskop) kostade i runda slängar 300kSEK. Dock får man 0.25 MPixel sv/v kamera för de pengarna
Dock finns det säkerligen betydligt billigare, men vi behövde utöver hög känslighet också snabb utläsning, och det gör det inte billigare.
Edit: Det går fint att filma.
Edit 2: Det var en Andor iXon.

Dock finns det säkerligen betydligt billigare, men vi behövde utöver hög känslighet också snabb utläsning, och det gör det inte billigare.
Edit: Det går fint att filma.
Edit 2: Det var en Andor iXon.
Re: ccd extremkänslighet/astronomi ccd ?

men det vore väldigt kul att se hur pass bra dom är i ett test irl
Vad har du för optik? 0,0003 lux är uppmätt med en bländare på F1,2. Eftersom de flesta objektiv har högre bländarvärde så kommer du inte ner i den ljuskänsligheten.grym skrev:tar tag i en sak jag funderat på ett tag
i normalfall så har jag budgetlinser, men i skarp läge så provar jag med mina nikonobjektiv
ex 50 f1.4
ex 50 f1.4